Pagina's: 1 2 [3]

Auteur Topic: pa winti  (gelezen 2308 keer)
0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic.
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#30 Geplaatst: 02 februari 2012, 16:29

lespeki odi,

ik zou niet alleen een lied als referentie willen aangeven hoor maar in deze kan ik daarmee leven.
maar ik zit nog met de vraag.........

waarom is het in het ene geval wel een kruising tussen twee winti's(papawinti +ingi winti =Papa ingi) ?
en in het andere geval(aisa fodu)...........een "aisa die op een fodu loopt" ?

bij voorbaat dank

leliambo na sabiambo

Maike
Grietjebie
*

Brazil Brazil

Bekijk profiel
#31 Geplaatst: 02 februari 2012, 19:57

Odi Odi nanga Lespeki fasi...

en een mannelijke aisa heet een loko. deze heeft samen met de aisa de hoogste rank in de wintie geloof.
Kunnen jullie me aub meer vertellen over deze wintie"LOKO".
Hoe hij eruit ziet, wat zijn vervoermiddel is, zijn aard etc...
Waarom ik wil weten? Omdat ik in een droom( de avond nadat ik was gebaad met hebi watra), een stem mij vertelde dat hij met mij is en dat hij LOKO heet en dat hij voor het eerst zich manifesteert bij een mens(misschien bij mij). In het begin van mn droom zag ik wel vaagjes een vorm van een slang...
En degene die me had gebaad zei dat ik een Apuku, Boesi Ingi en een Pa Wintie heb.
Help...Maike..in de war

gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#32 Geplaatst: 03 februari 2012, 17:36

lespeki odi,

ik zou niet alleen een lied als referentie willen aangeven hoor maar in deze kan ik daarmee leven.
maar ik zit nog met de vraag.........

waarom is het in het ene geval wel een kruising tussen twee winti's(papawinti +ingi winti =Papa ingi) ?
en in het andere geval(aisa fodu)...........een "aisa die op een fodu loopt" ?

bij voorbaat dank

leliambo na sabiambo

odi,

@Tata Kopsi,...kunt u wat meer duidelijkheid brengen in het bovenstaande?
bij voorbaat dank.

odi
Maike
Grietjebie
*

Brazil Brazil

Bekijk profiel
#33 Geplaatst: 03 februari 2012, 20:10

Odi Odi ala Bigi sma...

ik zie nog geen reactie op mn vraag.
Dus niemand weet iets over deze LOKO.
Jan Klaassen, Tata Kopsi en ander sabi mangs.

Ik heb echt jullie hulp nodig! Ik moet gaan baden.
Ik moet 3 dagen baden met groene bladeren voor de apuku(tafra en gudu wil hij ook), 1 dag voor mn Pa wintie + 7 dagen gebed. 1 dag voor voor mn bus ingi en beschilderd nog erbij!
Nou wil ik graag weten wat de LOKO is, wie hij is en wat hij van me wilt.
Moet ik hem ook baden of niet...

Een positieve reactie aub!!!!

Met respekt...Maike
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#34 Geplaatst: 04 februari 2012, 05:29

Lespeki odi,

De verheldering is na 2x vragen nog niet gekomen, dus zal ik proberen die verheldering te brengen.
Het is al gebleken dat er regels wetten en zeker verbanden bestaan binnen de winti materie.

In het geval van de papa winti kan ik kort zijn
Aisa=papa winti=fodu(grong winti)
Dit is een van de basis begrippen binnen het winti gebeuren. Als je deze basis kennis mist, mis je de basis om een rationele  discussie te voeren over de papa winti.

Papa ingi=papa winti+ingi(kruising van 2 winti's)
Dit is ook de enigste ingi vorm die de agida(drum)kent in zijn poku.
Dit vanwege de papa winti in de kruising.

Dat de naam papa winti zou komen door dat de winti zich bazig opsteld, is op zijn zachts gezegd een fabel.
De papa winti is een van de zachtaardigste winti's in het algemeen.
Hij(de papa winti)zegt daarom, na nyungu nyungu meki mi trong mangi mang fu subang!!!

Er zijn verschillende soorten papawinti's of fodu's
Denk aan het lied.... Wi alla na fodu, ma wi ala a no a wang. In al de wateren en delen van de aarde wemelt het van de fodu's....fodu in de zee, fodu bij de soela's, fodu in de kreek, fodu aan de berg toppen fodu aan de voet van de berg enz.
Er zijn verschillende soort honden(rassen) maar ze blijven hond!!!.

Er bestaan meer dan 13 soorten fodu's(papawinti vormen)ik heb geleerd over 2x13=26 soorten.
En met een beetje logisch denken weet je ook waarom anderen zeggen er bestaan maar 13 soorten.
En die discussie ga ik uit de weg want ik kan t snappen, maar wanneer je zegt dat de aisa geen fodu is en papa ingi is geen kruising tussen 2 winti's dan ben je ver van huis en heb je hulp nodig(yu las pasi).

Dus papawinti tori is basis kennis en vereist leri en geen vrij denken.

Als je het niet hebt geleerd kan je het niet weten. In de winti kringen kennen wij geen auto didacten, je wordt onderwezen door een andere.

Dus schrijven uit de vrije gedachten is heel boeiend, maar brengt verwarrin bij mensen die niks weten over het winti gebeuren. Mijn advies aan de mensen die gissen.... Geef het ook aan als je gist dan weten we wat te doen met jouw posting.

Odi

Leliambo na sabiambo

tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#35 Geplaatst: 05 februari 2012, 00:21

odi

gnet-neke. jamer dat je me 2 dagen had gegeven. ik ben niet elke dag op de site. maarja
ik ben niet een alles weter. wat ik weet (dus wat ik heb mee gekregen in mijn opvoeding), wat ik over iets vind vertel ik.
ten 1ste zal ik u meteen zeggen dat ik al eerder had aan gegeven dat een paingi een kruizing (mix) is tussen de ingi en de vodoe. dus het was zonde van u moeite.

en ten 2de . ga ik weer zeggen dat een aisa en een vodoe 2 verschillende wintie's zijn. alle 2 zijn grong wintie's maar het zijn 2 verschillende wintie's. een aisa moet je zien als een oma, en een vodoe als een dagwe. de aisa draagt kimonia, bigi koto enz. een vodoe draagt saron, jampanesie. zoek de verschillen.
een vodoe rolt op de grond als hij voor de 1ste keer op je komt(bij de meeste mensen, niet iedereen) een aisa niet. een aisa danst rustig als een mens, een vodoe danst met zijn handen op elkaar en maakt slangen bewegingen. de aisa spelen ze anders dan de vodoe. meestal spelen ze de aisa met koprotu en die vodoe met die agida. een aisa is de moeder van de grond, een vodoe niet. dit zijn een paar vergelijkingen.
de meeste aisa liederen beginnen met:
pasa we pasa we kong barie MAMA odie
na lontoe we lontoe we kong barie GORONG odie.
wa no da mama, wa no da papa , we na ava

trowe watra na gorong begie ma'aisa
trowe watra na gorong begie ma'aisa
mama no mandie we
gorong no mandie we, gie we w'anu/langa w'anu

ododo gorong he
ododo gorong ho
ododo gorong wan aisa

njang faro, njang faro we kar ding/ we kwa djing
aisa de njang faro we kar ding

doe van die vodoe/pawintie/papawintie/ fodoe gaat:
mi wanie sieding
mi wanie sieding
mi wanie sieding vodoe na djarie pe ding de

adja vodoe, pe oede
gorong winto, pe oetang

begie vodoe ting
begie vodoe ting
vodoe ka'bra dang

de aisa heeft een lied dat alvolgt gaat.
mi na lada oema mi mama sinekie
mi na lada oema mi gorong sinikie
mi na lada oema ma'aisa sinekie
hier kan je zelf uit halen dat die aisa op een slang loopt.

een aisa is de hoogste samen met de loko.
de vodoe is onder de luangu. als ik het goed heb heb je eerst aisa/loko, leba, luangu, daarna vodoe/pa wintie. leuster goed op een wintie pre. ze spelen eerst voor de aisa( i moes begie a gorong fosie. fos i wang go na ding tra wintie.
en een loko is de man van de aisa. een loko woont net als een luangu in bomen. als ik het goed heb woont een loko in de hoogste kankantrie boom. de loko danst met vuisten, boven zijn hoofd. hij maakt met die vuisten draaiende bewegingen.

maar voor de duidelijk heid. a no sabie mi sabie. na lerie me lerie, en de volgende keer als u een vraag heeft, geeft u mij dan de tijd om het te beantwoorden. (dus niet na 2dagen direct op u eigen vraag reageren mdr
soso lobie
alla matie abie ing egie konie
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#36 Geplaatst: 05 februari 2012, 14:55

Tata kopse. Ik heb niet geschreven wat ik denk of vindt hoor want dat doen velen hier... in dat geval is het makkelijk een hoop troep te produceren. Ik heb ook nergens in mijn posting een deadline gesteld.
Ik heb aan tata kopse 2 vragen gesteld die nog overeind staan. Ik heb de vragen ook ingeleidt.......

Lespeki odi,

@ tata kopsi....je schrijft het volgende:
1- een aisa kan op een vodoe lopen. dan praat men over een aisa vodoe.
2- een aisa vervoer middel is een klara snekie.

- Waarom praat men dan niet van de aisakrara? Als de aisa op een krara sneki loopt?
Maar wel over de aisa vodu!!, Als de aisa op een fodu loopt?

1-Waarom is de naam pa ingi wel een kruising tussen de pawinti en een ingi?
2-Waarom is de naam aisa fodu geen kruising tussen de aisa en een vodu?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.

Odi

ten 1ste zal ik u meteen zeggen dat ik al eerder had aan gegeven dat een paingi een kruizing (mix) is tussen de ingi en de vodoe. dus het was zonde van u moeite.........anderen en ik hebben al ....jaren geleden het zelfde geschreven, is het dan geen zonde van uw moeite om na jaren weer te schrijven vat velen en ik al geschreven hebben ?

Het aanhalen van liederen is mooi maar dat beantwoord de gestelde vragen niet.
CC heeft een heel goed archief en zoek functie(machine) en met een beetje moeite zal je tot de ontdekking komen dat anderen en ik al jaren geleden hebben gezegd dat de aisa en de fodu, 2 apparte winti's(van de zelfde soort)zijn.

Een toepasselijk nederlandse gezegde in deze luidt.."mosterd na de maaltijd"!!!

De twee gestelde vragen hebben een tweeledig karakter, 1 om jou eventueel wakker te schudden dat je een bep. Punt van kruising over het hoofd ziet.

2 om bij het beantwoorden te merken dat er een frictie ontstaat als je aisa fodu niet rekend tot een kruising tussen 2 winti's... N.l.... Een aisa(winti) en een andre soort fodu(winti).....

Een lid heeft jou heel vroeg al proberen wakker te schudden zonder resultaat, en schreef over te yu misi, dat je ook mag zeggen hey mi misi dape. Ik heb daarom mijn vragen bewust van inleiding voorzien.

P.s.......a piking pisi di mi leri, a piking pisi dati mi sabi.... bika na te yu leri fosi yu e kisi sabi !!!

Odi
Leliambo, na sabiambo

pikiengfutamara
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#37 Geplaatst: 05 februari 2012, 15:55

mensen wat is dan het verschill tussen een pia ingin en een papa ingi ?
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#38 Geplaatst: 05 februari 2012, 16:27

mensen wat is dan het verschill tussen een pia ingin en een papa ingi ?
Odi,

CC heeft een heel goede zoek functie, effe zoeken deze vraag is al meer malen gesteld het antwoord is al ook al meermalen gegeven.

Odi
tata kopsi
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#39 Geplaatst: 06 februari 2012, 01:27

odi ala sma

gnet-geko u schreef voor mij het volgende: Ik heb ook nergens in mijn posting een deadline gesteld.
dit zijn u woorden. maar dan waarom schrijft u dan over precies 2 dagen:De verheldering is na 2x vragen nog niet gekomen, dus zal ik proberen die verheldering te brengen.. het waren precies 2 dagen. dus met andere woorden, ben ik laat met reageren, ik moest de zelfede dag of de volgende dag u vraag beantwoorden. waardoor ik tegen u heb gezegt dat ik niet elke dag op de site ben. maarja ik zal er niet dood van gaan hoor.

ten 2de heeft u gezegt:
ten 1ste zal ik u meteen zeggen dat ik al eerder had aan gegeven dat een paingi een kruizing (mix) is tussen de ingi en de vodoe. dus het was zonde van u moeite.........anderen en ik hebben al ....jaren geleden het zelfde geschreven, is het dan geen zonde van uw moeite om na jaren weer te schrijven vat velen en ik al geschreven hebben ?
het is geen zonde van mijn moeite hoor. we zijn hier op het net op van andere te leren. als ik andere niets wil leren, of als ik niets van andere wil leren zal ik hier niet zijn. of heb ik het mis?? ashamed0006 ashamed0006
want ik reageerde op de posting van loverboy die op 29-1-2012 het volgende zij:
Odi,

Aisa is een pa winti.
aisa vodu

aisa loopt ook op een dagwe gorong winti

waardoor ik over ongeveer 1 uur er op heb gereageerd dat de aisa en een vodoe 2 verschillende wintie's zijn en dat een pa ingi een mix is. dit kunt u zelf ook gerust na lezen hoor. op pagina 2.
ik wou gewoon een andere iets vertellen. wat die met het info wat ik had zou doen, is niet mijn probleem. hij kon het meenemen of als noncens zien.

punt 3:de aisa en de fodu, 2 apparte winti's(van de zelfde soort)zijn. dit zegt u nu. u zij eerst:
In het geval van de papa winti kan ik kort zijn
Aisa=papa winti=fodu(grong winti)
Dit is een van de basis begrippen binnen het winti gebeuren. Als je deze basis kennis mist, mis je de basis om een rationele  discussie te voeren over de papa winti.

Waarom praat men dan niet van de aisakrara? Als de aisa op een krara sneki loopt?
Maar wel over de aisa vodu!!, Als de aisa op een fodu loopt?:omdat alle aisa's op een krara sneki lopen. de aisa vodoe's zijn de enigste aisa's die op een dagwe lopen. daarom noemen ze die de aisavodoe. (denk ik)
ik ben geen bonu dus kan daar niet veel over zeggen. heb ook geen les gekregen van een bonu of dumang of dergelijke.
-Waarom is de naam aisa fodu geen kruising tussen de aisa en een vodu?
omdat de aisa niet kruist met een vodoe. die aisa man is een loko geen vodoe. dan zult u zeggen dat een leba ook met een vodoe kruist want je hebt ook een lebavodoe. 

soso lobie
alla matie abie ing konie
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#40 Geplaatst: 06 februari 2012, 05:29

Odi

Tata kossi uw interpretatie op mijn schrijven is een vrije bezigheid hoor.

Ik hoopte wel dat je snapt dat ik met het aanhalen van mijn schrijven van "jaren geleden", ik jou had kunnen aangeven dat jouw opmerking over "zonde van mijn moeite" nergens op slaat.

Ik schreef niet voor niks"in het geval van de papa winti kan ik kort zijn".. met nadruk op kort.
Ik schrijf het weer..."aisa=papa winti=fodu(grongwinti).....kort

Alle pogingen ten spijt, want je snapt toch niet dat de aisa, ook een fodu winti is. Ik schreef daarom "de aisa en de fodu, 2 apparte winti's(van de zelfde soort)zijn."...lang

De zelfde soort in deze is FODU!!! De aisa is OOK een "fodu winti".
Aisa fodu(fodu+fodu)

Ter uwer informatie de aisa "loopt" niet alleen op de krara sneki. In bepaalde delen van Para en Sarramacca, "loopt" de aisa zelfs op de grote regen worm(doti beti). Pieren zoals we het in Su noemen.

P.s.....om het bovenstaande te begrijpen is het belangrijk de volgende begrippen te begrijpen:
Dagwe, fodu, papa winti.

"alla matie abie eng konie"....konie nanga sabie gersie,........ma sabie ben de bifo konie !!!.

Odi
Leliambo na sabiambo.....anato fu kandiyaifo!!!
Shakantah
Gadotjo
*

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#41 Geplaatst: 08 februari 2012, 19:19

Odi..Odi...

Ik wil toch even reageren....

@Gnet Neko.. dank voor de uitleg, ik vind het duidelijk... en ik zie het inderdaad ook zo.

Wat ik wel even wil aanhalen @tata kopsi is dat u nu aangeeft (met het laatste poku die u gebruikt als referentie)
dat de Aisa op de fodu loopt. zie onderstaande quote...

odi

de aisa heeft een lied dat alvolgt gaat.
mi na lada oema mi mama sinekie
mi na lada oema mi gorong sinikie
mi na lada oema ma'aisa sinekie
hier kan je zelf uit halen dat die aisa op een slang loopt.

Wat ik eruit haal is dat de Aisa hierin bevestigt dat zij een slang is oftewel een fodu soort.. En niet dat zij met/ of op een slang loopt.

love

Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.  ||Buddha||
Pagina's: 1 2 [3]

Ga naar: