Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: kosten hebi watra  (gelezen 618 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Tink
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 07 januari 2012, 01:33

Odi allen,

Onlangs heb ik twee luku's gehad. Wat er gezegd werd kwam heel erg overeen, maar bij de tweede luku kwam ik erachter dat ik dingen die in de eerste luku gezegd waren verkeerd had geinterpreteerd voor wat betreft waar het meeste over ging nu. In de tweede luku werd gezegd dat ik een hebi watra nodig heb, waar ik het volledig mee eens ben gezien wat gezegd werd (waar het precies om ging wil ik liever voor me houden, het gaat in ieder geval niet om yorka's of iets dergelijks, maar een meer persoonlijk iets wat van me af gewassen moet worden). Van de prijs van het werk schrok ik nogal: 1045 euro voor die hebi watra en swiet watra naderhand samen. Ik ben redelijk nieuw met deze manier van werken en hoor graag de mening van anderen in deze. Is dit een normale prijs of kan dit ook anders? Ik weet dat ik deze wasi nodig heb, maar dit geld is voor mij een groot obstakel.
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 07 januari 2012, 07:24

odi

ja kan dat bonumangs zoveel vragen, heb in su ook hebi watra gebaad. ik dacht dat het beter daar is omdat ik daar ben geboren, drape ding bigi sma foe mi de. en dat koste ongeveer 4000 srd dus ongerveer 900 euro. in su was je gewoon op het erf of tap see. in holland in de badkamer. dus hangt er van af wat je beter vind. maar die bonumangs van su zijn erg hoor want zodra ze weten dat je van holland ben vragen ze duurder.

soso lobi
Tink
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 07 januari 2012, 13:29

Odi tata kopsi,

Bedankt voor je antwoord. Die prijs is dus iig niet iets extreem vreemds en wordt wel vaker gevraagd.

Groetjes
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 07 januari 2012, 14:19

ja. er word vaker zulk prijs gevraagt. het gaat meer over wat er in de prijs verwerkt is. zoals swiet watra, hebi watra, maybe nog andere dingen wat die persoon voor je gaat doen. maar dit zijn ongeveer de koste wat een bonumang vraagt.
JAKLIEN
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 07 januari 2012, 15:53

Odi Tink.
Je schrijft over een hebi watra dat een lukuman je heeft aangeraden, en zegt veder dat er is geen sprake van yorka's.of iets dergelijke, dan zou ik me hebi watra zelfs maken en baden. ten zij je doti skin hebt en of een lukuman erbij moet zijn. een hebi watra kan verschillend zijn.
In jou geval weet ik niet wat er percies is waarom je die hebi watra moet baden, want niks moet als je oprecht bid en handelt.
ik geef een VB van het maken van een hebie watra.
blauwsel, kanfer, adroe, zout, dran, zuuroranje,  asafesida, abongra.
de bladeren moet je vers uit suriname als je iemand daar hebt en vraag ze of ze het willen sturen en zegt ze dat het voor een hebi watra is. je moet bepaalde bladeren erbij hebben. 
bij een hebi watra  moet je alles weg baden wat je onbewust tot bewust gedaan hebt met zelf als met jejes. winties of komfo hoe je het noemen wil. je moet er bewust zijn wat je baad. dus die lukuman moet je grondig vertellen in details waarom je een hebi watra moet baden.
veder ga ik niet meer opin, misschien zij er andere mensen die je kan vertellen , hoe je bepaalde dingens moet aannemen  en goed over na denk.

Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 07 januari 2012, 22:42

Odi Odi Jaklie,

Je hebt gelijk dat je geschrokken bent, het bedrag is gelijk aan een maandsalaris en wie zegt dat je daarna geholpen bent. Als je twijfelt aan bepaalde dingen dan moet je het niet doen, want dan ben je verder van huis, 2 bonumangs en beide zeggen verschillende dingen.

bid en vraag de Bigisma's om je hierbij te begeleiden, om nog meer problemen te voorkomen.  Waarschijnlijk moet je zelf die spullen aanschaffen en nog zoveel betalen. Vaak weten we het niet. Ik heb ook hetzelfde meegemaakt, moest heel veel spullen kopen en nog bijna 600 euro kopen, binnen een week was ik bij iemand anders, want datgene was niet goed, wat die bonumang had gedaan.
Soms kan je zelf al voorwerk verrichten. bid en vraag De Heer en je bigisma's om je bij deze te begeleiden.

Krakti en succes,
Prodo Misie
Emile55
Blawki
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 08 januari 2012, 04:22

Het moet niet gekker worden!! De prijs voor een hebie watra, goh, hoe bepaal je dat. Niet duidelijk is of het alleen gaat om het baden of dat de prijs is inclusief alle benodigdheden. Er is geen prijslijst en als dit een totaalprijs is voor meerdere problemen die er spelen, mwah. Mijn advies is, kijk verder en onderzoek, wat het werk volledig inhoudt.
Er wordt weleens gezegd: "sieki man na law man" maar probeer toch we hoeven niet direkt in tien sloten tegelijk te lopen.
Ik wens je succes bij jou verdere pogingen. love
taki taki no de
Blawki
*

Ma joe no jere boesi e djeme te mi kong!

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 08 januari 2012, 10:43

Odi,

Ik weet niet of dit duur is. Hangt er ook vanaf. Als iemand (niet persoonlijk bedoeld) naar een wisimang is geweest om zichzelf te verrijken en die persoon betaald daar 10000 euro voor dan is het niet veel, want dan hebben ze die 10000 zo in handen, maar wanneer het weg gewassen moet worden, omdat de persoon er problemen van ondervind en een
doemang vraagt 5000 euro, dan is het opeens duur.

Kort gezegt, ik weet niet of het duur is want ik weet niet wat er allemaal nog bij komt kijken.

Odi en suc6
Tink
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 10 januari 2012, 21:17

Odi allen,

Bedankt voor de reacties. Ik kan hier zeker verder mee wat betreft erover nadenken. Jaklien: bedankt voor het recept, ik zou dit best willen doen, maar omdat ik (zoals ik in de eerste reactie ook al aangaf) onbekend ben met deze werkwijze, durf ik dit niet goed aan, vooral wat betreft wat ik er dan bij moet bidden en zeggen. Ik wil natuurlijk wel dat het goed gebeurt en in het geval van deze wasi ben ik bang om zelf meer kwaad dan goed aan te richten.

Aan taki taki no de: het heeft zeker niets met wisi te maken, maar ik begrijp wat je bedoelt met het voorbeeld..
Wat er van me afgewassen moet worden ligt in de privesfeer, wat een ander mij en mijn kra heeft aangedaan (niet met wisi of iets dergelijks, maar persoonlijk)

Groet,

Tink
aboka
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 10 januari 2012, 21:55

JAKLIEN, wat bedoelen ze met de goede dingens?
JAKLIEN
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 11 januari 2012, 17:13

Goeiemiddag Aboka,
Waarom vraag je me wat goede dingens bet. heb ik het ergens geschreven, misschien waar het niet hoor.
Want ja een ieder weet wat het betekent.
Wel ik denk als men het over goede dingens hebt, dan ik het meest stal het goeds dat iemand voor je doet, bv werk
dat men verricht voor je.( meestal is dit een gezegde van ons). bv als men zegt van mie hope dat wang lukumang doe boeng sanie gie mie. dus iets goeds.
Veder zou ik het niet weten wat jij mij hierop vraag of wil weten.

Boeng odi
jak
Pikien Moesje
Pikolet

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 11 januari 2012, 17:50

Tink odi,

Niet bang zijn. Zelf doen kost je minder dan door een kenner. Ik doe liever andere dingen met me geld. zeker als het om dit soort bedragen gaat.  wil niet zeggen dat er geen goede du's zijn.
Want wat krijg je voor dat geld? en moet je zelf nog dingen aanschaffen............
Voordeel van een du is dat het sneller is opgelost.

Niets moet hoor. Ook bij winti niet. Zelfs wat hebi watra betreft. En een persoon gaf een keer een goed advies. teki joe krabasi nanga watra dan joe e taki joe mofo. Aksi san joe musu doe foe los a sani op.

nanga lespeki gi alla wroko sama
Pikien Moesje
aboka
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#12 Geplaatst: 12 januari 2012, 15:59

Goeiemiddag Aboka,
Waarom vraag je me wat goede dingens bet. heb ik het ergens geschreven, misschien waar het niet hoor.
Wel ik denk als men het over goede dingens hebt, dan ik het meest stal het goeds dat iemand voor je doet, bv werk
dat men verricht voor je.( meestal is dit een gezegde van ons). bv als men zegt van mie hope dat wang lukumang doe boeng sanie gie mie. dus iets goeds.

Boeng odi
jak

Daar was mijn vraag niet na gedoeld..om het beter te formuleren wat bovenstaande vraagstelling betreft. In de surinaamse cultuur wintisfeer wordt er soms gesproken over goede dingens die aan iemand's lichaam zitten maar wat zijn de goede dingens in die zin dan volgens jou?

Om terug te komen op wat je hierboven verteld zijn dat voor mij de basis dingens wat ik en volgens mij doorgaans ieder mens met een goed verstand weet

aboka
Blawki
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#13 Geplaatst: 12 januari 2012, 16:13

Goeiemiddag Aboka,

Boeng odi
jak

Jij ook een Goedemiddag jaklien, Daar was mijn vraag niet na gedoeld..om het beter te formuleren wat bovenstaande vraagstelling betreft. In de surinaamse cultuur wintisfeer wordt er soms gesproken over goede dingens die aan iemand's lichaam zitten maar wat zijn de goede dingens in die zin volgens jou? Vaker hoor je dat er goede dingens weggewassen kan worden als je zomaar een watra baad of door een du-man zonder eerst te weten waar je het voor doet,geloof je daar ook in?

Om terug te komen op wat je hierboven verteld zijn voor mij de basis dingen die ik al wist niet beledigend overkomend. Ik moest een paar corrigaties aanbrengen hierboven vandaar dat ik hem dubbel gepost heb

Groetjes Aboka
AnGeLLoVe
Gast
#14 Geplaatst: 14 januari 2012, 16:11

Odi allen,

Onlangs heb ik twee luku's gehad. Wat er gezegd werd kwam heel erg overeen, maar bij de tweede luku kwam ik erachter dat ik dingen die in de eerste luku gezegd waren verkeerd had geinterpreteerd voor wat betreft waar het meeste over ging nu. In de tweede luku werd gezegd dat ik een hebi watra nodig heb, waar ik het volledig mee eens ben gezien wat gezegd werd (waar het precies om ging wil ik liever voor me houden, het gaat in ieder geval niet om yorka's of iets dergelijks, maar een meer persoonlijk iets wat van me af gewassen moet worden). Van de prijs van het werk schrok ik nogal: 1045 euro voor die hebi watra en swiet watra naderhand samen. Ik ben redelijk nieuw met deze manier van werken en hoor graag de mening van anderen in deze. Is dit een normale prijs of kan dit ook anders? Ik weet dat ik deze wasi nodig heb, maar dit geld is voor mij een groot obstakel.

Hoi Tink,

Sta zelf sterk in je schoenen.
Beslis en kijk voor jezelf wat jij zou willen uitgeven voor dat wat jij denkt nodig te hebben.
Bepaal het zelf, houd je aan jezelf.
Zoek dan binnen dat kader de persoon met de juiste prijs.

Let op je gevoel, als het goed voelt prima, zo niet laat het dan.
Wees eerlijk met jezelf en tegenover jezelf.

Bid en vraag om leiding, zie dan wat in je leven verschijnt.

Liefs  love
Pagina's: [1] 2

Ga naar: