Pagina's: [1]

Auteur Topic: Wat zijn de Wetten en Regels In de Winti Cultuur?  (gelezen 624 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 23 januari 2012, 14:49

Odi,

Wat zijn de basis wetten/regels in de winti cultuur?

Ik bedoel wat zijn de DOES en DONT'S! Ik heb op deze site gemerkt dat de meeste mensen hier werken op HUN gevoel en NIET op bepaalde wetten die ze hebben meegekregen van voorouders uit Afrika. Vb strafwetten, Eet/voedselwetten, heiligingswetten etc. Laat het me aub weten!

Loverboy
Twa twa

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Steenbok

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 23 januari 2012, 15:03

Odi,

Wat zijn de basis wetten/regels in de winti cultuur?

Ik bedoel wat zijn de DOES en DONT'S! Ik heb op deze site gemerkt dat de meeste mensen hier werken op HUN gevoel en NIET op bepaalde wetten die ze hebben meegekregen van voorouders uit Afrika. Vb strafwetten, Eet/voedselwetten, heiligingswetten etc. Laat het me aub weten!

Odi,

Ik denk dat ieder mens vanuit zijn lijn, voorouders, papa mama wetten meekrijgt.
zoniet, stel papa of mama is van Jehova getuigen. dan heb je geen wet meegekregen,maar dan heb je nog altijd je eigen winti die je dromen kan brengen.

daarom kan je zien dat wat voor de 1 een wet is hoeft voor de ander geen wet te zijn.

Wanneer je du man of winti op een hoog niveau gaat beoefenen  dan zal je met wetten en regels te maken hebben.
vandaar dat de meeste mensen het vanuit hun optie bekijken en enkelen dan anderen die wetten en regels hebben opgelegd gekregen.  hun gevoel is wat ze hebben meegekregen dus ,,,kan zijn via een droom of van pa en ma.

maar dieper gaan zie je dat er dan die regels en wetten bestaan voor een ieder zoals het vertaald moet worden.

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst
Pikien Moesje
Pikolet

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 24 januari 2012, 02:07

odi,

er zijn wel wetten en regels. Lees een paar goede boeken. Daarin vindt je de belangrijkste algemene regels. We zijn allemaal individuen dus gelden er bepaalde regels per persoon. Afhankelijk van allerlei zeken.
Trefu x hoort bijv. niet altijd en alleen maar bij een bepaalde winti.
Een kenner heeft daar echt verstand van.

Dus jij denkt dat we allemaal zomaar wat doen noh?
Heel veel winti zaken zijn onder een moderne naam te vinden.

Ga je onderrichten, doe onderzoek en zeker bij trefu, probeer het uit.

Pikien Moesje
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 24 januari 2012, 14:07

odi,

er zijn wel wetten en regels. Lees een paar goede boeken. Daarin vindt je de belangrijkste algemene regels. We zijn allemaal individuen dus gelden er bepaalde regels per persoon. Afhankelijk van allerlei zeken.
Trefu x hoort bijv. niet altijd en alleen maar bij een bepaalde winti.
Een kenner heeft daar echt verstand van.

Dus jij denkt dat we allemaal zomaar wat doen noh?
Heel veel winti zaken zijn onder een moderne naam te vinden.

Ga je onderrichten, doe onderzoek en zeker bij trefu, probeer het uit.

Pikien Moesje

odi,

Ik Weet dat er wetten en regels zijn PM, Mijn vraag was WAT ZIJN DE WETTEN EN REGELS! Als je het NIET weet dan weet je het niet. Het is heel simpel Moesje. Lees een boek,lekker makkelijk Moesje!!!welke? We zijn HELEMAAL geen Individuen. Een STAM werkt niet individueel maar als een groep. Als iedereen zijn eigen ding gaat doen krijg je nooit EENHEID. De ZogeNAAMDE Marrons leven in hun dorp met bepaalde regels en wetten, zo daar gaat JOU individuel theorie! Dat kan niet kloppen.

"Dus jij denkt dat we allemaal zomaar wat doen noh?"
Men werkt op  HUNgevoel dat waren mijn woorden. Ben jij getrouwd met een Blanke?

Pikien Moesje
Pikolet

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 25 januari 2012, 01:46

Odi O,

Als je dan zo goed op de hoogte bent dat er wetten en regels zijn hoe ken jij ze dan niet? Hoe komt het dat jij geen titels en andere literatuur kent dan? Zelfs deze site heb je niet goed bekeken, want hier zijn er veel titels genoemd en meer andere informatie.

Als jij in Su geboren zou zijn zou je meer weten dan je nu weet en jij gaat helemaal niet op een respectvolle en oprecht geinteresseerde  manier met suri's om. En daarom kom jij niet verder.
Ik bedoelde mijn reactie vragend en uitlokkend niet om te beledigen. Dus als jij geen enkele stad of dorp in je paspoort als geboorteplaats hebt staan hou dan je beledigingen voor je.  En al zou ik met een blanke gaan, wij hebben ook boeroe's. En is dan is het mijn smaak. En jij zal nooit aan hem kunnen tippen, ik hou niet van vooringenomen suri wannebee's. Jij bent zelf van die generatie die blondie boelt en bruine/zwarte vrouwen met buik en al laat.

als je hier bent gekomen denkende dat dit een tweede mamjo is dan heb je het goed mis. Hier discussieren we hard, maar bliven wel respectvol naar elkaar toe. We kunnen het hier oneens zijn, maar zijn een in het hooghouden van onze winticultuur, ben jij positief genoeg om een pro surinamer en lid van CC te zijn?

Een boze en beledigde,
Pikien Moesje
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 26 januari 2012, 12:51

EKTE SURINAMER!!! DANKJE WEL VOOR HET ONTMASKEREN VAN JEZELF. HEEL LEUK DIE ONELINERS. HEB JE DIE VAN JE BLANKEN VRIENDEN GELEERD? IK WEET HET ANTWOORD AL. WE HEBBEN HELEMAAL GEEN BOEROES PIKIEN MOESJE, JIJ HEBT BOEROES PRAAT VOOR JEZELF MOESJE. IK KEN JOU SOORT HEEL GOED. JE MENING IS NIKS WAARD! NOGMAAL: WAT ZIJN DE REGELS EN WETTEN IN DE WINTICULTUUR? IS ER IEMAND DIE DAT WEET? PIKIEN M.T.O STUUR MIJ GEEN BERICHT TERUG. WIJ HEBBEN NIKS TE BESPREKEN,VERTEL HET MAAR AAN EEN VAN JOU BOEROES.

EKTE SRANANG MANG NANGA UMA. STAND UP PLEASE!!!
Emile55
Blawki
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 29 januari 2012, 06:15

Goeden dag!! Dit is heftig. Heb alles gelezen en, dit is niet opbouwend. Owinti vraagt:Wat zijn de basis wetten/regels in de winti cultuur? Hij wil dus weten en dan moet je wel moeite doen om te weten. Hij krijgt wat tips en slaat dat in de wind. Dit schiet niet op en ontaard in beledigingen. De basis: basis regels zijn ons al meegegeven dmv ons geweten. Dit stukje ontstijgen we als we bemerken dat we ook bewustzijn ontwikkelen (ontdekking van vuur). Als antwoord op de vraag van Owinti,kan ik zeggen dat er geen basis wetten of regels zijn maar we ontwikkelen zelf regels, samen met onze winties en dat worden dan onze wetten en regels. Respect is een van de hoofdregels. Wanneer we ons op een respectvolle wijze opstellen, dan leren wij meer, omdat we ook inzichten krijgen van anderen (winties) waardoor wij groeien. Als we deze site zien als een plaats waar we kennis met elkaar kunnen/willen delen, dan zullen de basis wetten/regels in de winti cultuur ons geopenbaard worden door de inzichten die we samen ontwikkelen. Ik hoop en reken op op-/instelling. love
Assistent
Stonka
**

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 29 januari 2012, 12:26

Odi Brada nanga sa,

inderdaad zou iemand kunnen denken zijn er geen weten of regel,want piet zegt a, kees zegt b
maar indien er een wet is zou het voor een ieder moeten gelden.

Toch zijn er wetten en regels,,,de bekende rode draad bestaat wel en echt.

een voorbeeld,
In Suriname hebben we verschillende bonu kampen.
het moment je bonu kamp a betreed moet je een Pani aan trekken om je middel om verder te mogen lopen.
OP bonu kamp b kan je door lopen zonder een pangi tot aan de luku kamer bij voorbeeld.

de obiaman van bonu kamp a heeft dat als zijn regel.
ieder bere heeft wetten en regels.
ik ben het een dat respect voor elkaar 1 van de regels en wetten is...

zoals je in de bijbel de 10 geboden hebt, heb je ze ook in winti
winti wilt ook dat we niet stelen...niet slecht praten enz enz..
maar zijn mensen die wetten en regel aan hun bekende laars lappen.

lespeki nanga saka fasi is een zin dat je vaak zal horen langs komen...is geen zomaar zin.

de rode draad bestaat... ieder bere heeft zijn haar regels en wetten.
En winti, er bestaan wetten..  simpel kan zijn je komt ergens waar je je schoen verplicht in het bos moet uittrekken waar je geen schoen moet aantrekken. waarom daar wel omdat daar een grote posu is winti huist...dat is een wet en regel...dus zo krijg je verschillen.

je leert daar niet te plassen op een bepaalde plek, omdat er op bepaalde plaatsen een winti plek zit..zijn regels wetten.
verschil zal er zijn,,,,maar er zijn wetten en regels.

vb.
is het een regel of een wet over ongesteld? is niet verzonnen,maar bijna een ieder heeft geleerd als de vrouw ziek is zelf te koken. omdat de kinderen hebben geleerd al mama ziek is ze niet voor papa kookt...en dat gaat verder. zo hebben we veel geleerd,,,en vader en zoon en ga zo maar door en ontstaan er familie winti regels. dan heb je de gewone winti regels  dat is bekend bij de obiamannen die door geven scholen enz.

zo bestaat er een familie aisa, een kondre aisa en plantage aia enz

alles heeft zijn wet en zijn regel...

Peugot 307
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 29 januari 2012, 13:38

Odi allen,

Bijzondere topic, alleen al omdat er een verschil zit in de woorden regels en wetten.

Owinti schrijft het zelf al , de meeste mensen werken op gevoel ,wat niet meteen wil zeggen dat er regels worden overschreden, als je bv een watra maakt zegt automatisch je gevoel dat je die dag geen vlees eet en of dat de plek schoon blijft, dat is een regel zou je zeggen maar maakt dat het meteen een wet ?, ik denk van niet.

In principe sluit ik me aan bij Assistent omdat er wel degelijk sprake is van regels binnen verschillende bere`s, maar dat maakt ze nog niet tot wetten, de regels zullen zijn zoals je ze hebt meegekregen vanuit je familie en voorouders,

Als je gaat praten over wetten denk ik eerlijk gezegd dat je het inderdaad moet hebben van de rode draad door het winti gebeuren heen , de rode draad is voor iedere winti toch anders,de benadering van een pawinti uit saramacca is inderdaad een andere dan die uit bv Parra, alleen blijft de rode draad wel hetzelfde, je wast hem niet met een apuku roos bv.

Dus komen we meteen op PM haar reactie, die stelt dat er almene regels zijn, alleen zijn we allemaal indviduen en worden ze anders beleefd.
Owinti stelt dat hij weet dat ze bestaan  maar alleen maar weten welke om welke het gaat!
Nu de ruis uit de topic is kunnen we verder,

1.  Naar een wiri watra, altijd een swit watra
2   Niet meteen omgang hebben naar een watra
3   Begi zetten gebeurt met oneven dagen 3,5,7.

Is dit wat je bedoelde ? dan hoop ik dat er mensen zijn die het willen aanvullen nu er duidelijk is wat er gevraagd wordt (zegt trouwens niet dat je dat niet was wink2.

Gr,Peugot
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 29 januari 2012, 23:15

Odi,

Ik denk dat ieder mens vanuit zijn lijn, voorouders, papa mama wetten meekrijgt.
zoniet, stel papa of mama is van Jehova getuigen. dan heb je geen wet meegekregen,maar dan heb je nog altijd je eigen winti die je dromen kan brengen.

daarom kan je zien dat wat voor de 1 een wet is hoeft voor de ander geen wet te zijn.

Wanneer je du man of winti op een hoog niveau gaat beoefenen  dan zal je met wetten en regels te maken hebben.
vandaar dat de meeste mensen het vanuit hun optie bekijken en enkelen dan anderen die wetten en regels hebben opgelegd gekregen.  hun gevoel is wat ze hebben meegekregen dus ,,,kan zijn via een droom of van pa en ma.

maar dieper gaan zie je dat er dan die regels en wetten bestaan voor een ieder zoals het vertaald moet worden.

Odi,

Bedankt voor jou reactie. Zie repost Wat zijn de wetten en regels in de winti Cultuur aub?
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 29 januari 2012, 23:17

Odi Brada nanga sa,

inderdaad zou iemand kunnen denken zijn er geen weten of regel,want piet zegt a, kees zegt b
maar indien er een wet is zou het voor een ieder moeten gelden.

Toch zijn er wetten en regels,,,de bekende rode draad bestaat wel en echt.

een voorbeeld,
In Suriname hebben we verschillende bonu kampen.
het moment je bonu kamp a betreed moet je een Pani aan trekken om je middel om verder te mogen lopen.
OP bonu kamp b kan je door lopen zonder een pangi tot aan de luku kamer bij voorbeeld.

de obiaman van bonu kamp a heeft dat als zijn regel.
ieder bere heeft wetten en regels.
ik ben het een dat respect voor elkaar 1 van de regels en wetten is...

zoals je in de bijbel de 10 geboden hebt, heb je ze ook in winti
winti wilt ook dat we niet stelen...niet slecht praten enz enz..
maar zijn mensen die wetten en regel aan hun bekende laars lappen.

lespeki nanga saka fasi is een zin dat je vaak zal horen langs komen...is geen zomaar zin.

de rode draad bestaat... ieder bere heeft zijn haar regels en wetten.
En winti, er bestaan wetten..  simpel kan zijn je komt ergens waar je je schoen verplicht in het bos moet uittrekken waar je geen schoen moet aantrekken. waarom daar wel omdat daar een grote posu is winti huist...dat is een wet en regel...dus zo krijg je verschillen.

je leert daar niet te plassen op een bepaalde plek, omdat er op bepaalde plaatsen een winti plek zit..zijn regels wetten.
verschil zal er zijn,,,,maar er zijn wetten en regels.

vb.
is het een regel of een wet over ongesteld? is niet verzonnen,maar bijna een ieder heeft geleerd als de vrouw ziek is zelf te koken. omdat de kinderen hebben geleerd al mama ziek is ze niet voor papa kookt...en dat gaat verder. zo hebben we veel geleerd,,,en vader en zoon en ga zo maar door en ontstaan er familie winti regels. dan heb je de gewone winti regels  dat is bekend bij de obiamannen die door geven scholen enz.

zo bestaat er een familie aisa, een kondre aisa en plantage aia enz

alles heeft zijn wet en zijn regel...

Bedankt voor jou reactie. Zie repost Wat zijn de wetten en regels in de winti Cultuur aub?
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 29 januari 2012, 23:17

Odi allen,

Bijzondere topic, alleen al omdat er een verschil zit in de woorden regels en wetten.

Owinti schrijft het zelf al , de meeste mensen werken op gevoel ,wat niet meteen wil zeggen dat er regels worden overschreden, als je bv een watra maakt zegt automatisch je gevoel dat je die dag geen vlees eet en of dat de plek schoon blijft, dat is een regel zou je zeggen maar maakt dat het meteen een wet ?, ik denk van niet.

In principe sluit ik me aan bij Assistent omdat er wel degelijk sprake is van regels binnen verschillende bere`s, maar dat maakt ze nog niet tot wetten, de regels zullen zijn zoals je ze hebt meegekregen vanuit je familie en voorouders,

Als je gaat praten over wetten denk ik eerlijk gezegd dat je het inderdaad moet hebben van de rode draad door het winti gebeuren heen , de rode draad is voor iedere winti toch anders,de benadering van een pawinti uit saramacca is inderdaad een andere dan die uit bv Parra, alleen blijft de rode draad wel hetzelfde, je wast hem niet met een apuku roos bv.

Dus komen we meteen op PM haar reactie, die stelt dat er almene regels zijn, alleen zijn we allemaal indviduen en worden ze anders beleefd.
Owinti stelt dat hij weet dat ze bestaan  maar alleen maar weten welke om welke het gaat!
Nu de ruis uit de topic is kunnen we verder,

1.  Naar een wiri watra, altijd een swit watra
2   Niet meteen omgang hebben naar een watra
3   Begi zetten gebeurt met oneven dagen 3,5,7.

Is dit wat je bedoelde ? dan hoop ik dat er mensen zijn die het willen aanvullen nu er duidelijk is wat er gevraagd wordt (zegt trouwens niet dat je dat niet was wink2.

Gr,Peugot

sonella
Grietjebie
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#12 Geplaatst: 13 maart 2012, 21:47

goeieavond ik droomde dat ik met een grote donkere man langs de rivier stond toen zei ik tegen die man ik ga te by het water want ik ben bang voor water toen zei hy je bent bang voor water je moet een rozebal geven dan zal je in het water gaan graag aub uitleg vriendelyke groet miriam animal0028

ObiaPikien
Board Modarator
Gadotjo

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#13 Geplaatst: 15 maart 2012, 02:31

ten eerste vind ik het een hele mooie vraag.
ik heb zelf de vraag ook een keer gesteld mijn respect voor dit.
tenslotte zijn we hier om van elkaar te leren en onwetenheid te ontnemen.

bij culturu heb je  regels maar geen wetten. (wetten zijn geschreven regels)
naar mijn mening is het iets wat jij wel en niet belangrijk vind ten opzichte van hoe ver jij zelf je culturu wilt beleven.

het gaat erom hoe jij omgaat met je culturu?
hoe ver zet jij je eigen mijlpaal. hoe zuiver wil je blijven.
de meeste regels zitten in jezelf... jij weet zelf wat wel en niet kan... DAT zijn de regels
wat slecht aan voelt moet je niet doen, en wat wel goed voelt moet je wel doen.

naar mate je steeds meer mee maakt veranderen je eigen regels of worden je regels aangepast m.b.t. je culturu.
dus de ervaringen veranderen je regels en dat kan met de dag al veranderen omdat je elke dag wat leerd.

groetjes,
ObiaPikien
Pagina's: [1]

Ga naar: