Odi Odi Owintie,
Toen ik jouw vraag las, was ik toch nieuwsgierig. Waarom wil je over wintie leren, heb je iets gehoord of iets meegemaakt. Waarom ik dit vraag: is omdat winties voor- en nadelen kent. Ben toch benieuwd.
gr
Prodo Misie
Odi,
Voor en nadelen? Zou je enkelen kunnen noemen?
Mensen hebben vaak de neiging om zaken die niet in hun straatje passen af te doen als slecht, nadelig, niet goed, etc et, etc.
Ervan uitgaande dat Winti een religie is, zou ik de nadelen ervan niet kunnen benoemen. Wanneer het geloof bepaalde de zaken eist, verlangt van de gelovige dan hoor je vaak zeggen; is toch niet van deze tijd? Simpelweg omdat het niet in het straatje past van degene.
De beleving van Winti is voor een ieder verschillend binnen een bepaald kader. Je moet eerst het kader kennen en dat duurt heel lang en toch zal je het nooit helemaal weten.
Winti kent naar mijn indruk alleen positieve kanten. Dat mensen zaken inzetten uit afgunst en jaloezie is een kwalijke zaak. Maar dat maakt Winti ansich nog niet negatief het is de invulling die de mensen eraan geven.
Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over jou als persoon maar sec over jou stelling aangaande voor en nadelen.