Pagina's: 1 [2]
   |   
Auteur Topic: Waarom hebben koelies een hekel aan creolen  (gelezen 4520 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
w.wonka
Grietjebie
*

Bhutan Bhutan

Aanmeldingen: 0

Surinam is the Sweetest of all

Bekijk profiel
#15 Geplaatst: 03 april 2011, 13:55
BerichtenindexCitaat

Beste Lezers

Voor die racistische creool is de hindoestaan een stomme koelie.
Voor die racitische hindoestaan is de creool een juka.

Koelie en juka boesnere of parnasi koeli.

Allemaal benamingen die mensen hebben verzonnen om de ander naar beneden te halen
of zich hoger te voelen dan de ander.

Alleen al de naam van dit item: Waarom hebben koelies een hekel aan creolen?
hierin lees je respect voor de creool en respectloosheid voor de hindoestaan.
Ik zou zeggen waar komt de vijandigheid tussen creolen en hindoenstanen vandaan?

En als surinamers, zijnde van surinaamse afkomst(indiaan,hindoestaan, creool,javaan,chinees,jood ect..)weten dat dit niet iets is van deze 2 bevolkingsgroepen maar iets van de mensheid .Wat er altijd is geweest en altijd zal blijven bestaan.,vooroordelen gelinkt aan veel voorkomende gedragingen van  groepen mensen in een cultuur.

Net zo zullen de benamingen in de volksmond blijven .

En dan kan jij zelf kiezen of je deze termen
met positieve of negatieve context zal gebruiken.

Als van Surinaams creoolse/ hindoestaanse afkomst vind ik de benaming koelie in dit item in negatief context benadrukt.

Kan je nagaan wat ik allemaal heb aangehoord van capri, capani ,bosneger , juka tot koelie, gratwiri sanni, bobo.

Ik gebruik ze in positieve contxt in mijn eigen omgeving ik houd van peper want ik ben een hindoestaan.
Dansen zit in me bloed ,ik ga onbevreesd door het leven door mijn voorouders die leefden in de jungle,
shakti (vrouwlijke godelijke aspect)  is mijn kracht.

Kom op mensen laten we een voorbeeld proberen te blijven naar onzelf maar ook naar de vorige generatie
waarbij je het discrimineren jammer genoeg nog voor een groot deel in de geest aanwezig is.

Meld dit bericht aan de forum rechter   Gelogd
Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Stier

a soso bun mi e du,bun nen mi no abi a kondre

Bekijk profiel
#16 Geplaatst: 03 april 2011, 14:11
BerichtenindexCitaat

netjes wonka great
dit zijn de reacties waar ik me beter van ga voelen... lol

gado na wan bun gado, so a de..a hopo mi, a drai mi lontu, a hopo mi futu te na he gron!
w.wonka
Grietjebie
*

Bhutan Bhutan

Surinam is the Sweetest of all

Bekijk profiel
#17 Geplaatst: 05 april 2011, 21:34
BerichtenindexCitaat

Fa fi Ingi01   yes

zo is het toch  oops en anders ..... whip

im sit e kong  nanga a pokoe djoegoe djoegoe:     
DJOEGOE DJOEGOE - SELECTA & KAYENTE

shanti shanti  shanti  so so lobi great

echt even luisteren  sarcastic
Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Stier

a soso bun mi e du,bun nen mi no abi a kondre

Bekijk profiel
#18 Geplaatst: 06 april 2011, 22:57
BerichtenindexCitaat

hahaha aaai boy cker weten djugu djugu

gado na wan bun gado, so a de..a hopo mi, a drai mi lontu, a hopo mi futu te na he gron!
Hindustaan
Gast
#19 Geplaatst: 15 augustus 2011, 21:53
BerichtenindexCitaat

Het zijn trouwens Hindustanen, geen koelies dat is een naar woord. Anyway, veel van ze zijn heel close minded, achterlijk en ouderwets gepaard met een suprieuriteitscomplex, maar lang niet allemaal, het verschilt per familie / streek van afkomst. Enne de meeste Hindustanen (en ik ken er heeel veel) helpen elkaar niet eens over het algemeen, dus het is niks persoonlijks hahaha. Thuis ben ik opgevoed met de boodschap dat Surinamers van alle afkomsten elkaar in het bijzonder horen te respecteren. Onze voorouders waren allemaal lotgenoten, slaaf of contractarbeider (praktisch slaaf).
Roisjo
Stonka
**

Suriname Suriname

Geslacht: Vrouw

Zie me op Facebook Bekijk mijn Hyves
Bekijk profiel
#20 Geplaatst: 18 augustus 2011, 17:11
BerichtenindexCitaat

Sorry, maar ik denk dat de topicstarter zelfs een probleem heeft.Als je kijkt naar het onderwerp.Waarom hebben koelies een hekele aan creolen.Je bent zelfs bevoordeeld en dzn ga je dat overal zien.
Het zijn geen koelies maar hindustanen, creolen,chinezen,javanen etc.
Mensen ,come on.We zijn allemaal Gods kinderen en als je die hindustaan gaat helpen door te vragen waarom hebben een koelies eem hekel aan creolen,komen we geen stap verder.
Weiger mee te doen aan het beantwoorden van de vraag ,voor mij zijn ze mensen, goed of slecht,het zijn mensen.En tegenwoordig is er zoveel rassenvermenging dat je eigenlijk je eigen kind uitscheldt bij wijze van spreken als je daarmee begint.Mijn eigen kinderen bijv:Vader hindustaan creool,moeder indiaan creool.Tot welk ras behoren zij dan??
Even nadenken voordat er  vragaen worden gesteld die een ander zouden kunnen kwetsen
Loverboy
Twa twa

Netherlands Netherlands

Steenbok

Bekijk profiel
#21 Geplaatst: 30 augustus 2011, 14:00
BerichtenindexCitaat

Het komt niet alleen bij hindoestanen en creolen voor. discriminatie komt over de hele wereld voor.
a sang na wan pipel.

we zijn allemaal mensen.
kleur no de......we leven naast elkaar in Suriname.

laten wij de handen in 1 slaan en zeggen, we zijn Sranan mang
enkelen hebben een hekel aan elkaar maar dat heb je overal.

mi breti mi na wan blaka man. wees gewoon trots op wie je bent, maar we zijn allemaal mensen.

2FAMOUS - DJOEGOE DJOEGOE ( Official Music Video ) 2011

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst
Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#22 Geplaatst: 30 augustus 2011, 14:45
BerichtenindexCitaat

Odi odi,

Discriminatie of onderlinge haat komt inderdaad overal voor.Niet alle Hindoestanen hebben een hekel aan creolen hoor.
Onderling hebben Creolen,Hindoestanen,Javanen en alle andere rassen ook een hekel aan elkaar.
Ik heb goede hindoestaanse kennisen,die mij in hun armen sluiten als we mekaar tegenkomen.

De Toko waar ik mijn suri-produkten haal,is van een Hindoestaan.Ik heb een goede band met hem.
Als ik precies op openingstijd bij hem al op de stoep sta,help ik hem gewoon zn kratten naar buiten sjouwen,help ook plaatsen in de winkel,terwijl we gezellig babbelen.

Ook met een hindoestaanse reisagent heb ik een goede band.Als ik bij hem langs ga,moet ik alles al gedaan hebben en genoeg tijd over hebben voor een gesprek.We babbelen uren.Hij vertelt mij zelfs over zijn prive leven.Dus er zijn best wel Hindoestanen die geen hekel hebben aan Creolen.

Beata love

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
GweGwe
Gast
#23 Geplaatst: 13 oktober 2011, 13:57
BerichtenindexCitaat

Ik ben zelf een hindoestaanse jongen van 19 en woon in Rotterdam. Ik denk dat het in Nederland onder de jongeren niet meer leeft. Ik heb altijd al met Surinaamse creolen en Antilianen op school gezeten en nooit een probleem gehad. Mijn grootmoeder daarintegen heeft wat tegen ze. Mijn ouders zijn weer bevriend met meerdere Creolse gezinnen. Ik merk er eerlijk gezegd niets van, behalve als ik in Su ben of DenHaag. Niks tegen Den Haag maar ik vind dat de Hindoestanen van daar anders zijn dan de rest van Nederland. Lijkt wel alsof ze pas een dag in Nederland zijn en zo gedragen ze zich ook. (In de winter op slippers zonder sokken naar de winkel rofl )
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#24 Geplaatst: 20 oktober 2011, 20:11
BerichtenindexCitaat

Odie odie brada nanga sisa,

We zijn volgens mij er niet van bewust dat wij zelf niet tevreden zijn met ons eigen, dan te praten over een ander.
Dat je een homo ziet, praat je over. Je ziet een blanke je praat over, je ziet een hindostaan je praat over. Maar mijn vraag is als je naar jezelf kijkt, praat je ook over jezelf. Nee doe je niet. Dus verbeter de wereld begin bij jezelf.

Ik heb in het verleden en nog steeds gewoon met alle rassen om me heen geleefd en nogsteeds. Omdat ik altijd tegen mezelf zeg, Anana heeft ons allemaal het leven gegeven. Dus onderscheidt mag ik niet maken.
Ik spreek mezelf dan meteen weer tegen, door te zeggen, ik maak wel onderscheid. Want als een ander mens op mij komt fitten dan laat ik je zien hoe ik ben en hoe ik denk. Maar ik zal altijd respect hebben naar een ieder. Tot het moment.

En hindostaan doe een negre discrimineert, is eentje die bekrompen is van geest.
Want die hindostaan is vergeten dat de neger door de hollanders tot slaaf is gemaakt, maar dat zij ook de slaven waren en nogsteeds van hun eigen, ja je leest het goed, nogsteeds slaven zijn van hun eigen mensen in India.

De kastestelsel  in India laat dat toch zien.
De laagste kaste moet de stront van de kastes boven hen opruimen. Dus dat is erger dan a wroko sang mie brada nanga sisa bing abie foe doe tapoe Sranang dotie djie ding wang die bing dinkie datie ding betre moro mie blaka buba.

Nogsteeds, tot en met de dag van vandaag gebeurd het.
Het zijn die mensen die naar Suriname zijn gebracht. Vandaag de dag zijn ze ietsjes boven water. Zijn ze vergeten dat, "toen iets niets was, is iets vergeten dat hij niets was.
Maar ik blijf het zeggen niemand hier op aarde kan zeggen dat hij boven mij is of staat. Wat voor status je ook mag hebben. Want voor mij telt Anana heeft ons allemaal het leven gegeven en Anana zal ook de Anana zijn die ons allemaal terug zal roepen.

Maar ik hou van een ieder, zolang je mij respecteert voor wat ik ben, en dat is dat ik een MENS ben.

Ik voel me niet gediscrimineerd en word niet gediscrimineerd, omdat mijn lijfspreuk zegt. Ik ben mijn huidskleur niet, maar slechts de drager ervan.

Tang boeng.

G.k.
Parvatie
Stonka
**

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#25 Geplaatst: 26 oktober 2011, 16:17
BerichtenindexCitaat

Odie odie brada nanga sisa,

We zijn volgens mij er niet van bewust dat wij zelf niet tevreden zijn met ons eigen, dan te praten over een ander.
Dat je een homo ziet, praat je over. Je ziet een blanke je praat over, je ziet een hindostaan je praat over. Maar mijn vraag is als je naar jezelf kijkt, praat je ook over jezelf. Nee doe je niet. Dus verbeter de wereld begin bij jezelf.

Ik heb in het verleden en nog steeds gewoon met alle rassen om me heen geleefd en nogsteeds. Omdat ik altijd tegen mezelf zeg, Anana heeft ons allemaal het leven gegeven. Dus onderscheidt mag ik niet maken.
Ik spreek mezelf dan meteen weer tegen, door te zeggen, ik maak wel onderscheid. Want als een ander mens op mij komt fitten dan laat ik je zien hoe ik ben en hoe ik denk. Maar ik zal altijd respect hebben naar een ieder. Tot het moment.

En hindostaan doe een negre discrimineert, is eentje die bekrompen is van geest.
Want die hindostaan is vergeten dat de neger door de hollanders tot slaaf is gemaakt, maar dat zij ook de slaven waren en nogsteeds van hun eigen, ja je leest het goed, nogsteeds slaven zijn van hun eigen mensen in India.

De kastestelsel  in India laat dat toch zien.
De laagste kaste moet de stront van de kastes boven hen opruimen. Dus dat is erger dan a wroko sang mie brada nanga sisa bing abie foe doe tapoe Sranang dotie djie ding wang die bing dinkie datie ding betre moro mie blaka buba.
Nogsteeds, tot en met de dag van vandaag gebeurd het.
Het zijn die mensen die naar Suriname zijn gebracht. Vandaag de dag zijn ze ietsjes boven water. Zijn ze vergeten dat, "toen iets niets was, is iets vergeten dat hij niets was.
Maar ik blijf het zeggen niemand hier op aarde kan zeggen dat hij boven mij is of staat. Wat voor status je ook mag hebben. Want voor mij telt Anana heeft ons allemaal het leven gegeven en Anana zal ook de Anana zijn die ons allemaal terug zal roepen.

Maar ik hou van een ieder, zolang je mij respecteert voor wat ik ben, en dat is dat ik een MENS ben.

Ik voel me niet gediscrimineerd en word niet gediscrimineerd, omdat mijn lijfspreuk zegt. Ik ben mijn huidskleur niet, maar slechts de drager ervan.

Tang boeng.

G.k.

Beste Geen Kenner,

In India kent men tegenwoordig toiletten en riolering, geen lagere kasteman komt je huis binnen om strond op te scheppen.
In India is overheid en de wetten gescheiden van religie, kastenstelsel is tegenwoordig , evenals de slavernij, afgeschaft....arbeid kent men nog wel.
Geen aanval is dit, puur ter aanvulling, in afrika is de kastenstelsel een begrip dat nog steeds 'IS' http://www.elsentoine.com/verrereizen/mali/algemeen/beroepsgroepen.htm

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar in je reply kom je, al dan niet bewust, discriminerend over. Als of afrikanen beter af waren dan indiėrs...... ? Jouw eigen mensen , verkochten jullie landgenoten voor spiegels en kraaltjes aan de witte man. Toen India dit overkwam, kwamen ze in opstand......Te neer geslagen en wel, mede door verraad van koninkrijken tegen elkaar werd India toch gekoloniseerd!

anywais : Ik bedoel er niets mee, en op dezer dag, zeer zeker niet aanvallend bedoeld!

Een Subh Diwali aan een ieder !

Groetjes en veel liefde aan een ieder

Par love
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#26 Geplaatst: 26 oktober 2011, 20:36
BerichtenindexCitaat

Odie Parvatie,

Natuurlijk kent India toiletten en rioleringen. Dat zal je me niet horen ontkennen.
Nou dan wil ik je zeggen ga beter kijken en/of lezen dat ondanks dat in 1950 de kastenstelsel is afgeschaft, dat deze tot en met de dag van vandaag nog bestaat.
Is officieel afgeschaft bij wet, maar geen enkele regering in India durft zijn/haar vingers hier aan te branden om de laagste kasten " de Paria's of de onaanraakbaren '' te helpen.
Als ik die krant van vorige week nog kon terug halen, had ik het hele stuk voor je hierop geplaatst. De kastenstelsel is heden ten dage nog gewoon levendig en vooral de laatste kasten lijden ontzettend hieronder.

Maar ik heb je verwijzing naar de kasten van Afrika, met name Mali.
Ik ben mans genoeg te vermelden dat ik dit gedeelte van de kasten in Mali niet heb gekend.
Moet wel een kanttekening plaatsen, dat de kasten in Mali normaal zijn als die in India, enkel zijn deze Maliers nooit en te nimmer onder de paria's/onaanraakbaren geplaatst.

Ik heb nooit in mijn stuk dat ik hier voor heb geplaatst de schijn gewekt dat ik een hindostaan heb proberen te discrimineren.
Ook binnen mijn familie heb ik hindostanen. Ik ga om met hindostanen alsof zij mijn brada's en sisa's zijn.
Als eentje mij niet ziet staan, is niet mijn probleem zeg ik altijd, is zijn/haar probleem want die heeft een bekrompen geest.
Ik heb in mijn vriendenkring gewoon hindostanen waar ik gewoon thuis over de vloer komt.
Ik blijf het zeggen, mie na wang mang sang e go nanga alla libiesma. Als mijn kop jou niet staat om 1 of andere reden slaap ik er niet minder om.
Bij mij gaat het alleen om dat sommige mensen, en in dit geval gaat die topic over hindostanen die negres niet mogen en/of discrimineren.
Maar onder alle gelederen heb je dat de ene de andere niet mag of discrimineert of in het ergste geval denkt meer te zijn dan de ander.

Maar dit is ook geen aanval naar jou of wie dan ook, maar gewoon mijn zegje gedaan.

Ik vind het erg genoeg om te zien hoe wij mensen met elkaar leven. Hoe kinderen het vuile werk moeten doen om bijvoorbeeld mijn Nike schoen te mogen aantrekken, hoe kinderen het smerige werk moeten doen om mijn pistache noten te mogen consumeren, hoe kinderen misbruikt worden omdat ik mijn dure broek wilt aandoen etc etc etc.
Te veel om op te noemen. Maar ik wil het hier bij laten.

Wens je een zeer mooie en constructief dag nog.

Djie alla mie brada nanga sisa me barie oeng tang boeng.

G.k.
Parvatie
Stonka
**

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#27 Geplaatst: 26 oktober 2011, 22:21
BerichtenindexCitaat

Hallo GK,

Ik heb je antwoord niet als aanvallend beschouwd.

wat zeg je van de volgende stelling:
In ons 'Moederland'  hadden we het niet goed, niet breed, daarom zijn we naar suriname vertrokken, later naar nederland, telkens weer een hele andere continent.
In suriname, ontwikkelen we ons naar een andere 'stam' afrikanen, of hindoes.
we zijn heel verschillend tov 'ons'  die in onze moederland verblijven, maar toch blijven we het zelfde ' oerkennis' behouden.
In Su zijn we misschien verder ontwikkeld , qua gedachtengang, andere normen en waarden. In holland zeer zeker ook.
Is het dat we verhuisd zijn van de ene naar de andere continent omdat we ons moesten ontwikkelen van de here daarboven , of zijn we verhuisd voor een nog grotere betekenis ? --> uitbreiding ?

Een denkertje !

Groetjes,

Par  love

sappa
Gast
#28 Geplaatst: 02 november 2011, 11:52
BerichtenindexCitaat

discriminatie komt bij ieder bevolking groep voor als je nu zwart,blank,geel,rood  groen etc ben
het komt voor.
trouwens zijn er verschillende vormen van discriminatie niet alleen om je huidkleur.

zat laatst in de bus en er zaten een paar zwarte mannen voor mij.toen de bus bij de halte
stopte  stond er een neger op een bus te wachten weet je wat deze heren zeiden moet je
die lelijke neger zien staan hij is zo lelijk en zwart als teer.
zelf dacht ik kom op mensen jullie zijn ook negers ma zo zie je maar weer dus oordeel niet
te snel over een andere ras.
TROTSE KOELIEMANG
Gast
#29 Geplaatst: 06 mei 2012, 10:11
BerichtenindexCitaat

Ik ging laatst naar een koelie winkel om spullen te halen, die man deed echt laag (alsof hij niet wil dat je in zijn winkel komt). Ik merk het vaker en hoor ook vaak van andere mensen dat hindustanen liever hindustanen helpen dan een creool. Wat is dat ding dan met hun..
Hallo gast,ten eerste gebruiken creolen het woord koelie om de de hindoestaan te vernederen en het is al sinds Suriname dat hindoestanen en creolen elkaar niet mochten,,komt ook meer door die politieke partijen van vroeger,,met leiders als,Lachmon,Pengel,Arron,die de verdeeldheid veroorzaakten en nooit over saamhorigheid spraken,wat de Heer Bouterse nu wel doet,,al lullen ze een hoop over hem dat hij een mooordenaar is,maar hij probeert alle bevolkingsgroepen bij te betrekken  ,maar nu anno 2012 snap ik niet dat er nog Surinamers zijn die nog daaraan meedoen..ik zelf als hindoestaan ben opgegroeid in Paramaribo en tussen alle bevolkinsgroepen..ik had creools vrienden die ookbij me thuis kwamen en ik bij hun thuis..vaak zijn het mensen van het platteland die deze gedachte,s op na houden en een paar stedelingen die later in de stad kwamen wonen in Su-..omdat jinj met het gedachte loopt dat in jou ogen die koelie jou niet wou helpen is dat jij al een vooroordeel hebt over hindoestanen en op alles gaat letten...misschien is die man ooit beroofd door een paar negers en het kan zijn dat het toevallig surinaamse creolen of boeskondremangs waren,maar ja,hij hoeft niet een ieder over 1 kam te scheren..zoals je ook nu de marokkanen hebt die criminele activiteioten op na  houden en jongeren die de buurt terorisseren,maakt dat de mensen in de omgeving die gasten met andere ogen gaan zien...

En trouwens is er ook jaloezie bij sommige Surinmamers die niet kunnen zien als een ander het goed heeft en hard hosselt om te leven...
Wij Surianamers mioeten eeens een keer leren met elkaar goed te kunnen omgaan en elkaar niet misgunnen,dan zal je niet meer horen over,a koelie diesie,a blakkamang datie etc..etc...
Want mie dattie na alla kondremang en ik kan me overal vertoeven tussen alle Surinamers en Surinaamse feesten,omdat ik altijfd enk ,wij zijn allemaal sranangmangs en ondanks dat we onze eigen koeltoeroe op na houdne,maar trots mogen zijn  dat we met verschillende rassen in 1 land zijn opgegroeid..

AI,DAT ZEG IK,TROTSE KOELIEMANG
Pagina's: 1 [2]
   |   

Ga naar: