Odi Odi allemaal,
Het is interessant om dit allemaal te lezen, maar ik blijf er bij. Mijn ampuku Gado komt niet uit het amazone gebied, a beng de wang safu nenge. zo openbaart hij zich ook met zijn papamoni's. Ik heb een familie-ampuku. Hij heeft zelf gezegd dat hij heel lang heeft gewacht op de juiste persoon, wang a famiri tja bruia.
Ik zeg altijd over winties valt niet te discussieren, want een ieder ervaart het op zijn of haar manier. Ik heb ook een kromanti en een ingi.
De ampuku is mijn djodjo.
Wat ik ook apart vindt in de verdeling in ndyuka, paramaccaners, matawai enz. als ik het goed heb praten de saramaccaners en de matawais met een ander dialect, maar het is een pot nat. Ze zijn allemaal ndyuka's(aucaners) . Ndyuka vindt ik altijd vernederend. Als een hindustaans ons kafri noemen, vinden wij dat niet best. Ik ben ook een boslandcreoolse, maar ik laat me geen ndyuka noemen, mi ne poti mi srefi na ondro gi no wang sma. In het binnenland heb je de aucaners(marowijne gebied) en in brokopondo de rest(saramaccaners enz). Het verschil zit in het taalgebruik en sommige rituelen, maar ze eten allemaal cassava, bananen, dragen allemaal pangi's enz. Ik kan de hele dag doorgaan, maar ik stop nu.
Dit is mijn verhaal.
Prodo Misie
Odi Prodo Misie,
Je zegt dat ook de Saramaccaners en Matawais, Aucaners(N'dyuka)zijn? Zou je daar dieper in willen/kunnen gaan.
Ik zou namelijk graag willen weten hoe het in elkaar zit.
En ik heb er juist geen moeite mee als ik N'dyuka word genoemd."Djuka" moet men mij niet durven noemen,mits het als grap wordt bedoeld.
Ik kan juist doordraaien als iemand mij marron noemt.Ik ben wel een nazaat van marrons,maar voel me helemaal geen marron,gezien de betekenis van het woord zelf.Niet dat het wel bij mijn voorouders paste,maar het is nu eenmaal zo en ik kan het niet ongedaan maken.
Beata