Pagina's: [1]

Auteur Topic: Presentatie marai ingi  (gelezen 327 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 05 juni 2011, 10:29

wie weet meer te vertellen over deze marai ingi,wat is zijn treef,waar houd die van
hoe gedraagt hij zich,hoe danst die en wat zijn zijn specialiteiten?
Parvatie
Stonka
**

Suriname Suriname

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 05 juni 2011, 17:34

hoi waswasgodo,

de marai of de mara ingi is een watra wintie .
zijn trefu en specialiteiten zijn volgens mij verschillend, het ligt ook aan de wijze waarop zijn asi leeft of geleefd heeft.

en alle ingi houden van rode soft, snoepgoed en daroe . zijn dans heb ik een keer mogen meemaken, ik kan het niet goed voor de geest halen, maar het is op een vrijwel rustige manier stampend met de linkervoet naar voren en naar achteren. misschien dat een andere lid het beter kan uitleggen.

groetjes,

Par
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 05 juni 2011, 18:28

hoi par,grantangi dat je dit met ons wilde delen dat de mara of marai ingi een watra ingi is.

zo leren we allen van elkaar. great
Parvatie
Stonka
**

Suriname Suriname

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 05 juni 2011, 23:39

love great
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 06 juni 2011, 09:42

hoi parvatie en waswasgodo,

de mara ingi komt vaak voor bij suikerrietplantages en of miries.
als hij danst kan het voorkomen dat hij echt ruw danst, met zijn armen maakt hij tijdens de dans een molenbeweging met zijn armen op een echte snelle en harde manier.

Enkelen beweren dat de mara echter een gron ingi is. omdat hij niet altijd voorkomt langs het water ?
zelf vind ik dat een hopeloze beredenering. Omdat een wintie met zijn asi meewandelt en zich indien nodig dáár vestigt waar zijn asi de tang pe of sidong presie maakt/geeft.
een surinamer die in holland woont blijft ook gewoon een surinamer.

Odi Boya,

ps. Parvatie ik schrik van je kennis meisje  love
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 06 juni 2011, 09:53

ai boya,grantangi fu yu sabi en dat je  veel met de mensen hier op de site wilt delen. great
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 06 juni 2011, 11:07

Odie odie Boya,

Heel mooi uitgelegd, ben gedeeltelijk met je eens.

Maar het is dat een wintie of obia gewoon zit of staat waar die wilt.
Een wintie of obia die begeeft zich in triljoenste van een seconde van A naar B. Daarom praten we over energie.
Als je een email van het Noordpool verstuurt naar het Zuidpool dan is het met je ogen 1 keer knipperen en daar heb je die email.
Dat een wintie of obia langs het water wilt wonen of huisvesten, wilt niet zeggen dat hij bij jou in huis of directe omgeving hoeft te zijn, (sidong presie).
Want als voorbeeld, een kromantie die blijft niet bij jouw thuis(sidong presie), als die bemerkt dat zijn asie in nood is of hulp nodig heeft zal die niet schromen daar de benodigde hulp te bieden.

Zo ook met en bij de andere winties en obia's. En niet te vergeten de kabra's die ons begeleiden en over ons waken.

Tang boeng

G.k.

Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 06 juni 2011, 11:56

Odi omoe GK,

klopt een sidong presie voor een wintie betekent niet dat een energie of wintie daar fulltime blijft zitten hoor. a go koirie pe eng wani. maar komt inderdaad als het nodig is. een sidong presie of tang pe ismoet je meer zien als zit of rust plaats. ik kan het moeilijk uitleggen omoe, maar je begrijpt me vast wel.

Het volgende wijkt misshcien van de topic af jere, maar ik vraag me af waar iemand een sdong presie voor een wintie maakt. leg je het in de woonkamer zodat heel de wereld kan zien, of leg je het in een speciale ruimte  ( wel te verstaan in holland jere )

@waswasgodo,; your welcome brada.

Odi,

Boya
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 06 juni 2011, 12:12

Me barie odie iena a lontoe djie alla brada nanga sisa.

@ Boya,

Het volgende wijkt misshcien van de topic af jere, maar ik vraag me af waar iemand een sdong presie voor een wintie maakt. leg je het in de woonkamer zodat heel de wereld kan zien, of leg je het in een speciale ruimte  ( wel te verstaan in holland jere )

Een sidong presie maak je in NL, in een aparte kamer(dofo). Dat is de plaats waar de winties en obias komen om te conclaven.
Het zal wat zijn dat je in nederland in de tuin een schuur gaat maken voor die winties en obias om daar te zijn.
In mijn geval zal het zijn dat ding bigie sma na foe mie dus waarom ga ik ze buiten huis plaatsen, in een schuur. Nee, zoals ik in een woonhuis leef zo wil ik ook hebben dat ze hun eigen plek in huis hebben.

In een woonkamer zou ik het niet doen want ik wil niet hebben dat een ieder zich over mijn spullen voor de bigiesma's komen buigen.
Wie ik wil hebben dat het mag zien, laat ik dat zien. Pottenkijkers blijven verre van.

In Suriname is het ook zo, dat je je dofo in huis heb, hoewel er toch plekken zijn dat ze het buiten hebben staan.

Maar de reden daarvan weet ik niet, want ik ben ook niet van alles op de hoogte. Na lerie mie srefie e lerie.

Tang boeng

G.k.
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 06 juni 2011, 12:28

Odie omoe GK,

Ik ben eerlijk gezegd nog nooit een dofo in iemands huis tegengekomen….. ( thans niet in Suriname )
Kande is het een cultuurgebonden iets of een der afspraken gemaakt in een bere,  maar ook in het binnenland bij de boslandcreolen zie ik meestal ook een dofo of tokai buiten op het erf, er is dan een hut speciaal geboud volgens de eisen van de grote mensen met pina bladeren en bepaalde houtsoorten enz enz…

In holland zal het wel anders zijn ja, aangezien alles volgebouwd is met baksteen lol
In witman kondre zie je wel dat dit op een kamer of op zolder wordt gedaan, of in kleinere huizen word een gedeelte afgeschermd….

Maar goed, ik wijk te veel van de topicstarter af.
Waswasgogo mijn apologies.

Boya
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 06 juni 2011, 14:26

boya mi e gi yu primisi fu wijk af fu sang mi beng wanni sabi,maar deel ook jouw mening dat ik nog nooit bij iemand thuis in suriname een dofo hebt gezien.wel bij de dumans en beosi kondre sma heb ik dat op het erf gezien,een speciaal gemaakte kampu waar niet iedereen in en uit mag.

bika efu yu meki wang tang pe gi deng winti dan maak je de deur open voor het geestelijke wereld en sonteng tra sani kan kon tu ini so wang tang pe yere,no meki a fout dat na so so yu winti e sdon drape,sonteng tra sani e kisi a ruimte fu kon drape tu.
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 06 juni 2011, 14:32

boya mi e gi yu primisi fu wijk af fu sang mi beng wanni sabi,maar deel ook jouw mening dat ik nog nooit bij iemand thuis in suriname een dofo hebt gezien.wel bij de dumans en beosi kondre sma heb ik dat op het erf gezien,een speciaal gemaakte kampu waar niet iedereen in en uit mag.

bika efu yu meki wang tang pe gi deng winti dan maak je de deur open voor het geestelijke wereld en sonteng tra sani kan kon tu ini so wang tang pe yere,no meki a fout dat na so so yu winti e sdon drape,sonteng tra sani e kisi a ruimte fu kon drape tu.

zuiver
Pagina's: [1]

Ga naar: