Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: surinaamse Winti's  (gelezen 978 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Tata Mavoengu
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#15 Geplaatst: 17 januari 2012, 09:57

Soso lobi nanga lespeki,

Het klopt dombinenge is een lo van de Saramaccaanse stam maar het kom niet allen maar op klaaskreek voor het gedeeld op klaaskreek is een klein gedeelte.

zo zijn ze te vinden in deze dorpen botopasie, het dop slee  futu nakaba en ook pokigron en brownsweg enz.
Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#16 Geplaatst: 17 januari 2012, 18:05

Odi Odi allemaal,

Het is interessant om dit allemaal te lezen, maar ik blijf er bij. Mijn ampuku Gado komt niet uit het amazone gebied, a beng de wang safu nenge. zo openbaart hij zich ook met zijn papamoni's. Ik heb een familie-ampuku. Hij heeft zelf gezegd dat hij heel lang heeft gewacht op de juiste persoon, wang a famiri tja bruia.
Ik zeg altijd over winties valt niet te discussieren, want een ieder ervaart het op zijn of haar manier. Ik heb ook een kromanti en een ingi.
De ampuku is mijn djodjo.

Wat ik ook apart vindt in de verdeling in ndyuka, paramaccaners, matawai enz. als ik het goed heb praten de saramaccaners en de matawais met een ander dialect, maar het is een pot nat. Ze zijn allemaal ndyuka's(aucaners) . Ndyuka vindt ik altijd vernederend. Als een hindustaans ons kafri noemen, vinden wij dat niet best. Ik ben ook een boslandcreoolse, maar ik laat me geen ndyuka noemen, mi ne poti mi srefi na ondro gi no wang sma. In het binnenland heb je de aucaners(marowijne gebied) en in brokopondo de rest(saramaccaners enz). Het verschil zit in het taalgebruik en sommige rituelen, maar ze eten allemaal cassava, bananen, dragen allemaal pangi's enz. Ik kan de hele dag doorgaan, maar ik stop nu.

Dit is mijn verhaal.

Prodo Misie

Odi Prodo Misie,

Je zegt dat ook de Saramaccaners en Matawais, Aucaners(N'dyuka)zijn? Zou je daar dieper in willen/kunnen gaan.
Ik zou namelijk graag willen weten hoe het in elkaar zit.
En ik heb er juist geen moeite mee als ik N'dyuka word genoemd."Djuka" moet men mij niet durven noemen,mits het als grap wordt bedoeld.

Ik kan juist doordraaien als iemand mij marron noemt.Ik ben wel een nazaat van marrons,maar voel me helemaal geen marron,gezien de betekenis van het woord zelf.Niet dat het wel bij mijn voorouders paste,maar het is nu eenmaal zo en ik kan het niet ongedaan maken.

Beata love

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#17 Geplaatst: 17 januari 2012, 19:41

Odi Odi,

Ndyuka of hoe je mag noemen is een scheldwoord. Men mag zichzelf zo noemen, maar ik tolereer dat van niemand. De naam is ontstaan toen de bosnegers naar de stad kwamen, wist men niet hoe ze genoemd moesten worden en ze kregen de naam ndyuka. Aangezien onze voorouders de betekenis ervan niet wisten, hebben ze die naam maar aangenomen en noemen zichzelf zo.

Welk neger vind het leuk om kafri of een blanke kaaskop genoemd te worden.

gr
Prodo Misie
Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#18 Geplaatst: 17 januari 2012, 20:14

Odi Odi,

Ndyuka of hoe je mag noemen is een scheldwoord. Men mag zichzelf zo noemen, maar ik tolereer dat van niemand. De naam is ontstaan toen de bosnegers naar de stad kwamen, wist men niet hoe ze genoemd moesten worden en ze kregen de naam ndyuka. Aangezien onze voorouders de betekenis ervan niet wisten, hebben ze die naam maar aangenomen en noemen zichzelf zo.

Welk neger vind het leuk om kafri of een blanke kaaskop genoemd te worden.

gr
Prodo Misie

Sorry Prodo Misie,maar ik denk dat je "djuka" met N'dyuka verwart.N'dyuka is geen scheldwoord en is ook nooit een scheldwoord geweest.
Elke rasechte boslandcreool weet dat. Zijn de namen N'dyukaliba en N'dyukakiiki ook uit onwetendheid aangenomen?
En door wie zouden deze namen verzonnen zijn?

We zijn hier om te leren en te lezen,dus heb ik weer wat gelezen.

Beata love

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#19 Geplaatst: 19 januari 2012, 20:07

Odi Odi Beata,

Ik ben dan geen rasechte boslandcreool, ik blijf bij mijn standpunt, die discussie ga ik niet meer aan.
Ik  loop een ander nooit achterna, als mijn gevoel zegt dat het niet klopt, dan blijft het ook zo.

Alvast een fijne avond.
Prodo Misie
kleintje
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#20 Geplaatst: 20 januari 2012, 16:36

ik bemoei niet met de discussie omdat ik niks hierover weet. Maar vond een interssante filmpje op youtube dat ik graag wilde delen.

Gr, Kleintje
Veel Plezier

Dutch Guiana - Land of the Djuka 1933

gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#21 Geplaatst: 24 januari 2012, 00:55

Soso lobi nanga lespeki,

Het klopt dombinenge is een lo van de Saramaccaanse stam maar het kom niet allen maar op klaaskreek voor het gedeeld op klaaskreek is een klein gedeelte.

zo zijn ze te vinden in deze dorpen botopasie, het dop slee  futu nakaba en ook pokigron en brownsweg enz.

lespeki odi nanga saka fasi mi e bari odi,

@ tata mavoengu, effe een kleine aanvulling van mijn kant. De dombinenge  is ook bij de Aucaners te vinden hoor.
Een zeer grote en belangerijke groep binnen de sarramacaanse stam is eigenlijk Aucaner, en woont overwegend aan de pikin lio(pikin rio)

odi
Tata Mavoengu
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#22 Geplaatst: 24 januari 2012, 11:58

Soso lobu nanga Lespeki,

Hallo Gnet- Neko het klopt en dat had ik ook eerder all aangeven zowel bij de aucaners als matawaiers komt het voor.

Zie ergens bij 1 antwoord aan jan klaassen
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#23 Geplaatst: 24 januari 2012, 14:31

Soso lobu nanga Lespeki,

Hallo Gnet- Neko het klopt en dat had ik ook eerder all aangeven zowel bij de aucaners als matawaiers komt het voor.

Zie ergens bij 1 antwoord aan jan klaassen

0di,

ok thanx voor de reactie.

odi
lobiingi
Grietjebie
*

Bekijk profiel
#24 Geplaatst: 30 januari 2012, 16:24

Ik vind het heel boeiend. Ik hoop dat er meer verhalen komen. Ik ben van de stad, een mengelmoes van Creool, indiaan, chinees. Love it @ mi na alla kondre!
Pagina's: 1 [2]

Ga naar: