Pagina's: [1]

Auteur Topic: wel of geen pre geven  (gelezen 493 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
nieuwhier
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 05 januari 2012, 13:23

hallo allen
ik heb een vraagje
stel je hebt een loekoe gedaan
je hebt een tafra gedaan
moet je nu wel of geen pre geven
en als je sdong winti's hebt, moet je dan wel of geen pre geven
is het noodzakelijk dat je een pre geeft of kan je het houden bij de tafra
alvast bedankt voor het antwoord
odi
nieuwhier
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 05 januari 2012, 14:08

kan iemand mij antwoord hierop geven aub
mijn vraag is, kan een wroko mang mij adviseren om een pre te geven ondanks dat hij weet dat ik sdong winti heb
deze wroko mang weet toch vooraf dat je sdong winti hebt
is het correct van hem om mij te adviseren dat ik een pre moet geven
of moet hij zeggen, je hebt sdong winti, je hoeft geen pre te geven, het mag maar je MOET niet
please kan iemand antwoord geven aub
dank
odi
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 05 januari 2012, 17:41

odie nieuwhier

ik vind dat als een wroko mang weet dat je sdong wintie heb hij wel mag zeggen dat je een wintie pre mag geven als het nodig is. een sdong wintie is een wintie die niet komt dansen. het komt zelden voor dat een wintie een sdong wintie is. maar het wil niet zeggen dat als je 1 sdong wintie heb die andere wintie niet komen dansen hoor. stel voor je hebt een obia pre. u heeft een aisa, luangu, gron ingi, apukoe, leba. en die apukoe is een sdong wintie. dan komt die aisa, luangu en die andere wel dansen als ze het lied mooi vinden. en dan wanneer ze bij die obia zijn en voor die apukoe spelen kan het zo zijn dat die apukoe komt om de fam te groeten en gaat dan weer weg gaat.  de bonumang of doemang kan de apukoe van te voren wel vragen om gezelschap te komen houden. meestal doen ze dit bij de fodu. een aantal dagen ongeveer 3 dagen van te voren. zodat je het al weet dat die gaat komen of niet. maar een bonu weet nooit of je een sdong winti heb tenzij die bonu ook wintie krijgt want dan kan je die bonu gewoon vragen. en een tafra is ook meestal niet van belang. meestal zijn het die ingi's die een tafra willen. maar na een wasie voor een wintie dan is het wel zo dat die wintie moet komen om te zeggen wat hij er van vind, of iemand in de fam krijgt wintie. want het is belangrijk dat de asiboy weet of die wintie tevreden is. de wintie kan je dit info ook geven in je droom hoor. maar het is beter als die wintie het zelf zeg, niet via droom want niet altijd begrijp je het.
ik heb zelf bij een wasie mee gemaakt waar de bonu je wast en na die wasie( dezelfde dag) met een paar mensen pokoe gaat spelen met alleen die sekie of saka hoe dat ding heet. ze speelde wel obia terwijl het een fodu watra was. me tante krijgt apukoe en zij van in apukoe taal dat ik lager moest baden omdat het ging om 2 fodu's. die apukoe heeft zelf ook een beetje water over zich zelf gegooit en de andere die er bij waren. en was ook boos dat me moeder er niet was.
iedere bonu werkt weer anders

als ik iets niet goed zeg dan bied ik alvast mijn excusses.

alla ingi abie ing konie. na so a de en na so o tang
Emile55
Blawki
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 08 januari 2012, 04:42

Beste nieuwhier,

Jou vraag is veelzeggend en geeft ook iets aan. Persoonlijk vind ik, dat je dingen doet, die gevraagd worden en niets meer. Indien je een loekoe gedaan hebt en een tafra gegeven, dan moeten een heleboel zaken jou intussen duidelijk zijn. Je Jeje  en jou Djojo hebben jou de richting gegeven, die je moet gaan. Nu heb je het over sdong winti, een staat om aan te geven, dat iemand over het algemeen op een bepaalde manier op dingen reageert, want sdong wintie of niet, als het nodig is zal je op enige wijze reageren. Als de winti niets heeft gevraagd, kan je volgens mij het beste afwachten tot dat hij het vraagt en daarnaar handelen. Alles heeft zijn tijd. idea 
nieuwhier
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 08 januari 2012, 18:09

Beste Blawiki
hartelijk dank voor uw reactie op mijn topic / vraag
een heleboel is mij duidelijk geworden
ik vindt het fijn om uw verhaal te lezen en ik ben er wijzer van geworden
dank u zeer
uw laatste reactie kan ik goed begrijpen tot het stukje waar u zegt dat na de loekoe en tafra dat mij een heleboel dingen duidelijk moeten zijn.
wat u daarna schrijft begrijp ik niet zo goed
het gedeelte vanaf de sdong wintie begrijp ik niet zo goed
ik weet niet hoe ik dat moet interpreteren
kunt u mij dat nog een keer uitleggen

om u meer inzicht te geven in mijn verhaal
tijdens de loekoe die ik gedaan werd mij vertelt dat ik alla kondre tafra en ingi tafra moest geven en ik moest alla kondre en een ingi pre geven
de tafra's heb ik gegeven
de wroko mang heeft heel mooi gewerkt, petje af
de pre's heb ik ook gegeven
op beide pre's geen winti gekregen
ik ben blij dat ik in staat was bovenstaande te kunnen doen
alleen weet ik niet of het een MOETJE was om de pre's te geven
die wroko mang zei na de feesten je hebt sdong winti
als je sdong winti heb waarom moet je dan een pre geven?
moest het bij de tafra's blijven of MOEST ik ook de pre geven?
ik ben niet aan het klagen dat ik de dingen die ik moest doen gedaan heb of de dingen die mij vertelt werden dat ik moest doen gedaan heb
maar toch wil ik graag weten wat u ervan vindt
als een wroko mang met jou bezig is weet hij toch ook van te voren dat je sdong winti hebt
en betekent dat dat ik dan geen pre hoefde te geven
alvast bedankt voor u antwoord
ik stel het heel erg op prijs
grangtangi
odi

Emile55
Blawki
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 09 januari 2012, 05:30

Beste Nieuwhier,

Bedankt voor jou reactie en nu je iets meer hebt verteld, kan ik de zaak ook beter begrijpen.
Gelukkig heb je zelf ervaren dat het werk goed was en dat de andere dingen die je gedaan hebt, goed verlopen zijn.
ALS DIT ALLES NAAR WENS IS VERLOPEN, WAAROM DAN TERUGKIJKEN EN VRAGEN OF HET GEEN JE GEDAAN HEBT EEN MOETJE WAS? Je moet dan je handen dicht knijpen en dan niet meer omkijken, je kan de dingen dan niet meer terugdraaien. Ik begrijp dat je had verwacht dat je winti zou krijgen, "op beide pre's geen winti gekregen".
Persoonlijk denk ik dat iemand niet perse winti hoeft te krijgen om te weten dat zijn dingen succesvol zijn geweest (dromen,gevoel euforie of welbevinden). Met: "een staat om aan te geven, dat iemand over het algemeen op een  bepaalde manier op dingen reageert" wil ik alleen zeggen, dat we niet allen op dezelfde manier hoeven te reageren. Als je introvert bent, wil dat niet zeggen dat je niet extrovert kan reageren. Het volstaat denk ik nu, dat je
accepteert dat je zaken goed zijn verlopen en je winties hebben gereageerd, zoals zij denken dat het moet zijn.
Een doeman kan ook voor verassingen komen te staan, niet alle winties treden in vol ornaat naar buiten,soms ter bescherming van onszelf. Wanneer er reden zal zijn om naar buiten te treden, dan zal dat ook wel gebeuren. Hopelijk heb je nu een beter beeld.  heart
nieuwhier
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 17 februari 2012, 09:48

super dank voor uw reactie. ik begrijp het nu allemaal beter en heb er vrede mee.
grangtangi :-)
honestly
Grietjebie
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 22 februari 2012, 21:44

odi odi...
heb ik t niet goed?
sdong wintie na yeye sang no habbie foeroe fanowdoe bika bifo bifo ding kiesie ding sdong-presie kabba.
ik dacht ook dat een sdong wintie een yeye was die niet ging dansen...totdat een man me heeft uitgelegd.

yeye no é bar na edé toemsie esie...mah als t zover is,moet iedereen opschuiven.

ik was er niet erbij mah ik ga je je zeggen dat die bonoemang nonsens voh je gedaan heeft.
waarom?
i wassie.i njang.i dansie mah joe no barie.....wie hou je voh de gek dan?
a bonoe terie go,takkie go mah a miessie wang mooi pisie.(prive gedeelte)
zoiezo brutaal om tegen je te zeggen dat je moet dansen...jij zelf moet een boodschap krijgen die precies zooo moet gaan.....mi wannie prisirie....deze woorden moet je dromen en dan kan je gaan feesten.

honestly heart
Pikien Moesje
Pikolet

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 22 februari 2012, 22:45

odi,

Dan te joe no wasi, joe no nang, no dansi gewoon je sidon tapoe joe wroko dan joe e bari winti? Neks joe habi te make nanga winti. Dan hoe dan? Brutaal om te vragen?

Pikien Moesje
Pagina's: [1]

Ga naar: