Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: man kapt boom waar een pa winti in huist...............  (gelezen 834 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Loverboy
Twa twa

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Steenbok

Bekijk profiel
#15 Geplaatst: 29 oktober 2011, 08:12

Odi Obiaman,

Als eerst zou ik denken de persoon die de slang dood heeft bloed aan zijn hand en is de hoofdschuldige.
Maar na uw tweede uitleg te lezen over de wisiman ,weet ik zeker dat de opdrachtgever de rekening zal moeten betalen.

Het doet me denken aan de heler is erger dan de steler.

Leuk dat u weer op de site bent trouwens.

Loverboy jap

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst
Sunder
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#16 Geplaatst: 29 oktober 2011, 14:24

Als eerst zou ik denken de persoon die de slang dood heeft bloed aan zijn hand en is de hoofdschuldige.
Maar na uw tweede uitleg te lezen over de wisiman ,weet ik zeker dat de opdrachtgever de rekening zal moeten betalen.
Odi odi iedereen,

Ehm, het voorbeeld neigt inderdaad naar dat de pai eerder bij de eigenaar ligt en niet bij de kappende buurman.
En als dat zo is, dan ligt dit dus minder 'zwart wit' dan ik dacht. Ik ben nu wel benieuwd hoe dat dan precies zit.
lk lees verder mee.

Een goed weekend aan een ieder,
Sunder

Het is niet zo dat we niet durven omdat de dingen moeilijk zijn,
de dingen zijn moeilijk omdat we niet durven. (Seneca)
aboika
Sabaku

Aanmeldingen: 1

Bekijk profiel
#17 Geplaatst: 29 oktober 2011, 15:20

odi,

O,lampje gaat branden, na onderzoek kreeg ik dit antwopordt .stel de eigenaar een hekel had aan de buurman en dacht als hij de buurman zegt kap dat de slang de buurman dus pakt, heeft de eigenaar het dus mis.

dus als de buurman gewoon uit zichzelf kap is hij fout, maar als de eigenaar de opdracht geeft kap en de slang zijn fodu is, zal de kiri vodu op de eigenaar en kinderen zijn boosheid laten weten.

maar toch zal buurman waarschuwingen krijgen van zijn winti om bepaalde rituelen te moeten doen omdat hij eens erop aangesproken zal worden door een andere fodu winti dat hij ooit een broer of zus van hem heeft vermoord.
maar die kiri fodu zelf gaat naar de familie van het erf die de opdracht heeft gegeven.

Mooi diepgang tori,

doe nanga leti na ma foe obia
Obiaman
Rubriek Moderator
Twa twa

Suriname Suriname

Volg me op twitter
Bekijk profiel
#18 Geplaatst: 01 november 2011, 10:55

odi,

O,lampje gaat branden, na onderzoek kreeg ik dit antwopordt .stel de eigenaar een hekel had aan de buurman en dacht als hij de buurman zegt kap dat de slang de buurman dus pakt, heeft de eigenaar het dus mis.

dus als de buurman gewoon uit zichzelf kap is hij fout, maar als de eigenaar de opdracht geeft kap en de slang zijn fodu is, zal de kiri vodu op de eigenaar en kinderen zijn boosheid laten weten.

maar toch zal buurman waarschuwingen krijgen van zijn winti om bepaalde rituelen te moeten doen omdat hij eens erop aangesproken zal worden door een andere fodu winti dat hij ooit een broer of zus van hem heeft vermoord.
maar die kiri fodu zelf gaat naar de familie van het erf die de opdracht heeft gegeven.

Mooi diepgang tori,

Odi
zou er een verschil zijn als de slang op straat was en iemand wees kijk een slang, iemand komt kapt de slang.
heel anders dan op jou grond.......waarom jou erf.....jou boom....

de slang is in zijn huis, (boom op het erf) de eigenaar neemt een besluit om zijn huis te kappen.
later nogeens om de slang te doden.

wanneer de eigenaar problemen heeft en voor een lukuman komt te zitten,waar de obia aangeeft dat hij de slang gedood heeft zegt de eigenaar ,nee, niet ik maar de buurman,,,,zei de obia,,nono,,,jij hebt gedood.
Hij zal verantwoorlijk wordengehouden alsof hij de houwer in zijn handen had.
Het beste is nooit nooit te doden van een slang.
zelf de opdrachtgever zal boeten,want een slang heeft vele kinderen........en daarom nak mi nanga tiki ma mi de
kap minanga owru ma mi de .....trowe mi na lieba ma mi de............

soms weten mensen dat die dingens er zijn,maar men denkt als ik iemand roept om die slang op mijn erf te komen doden die persoon die de slang dood de schuld krijgt....soms droomt men dat zo een slang in de boom is op hun erf wat de buurman niet weet...maar men wilt van die slang af........roept een ander denkende dat die ander alle problemen zal krijgen indien er problemen zullen komen. nono....in dit geval niet....

buurman moet ook beter weten,,,,nooit doden,,,,een slang loopt nooit alleen.
de eigenaar zal met deze kiri fodu te mnaken krijgen...
maar de buurman,,,heeft zichzelf in de problemen gewerkt.....een slang loopt nooit alleen....
Op straat of in het bos was het een ander geval dan op de eigenaar zijn erf en eigenaar die de opdracht geeft.

Odi nanga brasa,
Obiaman

engelbewaarder
Sabaku

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#19 Geplaatst: 05 november 2011, 16:14

ODI ALLEN

Ik heb gelezen tussen de regels door.De vraag van Obiaman: Man kapt boom waar
een pawinti in huist.

Wie wordt er gestraft opdrachtgever of uitvoerder.

Mijn vraag:Wat gebeurt er als iemand,een slang overrijdt.
Als het om een Pa of klara gaat.

Wat gebeurt met de gene.

GRT E
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#20 Geplaatst: 05 november 2011, 17:32

Odie alla lispekie brada nanga sisa,
Odie Engelbewaarder,

Naar mijn weten gebeurd er niets, als je die klara snekie of een Pa Wintie zou overrijden.

Hoeveel chinezen wonen nu in Suriname en dan hoor je hoe ze die slangen daar als delicatesse opeten. Geen chinees heb ik tot nu toe horen vertellen\zeggen dat pa wintie heeft ze gedood of ziek gemaakt.

Ik denk persoonlijk, maar als ik het verkeerd heb graag een correctie hierop.
Kirie snekie of kap snekie heeft meer met ons blaka buba te maken dat het ons weer komt bestrijden\ziek maken of iets in die trant.

Ik heb iets vernomen, dat de chinees weet dat het die slang helemaal moet consumeren waardoor ze geen last krijgen. Of dit waar is weet ik niet, dus hang me niet op.

Maar wat ik ook heb mogen horen is dat niet op elk slang huist een wintie\obia. Dus op het moment dat je een slang overrijdt is het de vraag of een wintie daarop huist en ook de vraag heb je die slang met opzet overreden, want dat speelt ook een belangrijke rol.
Bika te joe sabie joe doe dang na ispresie.

Tang boeng alla mie brada nanga sisa.

G.k.
aboika
Sabaku

Aanmeldingen: 1

Bekijk profiel
#21 Geplaatst: 05 november 2011, 21:33

Odi iedereen,

Ik denk indien er opzettelijk op een dagwe wat een vodu is wordt gereden, de bestuurder de rekening zal moeten betalen.

het lichaam van de slang is dood, maar de geest in de slang niet,
waar zal die geest gaan,,,ja, bij de bestuurder,,

de bestuurder kan dan winti hebben die hem beschermen
die hem dromen zal brengen van omdat er opzet in het spel is,kunnen we je beschermen tot hier, maar je zal die slang gaan moeten begraven met een heleboel tam tam.

was het per ongeluk,sta je sterker in je schoen,en zal het veel anders zijn dan opzettelijk.

inderdaad, niet op elk slang(vervoermiddel) huist een geest,maar voorkomen is beter dan genezen...
aisa djompuo na liba a trong dagwe.

rij dus over niets dan weet je zeker dat je met niets en niemand ruzie hebt.

Aboika

doe nanga leti na ma foe obia
engelbewaarder
Sabaku

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#22 Geplaatst: 15 november 2011, 15:51

Odi GK nanga Aboika

Dat dacht ik al.Als er maar geen opzet in het spel is.

THX
GRT
E
honestly
Grietjebie
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#23 Geplaatst: 22 februari 2012, 21:21

alla odi...

ik denk dat eigenaar schuldig is omdat hij misbruik maakte van iemands goedheid en ontwetendheid.

stel dat t een blinde/dove kirievodoe is....dan ben je nog lang niet thuis.
en zo kan ik een heleboel speculaties bedenken.

als ik die slang was zou buurman wel even boeten.
maar eigenaar boyyyyyyyy....a dat klaarrie

HONESTLY heart
Pagina's: 1 [2]

Ga naar: