Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
in Google
in Culturu.com
Home
Forum
Leden
Registreren
vertel een vriend
maak favoriet
maak startpagina
mail de redactie
Culturu.com
>
Forum
>
Cultuur & Religie
>
Overige winti zaken
>
Winti's en voorouders soorten
>
De Ajuwe (de vergeten winti)
Pagina's:
1
[
2
]
Auteur
Topic: De Ajuwe (de vergeten winti) (gelezen 1441 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
Aanmeldingen: 0
Re: De Ajuwe (de vergeten winti)
#15 Geplaatst:
17 oktober 2011, 18:29
Citaat van: Sabi op 17 oktober 2011, 15:47
Odi odi,
Hij was alles, daarom noemde zij hem "blakamoses",is me vader groot oom.
Dus het gaat een tijd terug.
Ze hebben zelf een winti single van hem.
Odi, sabi.
Odi,
Hm, je vraagt om een vraag, welke singi? Mijn nieuwsgierigheid is volledig gewekt waar het over blakamoses. Ik weet jou leeftijd niet dus kan ik geen inschatting maken hoelang geleden deze persoon ongeveer geleefd moet hebben.
Meld dit bericht aan de forum rechter
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#16 Geplaatst:
17 oktober 2011, 18:45
Ik zal het me vader vragen. Ik ben het vergeten.
Odi, sabi
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#17 Geplaatst:
17 oktober 2011, 19:33
Citaat van: Sabi op 17 oktober 2011, 18:45
Ik zal het me vader vragen. Ik ben het vergeten.
Odi, sabi
Maar je leeftijd ben je toch niet vergeten hoop ik.............?
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#18 Geplaatst:
17 oktober 2011, 19:35
Ik 26 jaar.
Odi, sabi
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#19 Geplaatst:
17 oktober 2011, 19:39
Citaat van: Sabi op 17 oktober 2011, 19:35
Ik 26 jaar.
Odi, sabi
Dan schat ik jou vader ergens in de 50 of hoger. Klopt? Ouder dan zestig? Of beter hoe oud is je vader?
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#20 Geplaatst:
17 oktober 2011, 19:41
66 jaar.
Odi, sabi
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#21 Geplaatst:
17 oktober 2011, 19:47
Citaat van: Sabi op 17 oktober 2011, 19:41
66 jaar.
Odi, sabi
Ok. Ik heb inmiddels ook gevraagd maar hij is binnen mijn kring maar hij is niet bekend. Het spijt mij. Maar graag hoor ik wat meer over hem.
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#22 Geplaatst:
18 oktober 2011, 01:39
Odi odi
Er waren 2 broers die slaven waren alle 2 het bos in gevlucht, hier kwamen zij in aanraking met 'Ajuwe'.
Zij kwamen de 'Ajuwe', tegen die best wel mild was in gedrag, en koos ervoor de 2 broers te verstoppen voor de ander als zijn soort en de andere wezens van het bos.
Dus de broers werden verzorgd door de 'Ajuwe', en die leerde de broers heel veel.
Toen de broers het bos verliet, gingen beiden hun eigen pad, ik weet het niet zeker hou me dit ten goede van wat welk plaats ik nu opnoem;Para. en de ander ging naar 'Coronie', maar is jammer dat ik niet op het lied kan komen, ik weet dat de naam ''blakamosses'', in het lied voorkomt (volgens mij wordt er ook gezongen over 2 broers), Maar in ieder geval men denkt dat het om een winti gaat die zij roepen om hulp maar het gaat over 'Blakamosses'.
_____________________________________________________________________________________________
Een Torie:
(Dit is een torie wat ik heb gehoord)
Er ging een verhaal rond in Suriname dat er een mevrouw bijna werd over gereden door een voertuig, en die de naam 'Ajuwe', noemde en het voertuig werd tot stilstand gebracht.
Omdat als ik het goed had begrepen was buurt/plaats van de 'Ajuwe', dus automatisch vrouw was kind van de Ajuwe.
_____________________________________________________________________________________________
Ik zal me best doen om het nummer te vinden.
Odi, Sabie
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#23 Geplaatst:
25 oktober 2011, 09:11
Citaat van: Sabi op 18 oktober 2011, 01:39
Odi odi
Er waren 2 broers die slaven waren alle 2 het bos in gevlucht, hier kwamen zij in aanraking met 'Ajuwe'.
Zij kwamen de 'Ajuwe', tegen die best wel mild was in gedrag, en koos ervoor de 2 broers te verstoppen voor de ander als zijn soort en de andere wezens van het bos.
Dus de broers werden verzorgd door de 'Ajuwe', en die leerde de broers heel veel.
Toen de broers het bos verliet, gingen beiden hun eigen pad, ik weet het niet zeker hou me dit ten goede van wat welk plaats ik nu opnoem;Para. en de ander ging naar 'Coronie', maar is jammer dat ik niet op het lied kan komen, ik weet dat de naam ''blakamosses'', in het lied voorkomt (volgens mij wordt er ook gezongen over 2 broers), Maar in ieder geval men denkt dat het om een winti gaat die zij roepen om hulp maar het gaat over 'Blakamosses'.
Een Torie:
(Dit is een torie wat ik heb gehoord)
Er ging een verhaal rond in Suriname dat er een mevrouw bijna werd over gereden door een voertuig, en die de naam 'Ajuwe', noemde en het voertuig werd tot stilstand gebracht.
Omdat als ik het goed had begrepen was buurt/plaats van de 'Ajuwe', dus automatisch vrouw was kind van de Ajuwe.
Ik zal me best doen om het nummer te vinden.
Odi, Sabie
Odi,
En?
Parvatie
Stonka
Suriname
Geslacht:
#24 Geplaatst:
26 oktober 2011, 22:41
Citaat van: Sabi op 09 september 2011, 19:36
Dit is een winti , die het bos zelf is in het volksmond bekend als ''boesie ma en boesie pa.''
Mocht men kind zijn van deze winti dan zal die wonderen verrichten op ongekende niveau. De ''Ajuwe'', is een zeer oude winti, dit is de winti die zich kenbaar maakt in meerdere landen. Het is een winti waar heel veel andere winties respect voor hebben, omdat deze winti, kumanti, ampuku, kantamsie wierie etc is.
Beste Sabi,
Nogmaals er is geen één wintie ter wereld die alle winti in één is !
Boesima kan nooit geen kumanti of dergelijke zijn. Zie je het al voor je ? Kijk wat je schrijft !
Je bent 26?
Geen aanval naar jouw toe hoor, maar heb je onlangs contact gehad met een duman die je misschien voor de gek hield ?
Tegenwoordig zijn er veel neppe bonu's die popelen om hollanders te wassen en een sreka te geven . Staan te popelen om de 'goedgelovige' nederlanders hoofd te vullen met uitspraken als :
a djodjo fu yu sa tja monie, na wan gudu wintie en dergelijke!
Ik hoor het vaak van omstaanders om me heen die het overkomen zijn, en ik lach ze allen uit !
en wan san ete moro: Als Jan Klaassen het zegt, dan kan je blindelings ( op gebied van wintie ) aannemen dat ajuwe gewoon pa winti is . En ja, op aarde heeft papa wintie het eerste recht, en dat is ook zijn macht.
Groetjes:
Par
Dit was een winti waar boslandcreolen vroeger mee vochten,
de reden dat de boslandcreolen niet meer met hem vochten was omdat zij dachten alles geleerd te hebben(ego), en wilde Ajuwe testen met zijn eigen kennis, en dat was niet zo mooi afgelopen. Wanneer op mensen de wintie's manifesteren en daarna een Ajuwe op een persoon manifesteer worden alle winties rustig, uit respect zullen zij rustig worden, want Ajuwe is het groen.
''Ajuwe'', de vergeten wintie.
Odi Sabi
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#25 Geplaatst:
28 oktober 2011, 03:54
Als ik iets van een ander hoort check ik het voor mezelf. Ik heb me 1 keer laten misleiden in me leven de 2de keer gaat 'm niet volgen.
Als ik wil zien, zie ik.
Het is me harde hoofd dat ik het theorie over deze konfo bent begonnen, hier leer ik, mie sabi moes tang mie sabie.
Maar ik begrijp u volledig.
Odi, Sabi
(theorie is 5% fa obia na du na 95%)
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#26 Geplaatst:
28 oktober 2011, 14:59
Citaat van: Sabi op 28 oktober 2011, 03:54
Als ik iets van een ander hoort check ik het voor mezelf. Ik heb me 1 keer laten misleiden in me leven de 2de keer gaat 'm niet volgen.
Als ik wil zien, zie ik.
Het is me harde hoofd dat ik het theorie over deze konfo bent begonnen, hier leer ik, mie sabi moes tang mie sabie.
Maar ik begrijp u volledig.
Odi, Sabi
(theorie is 5% fa obia na du na 95%)
Dus a torie stotu te dja?
Ik van mijn kant ben wel bezig geweest hoor maar niemand maar dan ook niemand zegt Ajuwe iets behalve in de vorm zoals ik het kenbaar heb gemaakt.
Ajuwe is niet eens een naam maar het roept gedachtes op van een Fodu affaire.
Anyway als het jou zo geleerd is door iemand moet je dit vasthouden maar vergeet nooit dat zaken in Winti dikwijls anders liggen dan dat wij ze zien.
Wetmatigheden zo als een lid van dit forum vaak zegt die zijn er maar het zijn de komfo's die deze wetmatigheden zelf kennen wij mensen niet hoor. Wij (de Mensen) hebben rituelen en proberen een bepaalde structuur te handhaven. Maar structuur maakt nog geen wetmatigheid. Snap je?
En zeker in Holland niet!!
Sabi
Stonka
Netherlands
Geslacht:
Sramacca Bubu
#27 Geplaatst:
28 oktober 2011, 21:25
Odi Jan Klaasen,
Wanneer iemand mij iets verteld check ik het, ik neem niet alles aan wat ik hoor.
Na winti e tja mie
als het niet zou bestaan zou ik het weten maar is beter als wij het hierbij.
Tang boeng.
Odi, Sabi
Jan Klaassen
Tjon-Tjon
#28 Geplaatst:
31 oktober 2011, 14:29
Citaat van: Sabi op 28 oktober 2011, 21:25
Odi Jan Klaasen,
Wanneer iemand mij iets verteld check ik het, ik neem niet alles aan wat ik hoor.
Na winti e tja mie
als het niet zou bestaan zou ik het weten maar is beter als wij het hierbij.
Tang boeng.
Odi, Sabi
Odi,
"als iemand jou is verteld, dan check je dat" ik heb dat minimaal twee keer gelezen. We zijn hier allen om te leren is het niet? Het is wel erg gemakkelijk om nu te zeggen we laten het hierbij.
Je hebt hier een stelling gedeponeerd met aanwijzingen waar te zoeken. Ik heb jou aanwijzingen gevolgd en ben op niets gestuit dat jou stelling verdedigd. Sterker nog, het tegendeel heb ik gehoord.
Enfin, Ajuwe (=ik heb je gehoord net als mi dama yesi (a)dama) kom ik alleen tegen in Fodu torie.
Ik sluit echter een link naar hetgeen jou verteld niet uit zolang ik jou niet begrijp en geen grond daarvoor kan vinden. Hoop dat je dat begrijpt en inziet.
Als we spreken over 1 winti/komfo die alles in één is dan is dat Adjifu fu Anana trawang no dè!
Jan Klaassen
Loverboy
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
#29 Geplaatst:
03 maart 2012, 22:46
Citaat van: Sabi op 15 oktober 2011, 22:20
Odi odi, J.K.
Het wordt een grappig onderwerp.
Blakamoses was een van de beste bonu's van coronie. Inplaats dat de dokters praktijken toen der tijd vol zaten met mensen was blakamoses waar men om hulp kwam.
Blakamoses had voor elk ziekte een tegen-middel. Vraag aan een van je ouderen die zullen die tijd nog wel herinneren.
Zo had je ook een man die, die kumanti trutru kende, wanneer die een vogelsoort van het bos zag vliegen en hij had daar trek in. zong hij naar zijn kumanti, bleef zingen gegeven moment viel de vogel voor hem neer.
Er waren dingen vroeger echte, en nu zelf geloof ik erin.
(Als ik me goed kan heugen was het een Saramakaan).
Ik was thuis met een mattie van me, ik was toen 17 ik was een spel aan het spelen, maar het regende buiten daarna begon het te stormen, dus de bliksem inslagen waren zo extreem in ons binnenterrein dat de auto's die geparkeerd stonden dat daarvan de alarm van afgingen. Dus ik deed de raam open, ik kijk naar buiten, dus ik wordt moediger en leun helemaal naar buiten. Wel! Bliksem nak tap mie, ik ging met een snelheid naar buiten en wilde van de balkon springen, die mattie van mij hield mij vast. A mang paniek, a winti tik mie helemaal, baka dattie da loes mie.
Zins die dag, wanneer ik opstraat loopt, en er is een bepaalde nood of een dreiging, ik hoor die Pa in de lucht.
Als ik die dag niet beschermd werd, was ik vandaag er niet geweest. En zo hebben allemaal mij beschermt in de zware tijden.
Maar ik ga off onderwerp.
Coronie werd een tijdje terug geplaags door geesten
kinderen op school die winti kregen
er was geen enkel BONU die van zich liet horen
helemaal uit Nederland kwam een pandiet om te helpen daar te coronie.
Suriname kent zoveel kampu,,maar waar waren de bonu,s die zoveel te vertellen hebben met hun mond
wanneer het daar is dat ze zich moeten tonen hoor je niemand..
dus niemand moet geweldig man spelen dat ze alles weten dan wanneer ze van zich moeten laten horen ogri doro,,hoor je niemand
wanneer iets er is,,laat je naam vallen...
onze school gaande kinderen hadden een geesten probleem,,,geen enkel bonu kon helpen.
weet je het nog....als het bakru was ,,,,,,,,,,weet ik niet,,,maar waar was bonu.....
Uit Nederland moest een pandit komen....................Nederland boesi no de ma wel veel water
maak me blij, maak me gelukkig en ik zal je geven wat je wenst
Pagina's:
1
[
2
]
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Welkom gast bij culturu.com
=> Welkom bij het forum gedeelte van Culturu.com
Nieuws & Politiek
=> Politiek Suriname
=> Algemeen nieuws
Cultuur & Religie
=> Algemene winti vragen
=> Dromen topic (door Obiaman)
=> Ghost Story en Bakru Torie
=> Overige winti zaken
===> Winti Singi met Luangu Masra
=====> Winti Liederen
=====> Bid Texten
=====> Verhalen rond Culturu liederen (Singi tori)
===> Winti's en voorouders soorten
=====> De (mama) Aisa winti
=====> De Leba winti
=====> Luangu
=====> De Fodu winti
=====> De Ingi winti's
=====> Ampuku
=====> De Adoemakamang winti
=====> De Kantamasi Winti
=====> De Bakru winti
=====> De Kumanti Winti
=====> De Watra Baringa Winti
=====> Voorouder Geesten
=======> Yorka
=======> Dede Oso / nachtwaken
=======> Officier
=======> Kabra
Lifestyle!
=> Vrijetijd & Uitgaan
=> Mop van de dag
=> Relatie & Seksualiteit
=> Phone talk (lekker luchtig)
Surinaamse zaken
=> Surinamers gezocht (Familienamen)
=> Vraag en Aanbod
===> Aangeboden
===> Gezocht
===> Gratis af te halen
===> Verloren/Gevonden
=> Spreuk van de dag (Odo van de dag)
=> Bijlmer Tori
Overige
=> Oude forum onderwerpen
===> Terug naar mijn roti
===> Echte Meisjes in de Jungle
===> Surinaamse filmpjes
===> Dag buurvrouw, Dag buurman
===> Mijn geheim (Anoniem!)
===> Nunsu ini Sranan tongo
===> Sranan Tongo Cafe
===> Surinaamse Recepten
===> Surinaamse geschiedenis
===> Surinaamse kruiden en bladeren (wiri´s)
Laden...