Pagina's: [1] 2
   |   
Auteur Topic: Waarom hebben koelies een hekel aan creolen  (gelezen 4512 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Winkeldief
Gast
Geplaatst: 12 februari 2011, 14:52
BerichtenindexCitaat

Ik ging laatst naar een koelie winkel om spullen te halen, die man deed echt laag (alsof hij niet wil dat je in zijn winkel komt). Ik merk het vaker en hoor ook vaak van andere mensen dat hindustanen liever hindustanen helpen dan een creool. Wat is dat ding dan met hun..
Meld dit bericht aan de forum rechter   Gelogd
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 12 februari 2011, 17:30
BerichtenindexCitaat

wel,mi no sabi tu,maar ook ini sweti sranang is het erg hoor,dat koeli no mag blakamang  en anders om ook tu.
ma efu deng e libi na a fa en no doe moeilijk dan gaat het sonteng wel.

ma dat het ook dara in nederland zo is a no spotu.
Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Stier

a soso bun mi e du,bun nen mi no abi a kondre

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 13 februari 2011, 07:36
BerichtenindexCitaat

jah mensen..ik begrijp het zelf ook niet hoor..
ik als hindustaan kan met elk ras opschieten..zolang ik ze versta  lol
nee maar serieus mensen moeten elkaar gwn meer accepteren en helpen..geen haatgevoelens meer tegenover elkaar.. great
met liefde en vreugde elkaar gwn omhelzen en steunen..

dat is mijn mening.. he

gado na wan bun gado, so a de..a hopo mi, a drai mi lontu, a hopo mi futu te na he gron!
modjo
Gast
#3 Geplaatst: 13 februari 2011, 20:23
BerichtenindexCitaat

jah mensen..ik begrijp het zelf ook niet hoor..
ik als hindustaan kan met elk ras opschieten..zolang ik ze versta  lol
nee maar serieus mensen moeten elkaar gwn meer accepteren en helpen..geen haatgevoelens meer tegenover elkaar.. great
met liefde en vreugde elkaar gwn omhelzen en steunen..

dat is mijn mening.. he

Ja wat me ook opvalt is dat hindustanen ook altijd dure auto's rijden. En als je thuis bij ze kijkt hebben ze vaak niets bijzonders. Hoe kan dat?

ingi 01, je bent hindustaans, vertel me wat is het geheim.. (ze zeggen 24/7 alleen rijst eten, maar ja.. daar koop je geen dure auto mee lijkt mij)
Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Stier

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 13 februari 2011, 22:26
BerichtenindexCitaat

odi modjo...

Ja wat me ook opvalt is dat hindustanen ook altijd dure auto's rijden. En als je thuis bij ze kijkt hebben ze vaak niets bijzonders. Hoe kan dat?

ingi 01, je bent hindustaans, vertel me wat is het geheim.. (ze zeggen 24/7 alleen rijst eten, maar ja.. daar koop je geen dure auto mee lijkt mij)
hmmm..wat dacht je van sparen om een auto te kunnen kopen?? neutral
sommige mensen richten hun huis in met dat geld en sommige kopen een mooie auto.. great
er is geen bijzondere geheim denk ik.. smile

ze zeggen 24/7 alleen rijst eten
wie is ze??

gado na wan bun gado, so a de..a hopo mi, a drai mi lontu, a hopo mi futu te na he gron!
modjo
Gast
#5 Geplaatst: 14 februari 2011, 00:17
BerichtenindexCitaat

odi modjo...
hmmm..wat dacht je van sparen om een auto te kunnen kopen?? neutral
sommige mensen richten hun huis in met dat geld en sommige kopen een mooie auto.. great
er is geen bijzondere geheim denk ik.. smile

ze zeggen 24/7 alleen rijst eten
wie is ze??

Ik hoor vaak dat ze zeggen dan koelies erg gierig zijn (alleen rijst eten) om zo geld te besparen en zo een auto te rijden. Ofwel waggie rijd op rijst  rofl
Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Stier

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 14 februari 2011, 01:18
BerichtenindexCitaat

hmm volgends mij heb ik hier met een puber te maken glare
wat is een koelie volgends jou?
je hoort dit en dat..wat WEET je dan zelf?als het je bezig houdt zou ik zeggen onderzoek en gij zult antwoord op uw vragen vinden... he

Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 14 februari 2011, 13:10
BerichtenindexCitaat

Ik rijd een audi a6, bouwjaar 2006  lol, zwarte metallic lak, en 19 inches zwarte metallic-lak velgen  glasses

Als ik van werk naar huis rijd, rijd ik express langs het station en zie iedereen de bus pakken en lach dan stiekempjes in me eigen. Ik rijd lekker een vette audi en anderen nemen de bus, fiets, of rijden kleinere auto's.
als ik in mn bak rijd rofl en ik sta stil bij de stoplicht, schijn ik de vriendin van de persoon in de andere auto  whip
en daag die persoon dan uit wie het snelst optrekt, dan zet ik mn geluidsinstallaties extra hard aan. vette merengue-beat 2010, of een goude oude mix-tape van ice-cube of een heerlijke hindoestaanse love-song... so so sweet  evilgrin0039

mijn geheim ?
weten waar je je geld aan uitgeeft...
studeren, werken , bidden, en nogmaals weet aan wie en wat je je geld uitgeeft.

je kan met honderden oema's omgaan en je zakken leeghalen voor dr, of je  zoekt een statige meid uit dié óók voor dr eigen kan zorgen en jouw ook tracteert, en neit alleen in bed !
en enkel rijst eten ? dat zeggen de mensen die jaloers zijn op de bakken en huizen van de hindoes.
in mijn huis ontbreekt er OOK NIKS, heb een vette hd 106 cm aan de muur hangen. huis is goed onderhouden en geen mankementen.

Te veel matties hebben , betekent, geld uitgeven.

dus voor alle krab-dagoes hier die zeggen dat koelies gierig zijn ?  lol
ga leren je geldzaken te regelen , heb je medemens lief, en je pot-monie / cash-flow zal geen stagnaties oplopen gasp

dat koelies no man moksie nanga djoeka man of blaka man  en omgekeerd ook niet....ligt vaak aan de persoon zelf.
als ik / we, onze percelen in de binneland opzoeken, als we kennissen diep diep in het binnenland opzoeken is er helemaal neks aan de hand. als je naar de foto ga, dan merk je zo nu en dan de haat tussen beiden.
maar als je niet op je mondje gevallen ben, en je kan een grap maken of ene opmerking maken die geplaatst is dan zal je merken dat de spanning doorbroken wordt.
het is een en al een test ! en mensen leven nog in de verleden tijd. --> ik doel op de burgeroorlog toendertijd

als je met culturu bezig houdt, dan weet je dat je elk en alles moet respecteren. je lacht zelfs met je vijand !

tot dan mensen,

ik wacht rustig wanneer het half 6 is, stap in mn black on black audi, schijn enkele meiden , lach de antilianen , marokanen , turken en al het andere stiekempjes uit, en ga lekker een warme bad nemen, waarna een heerlijk bordje klaarstaat, geen alesie. mi njang soso roti   yes

boya   na
mahabier
Gast
#8 Geplaatst: 14 februari 2011, 16:12
BerichtenindexCitaat

koelies sparen ook erg veel hoor,want ook me opa die loopt op zijn blote voeten naar de bank
en stort vaak dan z0 80 duizend srd  en iedereen kijkt hem zo aan van pe a mang
feni na monie rofl
boya als ik naar je peply's kijk dan denk ik die is een bonu aan het worden,maar nog niet zover en als je zegt
dat je in deze cultuur goed met je medemensen moet leven,dan vind ik het afschuwelijk voor woorden dat je deze mensen die op de bus staan te wachten of op de fiets fietsen gaat uitlachen,dan vraag ik me af ben je wel goedwijs?Huh?? :whip:zij zijn tenminste gezonder bezig dan jij yes
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 14 februari 2011, 16:51
BerichtenindexCitaat

Mahabier jong zijn we maar een keer in je leven,
en als je met cultuur bezighoudt betekent dit niet dat je geen lolletje meer mag beleven  great
wat zou ik anders moeten doen ? met mn audi de stad afgaan en iedereen een lift geven ? a no kan toch ?  rofl

Jij mag anderen mensen ook toelachen of uitlachen, immers: wat jij kan bereiken kan  en had een ander ook kunnen doen ( en omgekeerd ook ! )
Neutraal
Gast
#10 Geplaatst: 18 februari 2011, 13:18
BerichtenindexCitaat

Ik rijd een audi a6, bouwjaar 2006  lol, zwarte metallic lak, en 19 inches zwarte metallic-lak velgen  glasses

Als ik van werk naar huis rijd, rijd ik express langs het station en zie iedereen de bus pakken en lach dan stiekempjes in me eigen. Ik rijd lekker een vette audi en anderen nemen de bus, fiets, of rijden kleinere auto's.
als ik in mn bak rijd rofl en ik sta stil bij de stoplicht, schijn ik de vriendin van de persoon in de andere auto  whip
en daag die persoon dan uit wie het snelst optrekt, dan zet ik mn geluidsinstallaties extra hard aan. vette merengue-beat 2010, of een goude oude mix-tape van ice-cube of een heerlijke hindoestaanse love-song... so so sweet  evilgrin0039

mijn geheim ?
weten waar je je geld aan uitgeeft...
studeren, werken , bidden, en nogmaals weet aan wie en wat je je geld uitgeeft.

je kan met honderden oema's omgaan en je zakken leeghalen voor dr, of je  zoekt een statige meid uit dié óók voor dr eigen kan zorgen en jouw ook tracteert, en neit alleen in bed !
en enkel rijst eten ? dat zeggen de mensen die jaloers zijn op de bakken en huizen van de hindoes.
in mijn huis ontbreekt er OOK NIKS, heb een vette hd 106 cm aan de muur hangen. huis is goed onderhouden en geen mankementen.

Te veel matties hebben , betekent, geld uitgeven.

dus voor alle krab-dagoes hier die zeggen dat koelies gierig zijn ?  lol
ga leren je geldzaken te regelen , heb je medemens lief, en je pot-monie / cash-flow zal geen stagnaties oplopen gasp

dat koelies no man moksie nanga djoeka man of blaka man  en omgekeerd ook niet....ligt vaak aan de persoon zelf.
als ik / we, onze percelen in de binneland opzoeken, als we kennissen diep diep in het binnenland opzoeken is er helemaal neks aan de hand. als je naar de foto ga, dan merk je zo nu en dan de haat tussen beiden.
maar als je niet op je mondje gevallen ben, en je kan een grap maken of ene opmerking maken die geplaatst is dan zal je merken dat de spanning doorbroken wordt.
het is een en al een test ! en mensen leven nog in de verleden tijd. --> ik doel op de burgeroorlog toendertijd

als je met culturu bezig houdt, dan weet je dat je elk en alles moet respecteren. je lacht zelfs met je vijand !

tot dan mensen,

ik wacht rustig wanneer het half 6 is, stap in mn black on black audi, schijn enkele meiden , lach de antilianen , marokanen , turken en al het andere stiekempjes uit, en ga lekker een warme bad nemen, waarna een heerlijk bordje klaarstaat, geen alesie. mi njang soso roti   yes

boya   na

Boya ......Ik had zo gehoopt dat je na al die comotie weer met beide benen op de grond stond. neutral
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 18 februari 2011, 14:56
BerichtenindexCitaat

ofa neutraal....

comotie noh ?

net als water..je hebt ruige water, en weer stille water.
maar het blijft water.  great
Betanie
Gast
#12 Geplaatst: 28 februari 2011, 13:46
BerichtenindexCitaat

Vroeger was het een strijd om macht.
Welk volk levert de president.

Was het vhp of nps.
Dat was verledentijd.
Nu zijn ze samen en is er meer verdraagzaamheid.

Wel komt het nog eens voor dat je als creool minderkans maakt om een baan te vinden bij een hindoestaanse baas.
Een creool koopt zijn spullen gewoon bij de hindoestaan, maar een hindoestaan zal zijn spullen eerder bij een hindoestaan kopen om zijn broeder te steunen. terwijl die creool die koopt het bij de eertse de beste persoon die hij tegenkomt. We moeten niet meer naar kleur kijken, vroeger leefden de mensen met 2 harten. nu niet meer.

Nu zie je een hindoestaan en een creool samen wonen trouwen en kinderen wat vroeger niet mocht.

Gelukkig is dat niet meer zo.

Nu gaat het veel beter tussen een hindoestaan en een creool

Ingi 01
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Stier

Bekijk profiel
#13 Geplaatst: 01 maart 2011, 12:45
BerichtenindexCitaat

great netjes!!!
Vroeger was het een strijd om macht.
Welk volk levert de president.

Was het vhp of nps.
Dat was verledentijd.
Nu zijn ze samen en is er meer verdraagzaamheid.

Wel komt het nog eens voor dat je als creool minderkans maakt om een baan te vinden bij een hindoestaanse baas.
Een creool koopt zijn spullen gewoon bij de hindoestaan, maar een hindoestaan zal zijn spullen eerder bij een hindoestaan kopen om zijn broeder te steunen. terwijl die creool die koopt het bij de eertse de beste persoon die hij tegenkomt. We moeten niet meer naar kleur kijken, vroeger leefden de mensen met 2 harten. nu niet meer.

Nu zie je een hindoestaan en een creool samen wonen trouwen en kinderen wat vroeger niet mocht.

Gelukkig is dat niet meer zo.

Nu gaat het veel beter tussen een hindoestaan en een creool

Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#14 Geplaatst: 03 maart 2011, 10:55
BerichtenindexCitaat

de vraag 'waarom koelies een hekel hebben aan creolen' ...

een van de redenen:
op de scholen en internaten waren zowel hindoes als creolen in de meerderheid.
maar de creolen waren groter gebouwd dan de hindoes. dat is een feit.
dus de grote gingen de baas spelen op 'de schoolplein'  de haat ontstond toen al.
de grote blakaman gingen de hkleinere gebouwde hindoes gel;d afpakken , eten stellen enz enz noem maar op. --> de oudere generatie zal het vast wel herkennen.  lol
blakaman hebben die hekel tegen hen zelf afgeroepen  lol
daarna na school bleef die hekel, kinderen van koelies en jampanesie kregen die gedachtegang ook van hun ouders mee.
Maar tegenwoordig... okey die haat of onderscheid zal er altijd wel zijn toch... maar je moet er proberen boven te staan.

geldt voor beide partijen.

odi,.

Boya
Pagina's: [1] 2
   |   

Ga naar: