Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Mariana  (gelezen 999 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#15 Geplaatst: 24 januari 2012, 14:58

mariana is de naam die de watra ingi heeft. en dit mag je niet zomaar zeggen want zo kunnen ze je ingi vastbinnen ( ding kan tai joe winti)

Lespeki odi,

zo kunnen ze je ingi vastbinnen ( ding kan tai joe winti)
de Bosu (ingi winti) is de enigste, je leest het goed de enigste winti die niemand behalve God kan binden.

ingi winti(Bosu) deng no mang tai nooit!!!

lespeki odi.

leliambo na sabiambo
mi asi
Sabaku

Suriname Suriname

Apuku taki: Mi na wan gado, ma mi a no Gran-Gado.

Bekijk profiel
#16 Geplaatst: 25 januari 2012, 15:52

Dag g-neko
je bent een boeiend persoon die heel veel weet volgens mij over de winti cultuur
graag zou ik deze vraag helder willen krijgen wat jij over de ingi wintie heb geschreven
dat niemand ze kan vastbinden of kan taiding

a waarom is de ingi winti zo machtig dat je ze niet zou kunnen vastbinden
b waarom zou je wel de andere wintisoorten kunnen vastbinden\?(zijn die makkelijker te vangen ???dan d eingie winties

graag zo  ik van jouw als een kenner willen weten waarom dit allemaal zo is en heeft het misschien een rede van Anana dat je de ingie niet kan manipuleren of vastbinden
en de rest van de winties wel

Mi Asi (onwetende)
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#17 Geplaatst: 26 januari 2012, 14:24

Lespeki odi,

Voorop gesteld, ik ben geen "kenner". Ik ben ook nog leerende.
Ik weet wel het een en ander maar ben geen "kenner"

Waarom kan de Bosu(ingi winti)niet worden gevangen ?... Door zijn aard(werk van A Nana)......"Bosu ben de fosi ben de be de". Waarom de andere wel?....het antwoord is idem, het komt door hun aard. Daarom willen bepaalde bonumans dat de Bosu(ingi winti)voorop moet staan bij hun klanten.

P.s een ieder die op surinaamse bodem is geboren(zwart, wit, rood of groen) heeft tenminste één Bosu(ingi winti).

Odi
mi asi
Sabaku

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#18 Geplaatst: 29 januari 2012, 15:33

Beste g-neko alvast bedankt voor je eerste info maar dan snap ik iets niet want in een vorige stond er dat de papa winti de eerst geborene recht had
was deze als eerste geboren of was het de ingi wintie?
en zo ja staat dit in een boek geschreven of is het van mond tot mond overgedragen?
of is dit door de geestelijke wereld aan iemand of anderen doorgegeven?
zou je bijvoorbeeld iemand met een papa wintie kunnen vastbinden?Huh?Huh?
masjouka
Gadotjo
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#19 Geplaatst: 31 januari 2012, 03:21

dus een ieder heeft een ingi winti??? dus ik zal ook een ingi hebben??

VAn sommige mensen hoor ik dat een mense verschillende winti's kan hebben anderen zeggen dat ze maar een hebben een kumati of een andere, omdat de verschillende winti's soms dominanter dan anderen zijn.
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#20 Geplaatst: 31 januari 2012, 04:21

Beste g-neko alvast bedankt voor je eerste info maar dan snap ik iets niet want in een vorige stond er dat de papa winti de eerst geborene recht had
was deze als eerste geboren of was het de ingi wintie?
en zo ja staat dit in een boek geschreven of is het van mond tot mond overgedragen?
of is dit door de geestelijke wereld aan iemand of anderen doorgegeven?
zou je bijvoorbeeld iemand met een papa wintie kunnen vastbinden?Huh?Huh?

Lespeki odi,

Papa winti heeft het eerst geboorte recht, van daar zijn/haar naam.
Ik heb in mijn eerdere reactie niet gezegd dat de bosu eerst geboorte recht heeft.

Ik kom hier geen boeken kennis verkondigen hoor want niet alles dat in de boeken staat is juist.
De schrijvers hebben genoeg voer om naar harte lust te schrijven met de info uit mijn postings.

Ik ben ook duidelijk geweest dat alleen God de ingi kan "binden".
Papa winti is God niet, duuuus........Huh??

Ik heb zeer kort(13+ jaren) intensief winti onderricht genoten van mijn intussen overledn opa, en heb op verschillende manieren mogen kennis maken met winti en winti gerelateerde zaken. wij praten over de geesten wereld dus de gene die het t beste weet is een geest. Maar ook in de geesten wereld mag je de zelfde vraag aan verschillende geesten(winti's) stellen. Zo kan je voor jezelf een proef op de som nemen.

Dus nogmaals ingi winti no wang libi sma no mang tay!!!
God alleen kan hem beperken of straffen.

Odi
Leliambo na sabiambo

gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#21 Geplaatst: 31 januari 2012, 11:55

Lespeki odi,
@
Mi asi, als antwoord op de vraag als je de papa witi kan binden, mijn eerdere posting....
Lespeki odi,

zo kunnen ze je ingi vastbinnen ( ding kan tai joe winti)
de Bosu (ingi winti) is de enigste, je leest het goed de enigste winti die niemand behalve God kan binden.

ingi winti(Bosu) deng no mang tai nooit!!!

lespeki odi.

leliambo na sabiambo

surned
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#22 Geplaatst: 31 januari 2012, 23:40

odie ,dus dat ,wie?Huh? kan een winiti wast bindenen zonder de toesteming van de hoofd winti.dusdat.
mi asi
Sabaku

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#23 Geplaatst: 02 februari 2012, 14:21

beste g-neko alvast bedankt voor je antwoord ik heb nog een vraag gericht op je antwoord je hebt het over de ingie wintie
is dat alle ingie soorten zoals een boesingie , watra ingie piaiingie  of is dat  een specifieke ingie wintie die je niet kan binden

ik heb in 1 van je topics gelezen dat jij de wijsheid van wintie 13 jaar geleerd heb van je opa
hoe komt je opa aan de info dat de ingie wintie niet vastgebonden kan worden heeft hij het van de geestenwereld OF VAN JOUW VOOROUDERS?
ma stel iemand anders denkt anders over omdat hij het anders heeft geleerd van zijn opa of oma zou dat je in twijfel brengen ?
je moet dit niet als een aanval zien naar jouw opa info want ik respecteer iedereen zijn of haar info maar omdat k nieuwSgierig ben naar het juiste ANTWOORD NAAR DEZE VRAAG?

gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#24 Geplaatst: 02 februari 2012, 16:08

Lespeki odi,

Ik voel me niet zo gauw aangevallen hoor.
Op een vraag geef ik keurig antwoord, op een tegen bewering die geen hout snijdt heb ik bewust een hardt antwoord.

Los van mijn opa heb ik vele grote obia basi's kunnen ervaren en spreken. Ik heb het in een eerdere posting al gezegd hoor, dat een vraag voor de geestenwereld het best aan een geest(winti)gesteld kan worden. Het is ook goed om dezelfde vraag aan verschillende geesten als proef op de som.

Gelukkig kunnen we in de winti relegie heel veel testen en aan een nadere controle onderwerpen, dus kunnen wij alles dat ik zeg of heb geleerd testen. Wij kunnen ook testen wat de andere heeft geleerd dan zien we wel. Ik zal niet twijfelen maar het zeker eerst toetsen aan de regels binnen de winti. Ik hoef ook niet te twijfelen als iemand zegt dat hij van zijn opa heeft geleerd dat de "manlijke aisa" loko heet.

Waarom zou ik moeten respecteren dat iemand zegt, ik ben piloot en bij controle blijkt nooit een vliegschool heeft gezien?
Of iemand die zich uitgeeft voor jurist terwijl je dat niet bent. Zo heb ik het geleerd is gellukkig niet grensenloos, het kan op zijn waarheid worden getoetst.

Over welke ingi soort het gaat ? Alle ingi soorten.

Lespeki odi
Leliambo na sabiambo.

Pagina's: 1 [2]

Ga naar: