odi,
O,lampje gaat branden, na onderzoek kreeg ik dit antwopordt .stel de eigenaar een hekel had aan de buurman en dacht als hij de buurman zegt kap dat de slang de buurman dus pakt, heeft de eigenaar het dus mis.
dus als de buurman gewoon uit zichzelf kap is hij fout, maar als de eigenaar de opdracht geeft kap en de slang zijn fodu is, zal de kiri vodu op de eigenaar en kinderen zijn boosheid laten weten.
maar toch zal buurman waarschuwingen krijgen van zijn winti om bepaalde rituelen te moeten doen omdat hij eens erop aangesproken zal worden door een andere fodu winti dat hij ooit een broer of zus van hem heeft vermoord.
maar die kiri fodu zelf gaat naar de familie van het erf die de opdracht heeft gegeven.
Mooi diepgang tori,
Odi
zou er een verschil zijn als de slang op straat was en iemand wees kijk een slang, iemand komt kapt de slang.
heel anders dan op jou grond.......waarom jou erf.....jou boom....
de slang is in zijn huis, (boom op het erf) de eigenaar neemt een besluit om zijn huis te kappen.
later nogeens om de slang te doden.
wanneer de eigenaar problemen heeft en voor een lukuman komt te zitten,waar de obia aangeeft dat hij de slang gedood heeft zegt de eigenaar ,nee, niet ik maar de buurman,,,,zei de obia,,nono,,,jij hebt gedood.
Hij zal verantwoorlijk wordengehouden alsof hij de houwer in zijn handen had.
Het beste is nooit nooit te doden van een slang.
zelf de opdrachtgever zal boeten,want een slang heeft vele kinderen........en daarom nak mi nanga tiki ma mi de
kap minanga owru ma mi de .....trowe mi na lieba ma mi de............
soms weten mensen dat die dingens er zijn,maar men denkt als ik iemand roept om die slang op mijn erf te komen doden die persoon die de slang dood de schuld krijgt....soms droomt men dat zo een slang in de boom is op hun erf wat de buurman niet weet...maar men wilt van die slang af........roept een ander denkende dat die ander alle problemen zal krijgen indien er problemen zullen komen. nono....in dit geval niet....
buurman moet ook beter weten,,,,nooit doden,,,,een slang loopt nooit alleen.
de eigenaar zal met deze kiri fodu te mnaken krijgen...
maar de buurman,,,heeft zichzelf in de problemen gewerkt.....een slang loopt nooit alleen....
Op straat of in het bos was het een ander geval dan op de eigenaar zijn erf en eigenaar die de opdracht geeft.
Odi nanga brasa,
Obiaman