Pagina's: [1]

Auteur Topic: Wie/Waar kan je meer leren over winti? Cursus/opleiding etc.  (gelezen 453 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 22 december 2011, 12:14

Odi,

Ik wil graag meer leren over winti. Worden er cursussen in nederland (Den Haag/Rotterdam) gegeven? Ik hoor het wel?
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 07 januari 2012, 08:26

odi

nee wintie heeft geen onderwijs. het is iets wat de meeste surinamers meekrijgen in hun opvoeding.
met deze kennis gaan mensen met andere in discussie wat veel djoegoe djoegoe kan veroorzaken.
wintie heeft zich ondergronds ontwikkelt. in suriname had je 2 soorten partijen. de gelovige (mensen die naar de kerk gaan en niets met bonu te maken willen hebben) en de wintie mensen. over wintie kunnen mensen niet veel weten omdat wintie geestelijk is. niemand kan iets bevestigen omdat we ze niet echt zien. niemand kan je precies zeggen hoe ze er uit zien enz. als je dingens over wintie wilt weten, dan zal je veel moeten googelen, met mensen om gaan die zich met wintie bezig houden en af en toe naar een wintie pre gaan of een handlanger zijn van een bonu/doe/lokoemang.

soso lobie
Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 07 januari 2012, 22:56

Odi Odi Owintie,

Toen ik jouw vraag las, was ik toch nieuwsgierig. Waarom wil je over wintie leren, heb je iets gehoord of  iets meegemaakt. Waarom ik dit vraag: is omdat winties voor- en nadelen kent.  Ben toch benieuwd.

gr
Prodo Misie
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 08 januari 2012, 14:52

odi

ik was vanaf kleins af al met wintie op gegroeit. ik wist toen een paar kleine dingens. nadat ik een paar dingen in mijn leven mee maakte ben ik op advies van vrienden en fam achterna gegaan en naar een bonu mang gestapt (kier vodu probleem). waar ik moest baden enz. na deze dingens werd ik nieuws gieriger naar wintie waardoor ik veel naar wintie pokoe ging leusteren, googelen, en met veel mensen om ging die veel over wintie wist.  waardoor ik nu meer weet over wintie.
en wintie kent net wat u zegt voor en nadelen. dit hebben de wintie niet gezocht maar de mens. de mens bewiest mensen, stuurt yorka en bakru naar mensen. waardoor wintie een slecht naam krijgt.
Jan Klaassen
Tjon-Tjon

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 09 januari 2012, 14:03

Odi Odi Owintie,

Toen ik jouw vraag las, was ik toch nieuwsgierig. Waarom wil je over wintie leren, heb je iets gehoord of  iets meegemaakt. Waarom ik dit vraag: is omdat winties voor- en nadelen kent.  Ben toch benieuwd.

gr
Prodo Misie
Odi,

Voor en nadelen? Zou je enkelen kunnen noemen?

Mensen hebben vaak de neiging om zaken die niet in hun straatje passen af te doen als slecht, nadelig, niet goed, etc et, etc.

Ervan uitgaande dat Winti een religie is, zou ik de nadelen ervan niet kunnen benoemen. Wanneer het geloof bepaalde de zaken eist, verlangt van de gelovige dan hoor je vaak zeggen; is toch niet van deze tijd? Simpelweg omdat het niet in het straatje past van degene.

De beleving van Winti is voor een ieder verschillend binnen een bepaald kader. Je moet eerst het kader kennen en dat duurt heel lang en toch zal je het nooit helemaal weten.

Winti kent naar mijn indruk alleen positieve kanten. Dat mensen zaken inzetten uit afgunst en jaloezie is een kwalijke zaak. Maar dat maakt Winti ansich nog niet negatief het is de invulling die de mensen eraan geven.

Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over jou als persoon maar sec over jou stelling aangaande voor en nadelen.
Prodo misie
Pikolet

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Mi na wang Piai- ingi na tapu liba mi e waka.

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 12 januari 2012, 19:05

Odi Odi,

Misschien had ik het niet goed omschreven. Ik bedoel hiermee winties hebben veel onderhoud nodig en vaak denken mensen van als je gebaadt ben dan ben je klaar, maar zo is het niet. Het klopt allemaal wat u zegt.
 Ik voelde me niet aangesproken of zo, we zijn allemaal hier om wat van op te steken. Vroeger moch ik als kind nooit vragen stellen over het baden en zo. Ik ben in 2 jaar tijd zoveel over mezelf en winties te weten te komen, dus het is nooit genoeg, hoe meer kennis en wijsheid, hoe beter.

gr
Prodo Misie
Pagina's: [1]

Ga naar: