odi
gnet-neke. jamer dat je me 2 dagen had gegeven. ik ben niet elke dag op de site. maarja
ik ben niet een alles weter. wat ik weet (dus wat ik heb mee gekregen in mijn opvoeding), wat ik over iets vind vertel ik.
ten 1ste zal ik u meteen zeggen dat ik al eerder had aan gegeven dat een paingi een kruizing (mix) is tussen de ingi en de vodoe. dus het was zonde van u moeite.
en ten 2de . ga ik weer zeggen dat een aisa en een vodoe 2 verschillende wintie's zijn. alle 2 zijn grong wintie's maar het zijn 2 verschillende wintie's. een aisa moet je zien als een oma, en een vodoe als een dagwe. de aisa draagt kimonia, bigi koto enz. een vodoe draagt saron, jampanesie. zoek de verschillen.
een vodoe rolt op de grond als hij voor de 1ste keer op je komt(bij de meeste mensen, niet iedereen) een aisa niet. een aisa danst rustig als een mens, een vodoe danst met zijn handen op elkaar en maakt slangen bewegingen. de aisa spelen ze anders dan de vodoe. meestal spelen ze de aisa met koprotu en die vodoe met die agida. een aisa is de moeder van de grond, een vodoe niet. dit zijn een paar vergelijkingen.
de meeste aisa liederen beginnen met:
pasa we pasa we kong barie MAMA odie
na lontoe we lontoe we kong barie GORONG odie.
wa no da mama, wa no da papa , we na ava
trowe watra na gorong begie ma'aisa
trowe watra na gorong begie ma'aisa
mama no mandie we
gorong no mandie we, gie we w'anu/langa w'anu
ododo gorong he
ododo gorong ho
ododo gorong wan aisa
njang faro, njang faro we kar ding/ we kwa djing
aisa de njang faro we kar ding
doe van die vodoe/pawintie/papawintie/ fodoe gaat:
mi wanie sieding
mi wanie sieding
mi wanie sieding vodoe na djarie pe ding de
adja vodoe, pe oede
gorong winto, pe oetang
begie vodoe ting
begie vodoe ting
vodoe ka'bra dang
de aisa heeft een lied dat alvolgt gaat.
mi na lada oema mi mama sinekie
mi na lada oema mi gorong sinikie
mi na lada oema ma'aisa sinekie
hier kan je zelf uit halen dat die aisa op een slang loopt.
een aisa is de hoogste samen met de loko.
de vodoe is onder de luangu. als ik het goed heb heb je eerst aisa/loko, leba, luangu, daarna vodoe/pa wintie. leuster goed op een wintie pre. ze spelen eerst voor de aisa( i moes begie a gorong fosie. fos i wang go na ding tra wintie.
en een loko is de man van de aisa. een loko woont net als een luangu in bomen. als ik het goed heb woont een loko in de hoogste kankantrie boom. de loko danst met vuisten, boven zijn hoofd. hij maakt met die vuisten draaiende bewegingen.
maar voor de duidelijk heid. a no sabie mi sabie. na lerie me lerie, en de volgende keer als u een vraag heeft, geeft u mij dan de tijd om het te beantwoorden. (dus niet na 2dagen direct op u eigen vraag reageren

soso lobie
alla matie abie ing egie konie