Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
in Google
in Culturu.com
Home
Forum
Leden
Registreren
vertel een vriend
maak favoriet
maak startpagina
mail de redactie
Culturu.com
>
Forum
>
Overige
>
Oude forum onderwerpen
>
Surinaamse geschiedenis
>
Geen nieuwe samenwerking Amsterdam, Suriname
Pagina's:
1
[
2
]
Auteur
Topic: Geen nieuwe samenwerking Amsterdam, Suriname (gelezen 1077 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Geen kenner
Pikolet
Netherlands
Geslacht:
Aanmeldingen: 0
Mie na afoe cinsie
Re: Geen nieuwe samenwerking Amsterdam, Suriname
#15 Geplaatst:
28 augustus 2010, 20:25
Goededag Max,
Deze had ik nog voor je, luister heel goed naar de woorden, het gaat niet om de persoon die zingt maar puur de woorden.
http://www.youtube.com/watch?v=Uw-W0Qf6p6w&feature=related
Als je meer info nodig heb help ik je graag om meer te weten te komen over mijn voorouders. Want toen mijn voorouders op gouden schoenen en alles van goud konden hebben, waren jouw voorouders nog hier bezig om als barbaren elkaar de kop in te slaan.
Hier een link ga maar zelf verder kijken, een voorproefje.
http://members.virtualtourist.com/m/7a8e1/e24/
Met vriendelijke groeten.
G.k.
Odie Meljo, weet je wat het voor zulke mensen zijn? ze hebben geschiedenis gehad, maar als daar het moment aanbrak dat de hoofdstuk over slavernij was, zag je dat de leraar of lerares dat oversloeg en meteen ging praten over Staatsinrichting en Staatsvormen en dat van rotzooi.
Ik weet en net als velen van jullie, toen we in Suriname zaten moesten we alles en dan ook alles van Nederland leren, vraag aan eentje hier wat over Suriname, kijken ze je aan alsof ze water zien branden.
Ik neem de nederlandse bevolking niets kwalijk, want het was de kerk en de regering die heel veel weggemoffeld hebben voor de bevolking, waardoor ze van weinig tot niets op de hoogte zijn.
De kerk had met de regering afgesproken, geef ze brood en spelen en wij houden ze dom.
Voorbeeld, alles is in de doofpot gestopt. Kijk maar wat ze met de jongetjes hebben gedaan, kijk wat ze met de nonnen hebben gedaan, kijk wat als er iets aan het licht kwam over een pater, die werd gewoon overgeplaatst naar Sri Lanka of Suriname of 1 van de Aziatische landen. Konden ze zich verder aan de kindjes vergrijpen. Daar geloofden de ouders zo'n klootzak eerder dan hun eigen kind. Want in hun ogen was die zogenaamde godsgezant 'heilig', kan nooit dat een pater liegt,
maar 1 ding weet ik en zal ik altijd blijven onthouden, wij kunnen tegen elkaar liegen, maar niemand kan tegen Anana liegen of hem voor de gek houden. Want dan hou je jezelf voor de gek.
Het zelfde dat je daar zegt, heb ik ook gezegd, die somalische piraten hebben het niet van een vreemde. En vandaag de dag willen ze piraten gaan bestrijden.
Ze hebben zoveel uitgemoord, ze hebben zoveel verziekt hier op aarde en dezelfde gasten willen nu andere (ex) presidenten gaan berechten in hun zogenaamde Strafhof hier in Den Haag.
Wie is hier de GROOTSTE hypocriet?
Ik heb het al eerder gezegd, kijk naar die films Mandigo en Drum, zijn twee slaven films afgespeeld in The United States of America. Roots en andere films zijn niets vergeleken. Deze films zijn persoonlijk door de Surinaamse regering(ergens in de jaren 70) toen na 2 voorstellingen verboden geweest.
Daarom ben ik trots op om mijn geschiedenis te kennen en dat is iets dat nooit heeft gelogen.
Mvg
G.k
Meld dit bericht aan de forum rechter
getyours
Parkiet
Twa twa
Suriname
Geslacht:
#16 Geplaatst:
28 augustus 2010, 21:20
Odi Brada Nanga Sisa,
Wanneer je als man een boek als "Wij slaven van Suriname" leest met een brok in de keel,
ik heb dan niet eens over alle andere gevoelens die in me op komen. Dan doet het me veel verdriet
als ik sommige uitspraken hoor van onze medemens en dit zegt ik ongeacht de kleur want niet alleen
die witte mensen doen van die zeer onzinnige uitspraken.
Zelfs zij die hier geboren zijn want ik behoor ook tot die groep behoren verplicht een stukje zelf onderzoek te doen en daar behoort ook de geschiedenis bij want een mens die zijn geschiedenis niet kent of erkent is niks meer dan een leeg omhulsel.
Wat gebeurt is kunnen we niet terug draaien, we moeten er jaarlijks wel bij stil blijven staan en wat mij betreft mag dat veel uitbundiger dan het tot op heden is gebeurd. En we moeten onze kinderen die boeken verplicht laten lezen. Laten ze weten dat hun voorouders Kang Kang libi sma waren en nog steeds zijn.
Brada GK, no faja ju skien, son sma no sabi moro betre,
Ju sabi suma na ju, ju nafu sori dat ju na so na so
Er zijn betere manieren om je energie op de juiste manier toe te passen.
Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Geen kenner
Pikolet
Netherlands
Geslacht:
Mie na afoe cinsie
#17 Geplaatst:
28 augustus 2010, 21:46
Odie Getyours,
Ik ben cool hoor. Ik ben geeneens boos of zo. Echte niet geloof me. Alleen stoort het me als iemand mijn kondre wilt komen kleinere. Alsof zij beter weten. Sinds wanneer kan Suriname een van deze mensen schelen? Zolang het ze wat kan schuiven dan wel, maar verder niet.
Maar ik heb gemerkt zodra je over de waarheid praat dan doet het anderen pijn. Maar het moet nou eens gaan ophouden om als maar op Suriname af te geven. Als of het een haar beter is hier in Nederland.
Maar mijn energie gebruik ik nuttig hoor. En nogmaals ik ben helemaal niet faya, mijn skien ook niet.
Maar je hoort van me kill.
Laters bro.
Mvg
G.k.
meljo
Twa twa
Netherlands
Geslacht:
Be the change you want to see in the world
#18 Geplaatst:
28 augustus 2010, 21:57
Geen Kenner,
Ik begrijp je helemaal want ik kan niet tegen onrecht en leugens.
En zolang ik onrecht zie zal ik blijven strijden.
Op het werk ben ik al eens uitgemaakt voor iets (vasthoudend)
en het klopt wel maar een ding zeg ik altijd ik blijf eerlijk en oprecht
en daar kan niets en niemand tegen op.
Meljo
getyours
Parkiet
Twa twa
Suriname
Geslacht:
#19 Geplaatst:
28 augustus 2010, 21:59
Odi GK,
Kijk zo ken ik je weer.
We moeten onze geschiedenis bespreekbaar maken waar ik me nog veel erger aan stoor zijn die blaka mang die zeggen dat we het moeten vergeten, maar onder tussen nog met alle respect zeuren over 1982.
We kunnen zoveel van elkaar leren maar die domme trots doet ons zeer vaal de das om waar door we keer op keer de slak in de race zijn. Dus als men de discussie niet online wilt doen go kari wan kong ma kandra pe we prati koni nanga sabi gi ma kandra.
mvg
Geen kenner
Pikolet
Netherlands
Geslacht:
Mie na afoe cinsie
#20 Geplaatst:
28 augustus 2010, 22:25
Citaat van: getyours op 28 augustus 2010, 21:59
Odi GK,
Kijk zo ken ik je weer.
We moeten onze geschiedenis bespreekbaar maken waar ik me nog veel erger aan stoor zijn die blaka mang die zeggen dat we het moeten vergeten, maar onder tussen nog met alle respect zeuren over 1982.
We kunnen zoveel van elkaar leren maar die domme trots doet ons zeer vaal de das om waar door we keer op keer de slak in de race zijn. Dus als men de discussie niet online wilt doen go kari wan kong ma kandra pe we prati koni nanga sabi gi ma kandra.
mvg
Ai brada,
ik stoor me niet zo zeer aan de bounties hoor. Ik laat ze zien dat ik mijn geschiedenis ken en als ik voor mijn president Desi Bouterse moet opkomen dan doe ik dat, als ik voor kwakoe moet opkomen dan doe ik het, als ik voor Baron, Bonie en Jolicoeur moet opkomen dan doe ik het ook en natuurlijk voor alle groten der geschiedenis. Want ik weet wat deze mensen hebben mee gemaakt onder het juk van de misdadigers.
Ik zal mijn mond houden pas als ik niet meer leef.
Ik kan je vertellen, ze durven dat niet face to face uit te praten, in discussie te treden met elkaar. Nee te laf daarvoor.
Nogmaals men moet niet als een kudde schapen achter de leugenaars lopen. Ga op onderzoek uit. Zullen velen acherkomen wat voor ons allemaal verborgen wordt gehouden.
Zou echt geen slecht idee zijn om een kong makandra te organiseren om dit soort dingns uit de wereld te helpen.
G.k.
MaxJ
Grietjebie
#21 Geplaatst:
29 augustus 2010, 14:59
Hallo,
Ik heb je reactie gelezen en ik moet zeggen dat het respect ver te zoeken was. Laat ik voorop stellen dat ik de Surinaamse geschiedenis heb bestudeerd en weet van het onrecht wat de Surinamers is aangedaan en over het onrecht wat er tegenwoordig nog in de wereld is, binnen én buiten Nederland. Daarvoor heb ik teveel ontwikkelingswerk en maatschappelijk werk gedaan in Afrika.
Citaat
Jij beweert dat ik alle hollanders over 1 kam scheer. Als je eerst het verschil ging uitzoeken tussen een Nederlander en een Hollander dan kunnen we verder praten. Een Hollander is oorspronkelijk een blanke man/vrouw, een Nederlander is alle bewoners van Nederland, incluis turken maroks, suries etc etc. die genaturaliseerd zijn.
Dat doe ik zeker, het verschil tussen een Nederlander en Hollander heeft hier niks mee te maken! Jij beweert dat alle blanke Hollanders slecht zijn wat absoluut niet waar is, iedereen is anders, niemand denkt hetzelfde. Daarnaast zijn niet alle blanke Nederlanders Hollanders. Hollanders wonen in de 2 Hollandse provincies en niet daarbuiten, dus denk zelf eerst goed na voor je mij de les leest.
Citaat
Als ik over Shell praat en andere bedrijven die hun vleugels buiten Nederland hebben gestrekt en de wereld kapot maken dan praat ik nogsteeds over een nederlands bedrijf. Dat ze landen kapot maken en alleen aan geld denken. Moet ik dan mijn mond houden?
Ik adviseer je om een beetje op Youtube te struinen en Shell en Nigeria/Nigerdelta in te tikken.
Je leert niets als je je alleen maar met de Oost Nederland krant bezig houd.
Nee dat hoef je zeker niet en ik ben ook heel erg voor eerlijk zakendoen. Maar daar hoef je niet alle Hollanders(of bedoel je Nederlanders?) de schuld van te geven want dat doe jij wel. Zoals ik al aangaf, wat heeft Jan Modaal nu te maken met de duistere praktijken van Shell? En de aanname dat ik me alleen maar met de "Oost Nederland" krant bezighoudt vind ik erg raar, wat voor iemand denk je wel niet dat ik ben? Een boer die alleen maar zijn eigen achtertuin in de gaten houdt? Kom op zeg, je moet überhaupt niet alles geloven wat een krant zegt want die schrijven sowieso weinig over Afrika en andere gebieden.
Citaat
Heb jij ooit gehoord dat Shell de titel heeft van Koninklijk? Dus dan weet je waar ik over praat.
Shell draagt geen Koninklijke titel, van oudsher zijn het twee bedrijven waarvan een de NAAM Koninklijke droeg, en die naam(geen titel) draagt nog door in de huidige naam. Je kunt echt beter eerst goed zelf je huiswerk doen voordat je iets zegt.
Citaat
Ze hebben geen binding volgens jou, jongen laat me niet lachen. Een boom dat zijn wortels aan dezelfde stam heeft en verder weg groeit heeft altijd nog binding met het boom waar die van leeft. Ga meer je huiswerk doen dan mij komen uitleggen of zeggen hoe of wat.
Ik snap niet wat je bedoelt, maar wat ik probeer te zeggen is dat een bedrijf als Shell zo groot is dat het over staat en gaat waar het wil, dat heeft niks meer met Nederland te maken of wat dan ook(weet je trouwens wel dat Shell via Brits recht opereert?).
Citaat
Hoe het zit vriend, ik ben iemand ik zeg wat op mijn hart ligt, denk je dat ik wegloop voor onrecht. Ik ben eentje die zegt waar dinges op staan en loop heus niet weg hoor om jou van informatie te voorzien.
Ook op mijn werk praten we hierover dus hypocriet ben ik niet als je dat wilt weten.
Je mag het weten ik werk in Rotterdam en ook nog bij een deurwaarderskantoor. Ik vecht hier voor de minderbedeelden, dit is extra informatie voor jou.
Dat is ook goed, men moet ook zeggen waar het op staat. Maar om te zeggen dat alle Hollanders moordmachines zijn is niet zeggen waar het op staat maar dat is gewoon een leugen. Zoals ik al zei, je moet niet generaliseren en iedereen over een kam scheren, daar schiet je niks mee op. Noem jij je Hollandse collega's dan ook moordmachines? Vast niet, dus de hypocratie blijft.
Citaat
Dat Nederland tot een van de rijkste landen gerekend wordt, hoe komen ze aan al het geld denk je? Vertel mij zodat ik het ook weet.
Door roof en onderdrukking dat weet ik best. Alhoewel Nederland pas echt rijk werd na de onafhankelijkheid van haar kolonien. Maar jij maakt toch ook gebruik van Nederland zijn rijkdom? Je rijdt hier op de wegen, je krijgt hier je salaris en als je men pensioen bent wil je waarschijnlijk graag je AOW. Jij draagt dus net zo goed bij aan Nederlands rijkdom als ieder ander. Als je echt zo tegen Hollanders bent waarom ben je hier dan nog? Dan kun je toch beter in Suriname gaan wonen om het land daar op te bouwen?
Citaat
Ik zou eerder met je in discussie willen treden als je iets meer van onze geschiedenis op de hoogte was. Want ook al zeg ik het je nu zal je toch niet begrijpen.
Ik ben op de hoogte van jullie geschiedenis, en dit is echt geen discussie het enige wat je doet is "je weet dit niet, je weet dat niet je weet hier niks over, je moet je huiswerk doen" terwijl je dit helemaal niet kunt zeggen vanuit 1 reactie.
Citaat
Dit beweer ik en zal ook zo zijn, enige dat je weet is dat je verzekerd ben van je natje en droogje.
Net als jij toch? Je hebt een Nederlands paspoort dus je reist lekker gemakkelijk, je krijgt WW als je werkloos bent geworden en je wilt graag je AOW ontvangen nadat je 67 bent geworden. Jij verwijt mij van alles terwijl je er zelf ook echt lekker gebruik van maakt. Daarnaast kun jij echt niks zeggen over hoe hard ik voor dingen moet werken of hoe ik woon, dus je neemt zomaar dingen aan zonder iets te weten.
Citaat
Ga de kranten na van deze week, zal je zelf zien dat zelf de NMa zich nu met KLM/SLM gaat bemoeien. Meer vertel ik je niet.
Ik kan jou vertellen, eer je met mij wilt komen praten doe eerst goed je huiswerk.
Ik weet ook dat de rpijzen hoog waren, maar dat is op andere lijnen met andere maatschappijen ook, dat is gewoon de vliegwereld. Maar waarom mopperen als je ook gewoon ergens anders langs kunt vliegen? Je moet niet zeuren en gewoon denken "stik er maar in" ik ga wel via een andere weg op reis. En houdt nou eens op met je huiswerk, je klinkt zelf nogal onnozel door na een eerste reactie mij zo af te kraken zonder weet te hebben van de situatie.
{QUOTE]En geniet zeker van je Nederlandse weer.
Wens ik je nog een fijne dag toe en doe je laarsjes aan wat zo hou je nog droge voetjes.
[/quote]Niet te sarcastisch doen, het respect hier is ver te zoeken. Ik dacht dat dit een multicultureel forum zou zijn en ik had jou slimmer gedacht maar het mocht niet zo zijn.
Citaat
Als je meer info nodig heb help ik je graag om meer te weten te komen over mijn voorouders. Want toen mijn voorouders op gouden schoenen en alles van goud konden hebben, waren jouw voorouders nog hier bezig om als barbaren elkaar de kop in te slaan.
Ik heb een kast vol met boeken over de slavernij(niet alleen Nederlandse boeken) en interviews van na bestaanden dus je hoeft mij niets te vertellen want ik heb er echt genoeg onderzoek naar gedaan. Daarnaast ken ik de Ashanti in het huidige Ghana. Nu neem je ook aan dat ik voorouders heb die barbaren zijn(je neemt dus waarschijnlijk aan dat ik een blanke Hollander ben?), en ik zeg weer tegen jou, je moet niet alles in een keer aannemen. Dat is de onnozelheid zelve.
Met groet,
Max
getyours
Parkiet
Twa twa
Suriname
Geslacht:
#22 Geplaatst:
29 augustus 2010, 15:39
Odi,
Over en weer verwijt maken naar elkaar maar komt de boodschap aan.....
Beide zijn jullie intellectueel maar beide praten jullie een andere taal daarom begrijpen jullie elkaar niet.
En wat lost het op niks,
Het feit blijft dat sommige Witte mensen of Europeanen of hoe je ze ook noemen wilt
een nogal hypocriet oordeel hebben beter gezegd "mensen zijn hypocriet maar in deze discussie hebben we het over de witte mens, en het spreekwoord "Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet"
past deze groep.
Je kan niet zeggen mensen leef zo en doe zo zo want dat is goed, maar vervolgens doe je zelf het tegenovergestelde. Of we nu terug kijken of vooruit kijken. Feit blijft Nederlandse regering en die groep met de vreemde denkwijze bemoei je niet met een land waarmee je geen band heb die gebaseerd is op liefde, want laten we eerlijk zijn Nederland en Suriname hebben een band maar is niet gebaseerd op liefde en een ieder die anders beweerd is mijns inziens niet helemaal gezond maar goed dat is mijn mening hierover.
Simpeler Als ik jou een vervelend persoon vindt wilt het niet zeggen dat ik jou broer en zus vader en moeder ook vervelend vind. Dus als je de geld kraan zogezegd dicht draait moet je overwegen welke boodschap je nu werkelijk zend naar de ontvangers en dat zijn er veel.
Soms moet je door de emoties heen kunnen lezen en kijken wat de persoon nu probeert te vertellen i.p.v. je gelijk proberen te halen. Ik heb tot nu toe nog maar een keer mogen er varen dat een witte man zijn excuses aanbood aan mij voor dat wat zijn voorouders ons aangaan hebben, hij ging niet direct tegen sputteren toen ik begon te blazen.
Want een ieder weet als we geëmotioneerd zijn, zeggen we dat zoals we het voelen, soms wijken we af van de feiten, maar het feit blijft De Zwarte bevolking van de Wereld is diep gekwetst en worden dagelijks nog steeds gekwetst, laat deze mensen die pijn verwerken op de manier dat zij dit willen en probeer ze de mond niet te snoeren ongeacht of alles wat ze roepen gebaseerd op waarheden of onwaarheden.
mvg
MaxJ
Grietjebie
#23 Geplaatst:
29 augustus 2010, 16:13
Hey,
+1 voor jouw reactie.
Maar ik blijf erbij dat alles wel iets genuanceerder mag, emoties of geen emoties. Anders duw je mensen in hokjes waar ze nooit meer uitkomen en waar ze niks mee te maken hebben. Ben boos op de boosdoeners maar niet op een groep mensen die er niks vanaf weet.
De regeringen van beide landen moeten eens normaal gaan doen, problemen kunnen alleen samen worden opgelost. Niet ieder zijn eigen weg gaan. Dat is ook de hele bedoeling van Nederland in de Europese Unie dus de regering hoort beter te weten.
Met groet,
Max
Geen kenner
Pikolet
Netherlands
Geslacht:
Mie na afoe cinsie
#24 Geplaatst:
01 september 2010, 22:26
Hallo,
- Goededag Max,
Ik heb je reactie gelezen en ik moet zeggen dat het respect ver te zoeken was. Laat ik voorop stellen dat ik de Surinaamse geschiedenis heb bestudeerd en weet van het onrecht wat de Surinamers is aangedaan en over het onrecht wat er tegenwoordig nog in de wereld is, binnen én buiten Nederland. Daarvoor heb ik teveel ontwikkelingswerk en maatschappelijk werk gedaan in Afrika.
- Om te beginnen, de pot verwijt de ketel, Want ondanks alles heb ik je netjes bij de naam genoemd, Je spreekt een ander aan met 'hallo'.
Maar we gaan verder.
- Je hebt het over de surinaamse geschiedenis bestudeerd. Dan heb je me nog niets wijs gemaakt, nog niet echt overtuigd. Velen weten dat de surinamers, eigenlijk de afrikaners die tot slaven zijn gemaakt is veel leed aangedaan, niet alleen de surinamers, maar ook de antilianen, ook de donkeren in de VS, anders gezegd Noord- Midden- en Zuid Amerika.
Heb je ook studie gedaan over waarom de slaven naar Curacao werden getransporteerd? Heb je studie gedaan over hoe de donkeren tot 10 jaar geleden nog moesten ondergaan onder het bewind van Botha? Heb je studie gedaan over het bewind over Ian Smith ten tijde van Rhodesie (tegenwoordige Zimbabwe). Heb je ook studie gedaan over hoe de 'ZWARTEN' tot dieren werden verlaagd en zo kan ik nog een hele bibliotheek opnoemen.
Door teveel ontwikkelingswerk en maatschappelijk werk gedaan te hebben in Afrika, maakt jouw nog geen WETENSCHAPPER. Harde feiten
Ideologie en werkelijkheid zijn nogsteeds verschillend.
Reis maar weer terug naar Afrika en informeer daar of men iets van slavernij afweet, zal je zelf horen waar praat je over.
Heel weinig mensen weten daar iets van af.
Citaat
Jij beweert dat ik alle hollanders over 1 kam scheer. Als je eerst het verschil ging uitzoeken tussen een Nederlander en een Hollander dan kunnen we verder praten. Een Hollander is oorspronkelijk een blanke man/vrouw, een Nederlander is alle bewoners van Nederland, incluis turken maroks, suries etc etc. die genaturaliseerd zijn.
- Dat doe ik zeker, het verschil tussen een Nederlander en Hollander heeft hier niks mee te maken! Jij beweert dat alle blanke Hollanders slecht zijn wat absoluut niet waar is, iedereen is anders, niemand denkt hetzelfde. Daarnaast zijn niet alle blanke Nederlanders Hollanders. Hollanders wonen in de 2 Hollandse provincies en niet daarbuiten, dus denk zelf eerst goed na voor je mij de les leest.
- Godzijdank denken, mooier gezegd, heeft God ons allemaal ons eigen denken gegeven. Zou wat zijn. Ik zal niet te diep ingaan op dat ik alle hollanders voor dit en voor dat uitmaakt. Kijk maar goed om je heen en verdiep je iets meer in wat er om je heen zich afspeelt.
Luister kerel, dat je praat over 2 hollandse provincies is flauwe kul. In mijn ogen maakt het niet uit of het nou 2 provincies zijn of 3. Want Friesland is ook nederland of behoord ook aan nederland. De verenigde staten van amerika bestaat ook uit 50 staten en wordt niet door de helft door obama bestuurd en de helft door iemand anders. Het is de VS, dus wat zich heeft afgespeeld in de tijd en tot nu toe stond en staat onder auspicien van de regeeerders van nederland.
Citaat
Als ik over Shell praat en andere bedrijven die hun vleugels buiten Nederland hebben gestrekt en de wereld kapot maken dan praat ik nogsteeds over een nederlands bedrijf. Dat ze landen kapot maken en alleen aan geld denken. Moet ik dan mijn mond houden?
Ik adviseer je om een beetje op Youtube te struinen en Shell en Nigeria/Nigerdelta in te tikken.
Je leert niets als je je alleen maar met de Oost Nederland krant bezig houd.
Nee dat hoef je zeker niet en ik ben ook heel erg voor eerlijk zakendoen. Maar daar hoef je niet alle Hollanders(of bedoel je Nederlanders?) de schuld van te geven want dat doe jij wel. Zoals ik al aangaf, wat heeft Jan Modaal nu te maken met de duistere praktijken van Shell? En de aanname dat ik me alleen maar met de "Oost Nederland" krant bezighoudt vind ik erg raar, wat voor iemand denk je wel niet dat ik ben? Een boer die alleen maar zijn eigen achtertuin in de gaten houdt? Kom op zeg, je moet überhaupt niet alles geloven wat een krant zegt want die schrijven sowieso weinig over Afrika en andere gebieden.
- Nou dan kunnen we elkaar op deze punt de hand schudden dat je ook voor eerlijk zaken doen bent en gaat. Maar de praktijk is totaal anders. Zeggen en doen zijn ook in deze twee verschillende dinges.
Citaat
Heb jij ooit gehoord dat Shell de titel heeft van Koninklijk? Dus dan weet je waar ik over praat.
Shell draagt geen Koninklijke titel, van oudsher zijn het twee bedrijven waarvan een de NAAM Koninklijke droeg, en die naam(geen titel) draagt nog door in de huidige naam. Je kunt echt beter eerst goed zelf je huiswerk doen voordat je iets zegt.
-
Hoe bedoel je dat? Laat me het je dan zo uitleggen, misschien ben ik niet duidelijk genoeg voor je. Ik heb het nogsteeds over de tak van Shell Nederland. Wat Shell Engeland doet boeit me niet. Als Shell Nederland het met de rest van de wereld meende dan had die gewoon tegen zijn engelse afdeling gezegd jongens laten we het zo aanpakken.
Is hetzelfde als toen de slavernij overal al was afgeschaft, dat Nederland als laatste en dan nog onder druk ook de slavernij moest afschaffen.
Citaat
Ze hebben geen binding volgens jou, jongen laat me niet lachen. Een boom dat zijn wortels aan dezelfde stam heeft en verder weg groeit heeft altijd nog binding met het boom waar die van leeft. Ga meer je huiswerk doen dan mij komen uitleggen of zeggen hoe of wat.
Ik snap niet wat je bedoelt, maar wat ik probeer te zeggen is dat een bedrijf als Shell zo groot is dat het over staat en gaat waar het wil, dat heeft niks meer met Nederland te maken of wat dan ook(weet je trouwens wel dat Shell via Brits recht opereert?).
- Kijk daar komt het, je kan ook het stukje weglaten en daarvoor in de plaats zetten, 'shell weet zich door allerlei listige streken overal tussen te voegen. Dat shell door brits recht opereert weet ik, maar wil je mij dan komen vertellen dat shell nederland, niets te vertellen heeft? Kan shell nederland niet tegen zijn dependance Londen zeggen, boys we hebben met mensen te maken hier op aarde.
Citaat
Hoe het zit vriend, ik ben iemand ik zeg wat op mijn hart ligt, denk je dat ik wegloop voor onrecht. Ik ben eentje die zegt waar dinges op staan en loop heus niet weg hoor om jou van informatie te voorzien.
Ook op mijn werk praten we hierover dus hypocriet ben ik niet als je dat wilt weten.
Je mag het weten ik werk in Rotterdam en ook nog bij een deurwaarderskantoor. Ik vecht hier voor de minderbedeelden, dit is extra informatie voor jou.
Dat is ook goed, men moet ook zeggen waar het op staat. Maar om te zeggen dat alle Hollanders moordmachines zijn is niet zeggen waar het op staat maar dat is gewoon een leugen. Zoals ik al zei, je moet niet generaliseren en iedereen over een kam scheren, daar schiet je niks mee op. Noem jij je Hollandse collega's dan ook moordmachines? Vast niet, dus de hypocratie blijft.
- Als jij naast mij op mijn werk zat dan had je anders gepraat. Hypocriet of hypocratie blijft. Nogmaals ik ben iemand wat in mijn hoofd opkomt dat leg ik op mijn tong. Als je wilt kan ik je laten zien wat ik aan een Rechter van een Rechtbank en een advocaat op schrift vastlegd. Ik zeg gewoon tegen een rechter dat ik hem of haar een ellendeling vind ik zeg tegen een advocaat dat hij een slavendrijver is geweest in zijn vorig leven. Omdat ik ben iemand mijn recht valt onder artikel 7 in onze grondwet 'vrijheid van meningsuiting'. Ik hoop dat ik nu duidelijk genoeg voor je bent.
Citaat
Dat Nederland tot een van de rijkste landen gerekend wordt, hoe komen ze aan al het geld denk je? Vertel mij zodat ik het ook weet.
Door roof en onderdrukking dat weet ik best. Alhoewel Nederland pas echt rijk werd na de onafhankelijkheid van haar kolonien. Maar jij maakt toch ook gebruik van Nederland zijn rijkdom? Je rijdt hier op de wegen, je krijgt hier je salaris en als je men pensioen bent wil je waarschijnlijk graag je AOW. Jij draagt dus net zo goed bij aan Nederlands rijkdom als ieder ander. Als je echt zo tegen Hollanders bent waarom ben je hier dan nog? Dan kun je toch beter in Suriname gaan wonen om het land daar op te bouwen?
- Hahaha, nou vind ik je bullshit uit je mond kraaien. sorry hier verlies ik nu dus mijn respect voor je. nederland is pas na dat zijn kolonien onafhankelijk zijn geworden rijk geworden. Nou als het zo is, waarom hebben ze Suriname pas na 25 november 1975 pas als kind losgelaten. Waarom hebben ze Indonesie na veel strijd los gelaten. Zelf zagen ze in dat ze die oorlog of eigelijk gezegd, de opstand van de indo's konden ze niet neerslaan.
Citaat
Ik zou eerder met je in discussie willen treden als je iets meer van onze geschiedenis op de hoogte was. Want ook al zeg ik het je nu zal je toch niet begrijpen.
Ik ben op de hoogte van jullie geschiedenis, en dit is echt geen discussie het enige wat je doet is "je weet dit niet, je weet dat niet je weet hier niks over, je moet je huiswerk doen" terwijl je dit helemaal niet kunt zeggen vanuit 1 reactie.
- Je bent op de hoogte van 'jullie' geschiedenis. Maar ik heb nergens in onze conversatie een regel kunnen lezen dat je op de hoogte van mijn geschiedenis ben. Een bibliotheek vol boeken thuis hebben, wilt nog niet zeggen dat je weet heb van mijn geschiedenis.
Citaat
Dit beweer ik en zal ook zo zijn, enige dat je weet is dat je verzekerd ben van je natje en droogje.
Net als jij toch? Je hebt een Nederlands paspoort dus je reist lekker gemakkelijk, je krijgt WW als je werkloos bent geworden en je wilt graag je AOW ontvangen nadat je 67 bent geworden. Jij verwijt mij van alles terwijl je er zelf ook echt lekker gebruik van maakt. Daarnaast kun jij echt niks zeggen over hoe hard ik voor dingen moet werken of hoe ik woon, dus je neemt zomaar dingen aan zonder iets te weten.
- je haalt aan, ik kan makkelijk reizen omdat ik een nederlands paspoort bezit, wat wil je daarmee komen beweren? Dus met een surinaamse paspoort zou ik NIET kunnen reizen wil je me komen vertellen, of het zou me moeilijk gemaakt worden om te kunnen verplaatsen? Dus die surinaamse paspoort is waardeloos? Want zo moet ik het zien.
Ik heb een nederlands paspoort ja, gekregen sinds ik in 1964 ben geboren.
Een WW uitkering is het geld dat je gespaard hebt toen je bij een werkgever in dienst was. Het is geen geld dat je van de staat krijgt, dan praat je weer over een uitkering. Deze moet opgebracht worden door anderen om een uitkering gerechtigde te onderhouden, maar een WW is je eigen geld. Je AOW hetzelfde verhaal als bij een WW uitkering.
Nou of je hard moet werken om dingens voor elkaar te krijgen laat ik bij deze in het midden.
Citaat
Ga de kranten na van deze week, zal je zelf zien dat zelf de NMa zich nu met KLM/SLM gaat bemoeien. Meer vertel ik je niet.
Ik kan jou vertellen, eer je met mij wilt komen praten doe eerst goed je huiswerk.
Ik weet ook dat de rpijzen hoog waren, maar dat is op andere lijnen met andere maatschappijen ook, dat is gewoon de vliegwereld. Maar waarom mopperen als je ook gewoon ergens anders langs kunt vliegen? Je moet niet zeuren en gewoon denken "stik er maar in" ik ga wel via een andere weg op reis. En houdt nou eens op met je huiswerk, je klinkt zelf nogal onnozel door na een eerste reactie mij zo af te kraken zonder weet te hebben van de situatie.
- Nu breken mijn klompen, is gewoon de vliegwereld. Jongen zoals ik al eerder zei, ga je huiswerk goed maken. De vliegwereld was ook zo met bestemmingen naar de verenigde staten? Was ook naar bestemmingen als A.B.C. eilanden. Deze prijzen werden kunstmatig hoog gehouden. Waarom? KLM had geen concurrentie op Suriname, geen concurrentie op A.B.C. eilanden, maar had wel op de vereningde staten waardoor de prijzen daar anders lagen en liggen.
Vertel mij een maatschappijn die op Surime vloog naast KLM/SLM?
- Dat je SLM als voorbeeld aanhaalt. Dan zal ik je het zo vertellen. Als Suriname op een bepaald moment geen vliegtuig had en bij KLM een gedeelte van hun toestel ging huren.Als SLM de afgesproken mutatie moet betalen van bijv. 10.000 euro, dan zal SLM een ezel zijn om zijn tickets voor een goedkoper tarief te verkopen aan de passagiers en dat SLM daarnaast geld bij moet lappen om het gehuurde te voldoen. Je zal denk ik met me eens zijn dat SLM uit de kosten wilt komen en ook nog zijn vliegend personeel een salaris geven.
Dus natuurlijk gaat SLM zijn ticketprijs even hoog als KLM houden of iets hoger dan KLM moeten aanbieden, wilt die uit de kosten willen komen.
{QUOTE]En geniet zeker van je Nederlandse weer.
Wens ik je nog een fijne dag toe en doe je laarsjes aan wat zo hou je nog droge voetjes.
[/quote]Niet te sarcastisch doen, het respect hier is ver te zoeken. Ik dacht dat dit een multicultureel forum zou zijn en ik had jou slimmer gedacht maar het mocht niet zo zijn.
- Nou jij kan niet voor mij komen bepalen of ik niet sarcastisch mag zijn, dat bepaal ik nogsteeds zelf. Het is natuurlijk een multiculturele forum. Hahaha. Max, want zo netjes ben ik wel opgevoed. Dat jij in Afrika allerlei werk heb gedaan/uitgevoerd ben ik ontzettend blij om. Maar dat je zulk soort opmerking komt maken, ik zal de verstandige blijven. Dat iemand professor is of chirurg maakt hem of haar nog geen volmaaktheid. Dat jij je neus in allerlei boeken hebt gestopt maakt je nog niet een volmaakt mens en wijsneus. De praktijk dat laat je praten.
Citaat
Ik heb een kast vol met boeken over de slavernij(niet alleen Nederlandse boeken) en interviews van na bestaanden dus je hoeft mij niets te vertellen want ik heb er echt genoeg onderzoek naar gedaan. Daarnaast ken ik de Ashanti in het huidige Ghana. Nu neem je ook aan dat ik voorouders heb die barbaren zijn(je neemt dus waarschijnlijk aan dat ik een blanke Hollander ben?), en ik zeg weer tegen jou, je moet niet alles in een keer aannemen. Dat is de onnozelheid zelve.
- Heeft het je wat geleerd? over de slavernij, wat mijn voorouders allemaal hebben door staan? Want een kast vol boeken wilt nog niet zeggen dat het je wat heeft gedaan, je kan ook naar die boeken kijken of daadwerkelijk gelezen, maar of het je wat heeft aangedaan dat is weer een vraag apart.
De Ashanti ken je in het huidige Ghana. Nou je moet ze ook uit het oude Ghana kennen, dan praat je over geschiedenis.
- Als jij aanhaald dat ik aanneem dat je een blanke Hollander ben, dan zeg ik Ja, want de manier hoe je je hier presenteer dan voel je je zo schuldig aan wat het verleden verteld over hoe mijn voorouders zijn behandeld dat je geen keus heb om te reageren. Of je bent een dubbelbloeds nederlander die moeite heeft met het donkere gedeelte en op onderzoek uit ben gegaan om te weten te komen wat er met je donkere voorouders is gebeurd en dat blanke gedeelte die in gevecht met je is.
Bye the way ik ben een persoon, wat in mij opkomt dat leg ik op mijn tong.
Met groet,
Dit citeer ik uit de Metro van maandag 30 agustus 2010.
Blank praat over zwart.
De gemeente Amsterdam heeft een raadsvergadering gehouden over de stopzetting van projecten in Suriname. Het was een ware herleving van het koloniale verleden tussen Nederland en Suriname. Daar zat ik, in een zaal met wijze witte mannen en vrouwen die de rol van plantage- en slaveneignaar in dit schouwspel hadden. Je zag hoe het Surinaamse publiek zich afhankelijk voelde van een lelieblank gezelschap. Hoe machteloos hebben mijn voorouders zich gevoeld, vroeg ik me af. Dat blanken praten over zwarten, maar niet met zwarten , is het ultieme bewijs dat kolonialisme na vierhonderd jaar nog niet is afgeschud. Het feit dat nu enkelen zwarten in de raad zitten verandert niets aan mijn constatering. Het besliut van de gemeenteraad heeft duidelijk gemaakt dat door de democratische keus van Suriname, zij een andere invulling geeft aan het begrip vriendschap: vriendschap is niet onvoorwaardelijk.
(naam van de brief schrijver heb ik weggelaten)
aboika
Sabaku
Geslacht:
Aanmeldingen: 1
#25 Geplaatst:
02 september 2010, 22:35
Den Haag sluit samenwerking Suriname niet uit
donderdag, 02 september 2010 22:03
DEN HAAG - De gemeente Den Haag sluit geen samenwerkingsprojecten met Suriname uit, zoals Amsterdam dat wel nadrukkelijk heeft gedaan. Dat heeft wethouder Marnix Norder donderdagavond namens het college gemeld in de Haagse gemeenteraad. Norder deed dit naar aanleiding van vragen van een aantal fracties over de Haagse samenwerking met Suriname sinds de beëdiging van Desi Bouterse als president van dat land. ‘De gemeente Den Haag profileert zich als stad van recht en vrede’, stelde Norder. ‘Het moet daarom een plek zijn die neutraliteit uitstraalt en waar de hele wereld zich thuis moet voelen. Het is niet onze plaats om het voortouw te nemen in een positiebepaling ten opzichte van welk land dan ook.’ De wethouder liet wel ruimte over om een ander standpunt te bepalen als het ministerie van Buitenlandse Zaken een andere beleidslijn kiest of de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) een nadrukkelijk advies hierover geeft aan haar leden.
Volgens Norder steunt de gemeente Den Haag in Suriname zo'n tien humanitaire projecten. Het zou gaan om een totaalbedrag van 75.000 euro. Overigens stelde ook Amsterdam door te gaan met een beperkt aantal projecten waarbij humanitaire aspecten of de volksgezondheid een belangrijke rol spelen.
De hoofdstad stelde echter dat het presidentschap van Bouterse ‘een onoverkomelijk bezwaar vormt’ om nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met Suriname te sluiten. Het stadsbestuur wijst erop dat Bouterse in Nederland is veroordeeld voor drugshandel en in eigen land verdachte is in het proces over de moord op vijftien tegenstanders van het toenmalige militaire regime in Suriname op 8 december 1982. Zowel Amsterdam als Den Haag kennen een grote Surinaamse gemeenschap met hechte familiebanden in het land.
(Bron:ANP)
doe nanga leti na ma foe obia
Pagina's:
1
[
2
]
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Welkom gast bij culturu.com
=> Welkom bij het forum gedeelte van Culturu.com
Nieuws & Politiek
=> Politiek Suriname
=> Algemeen nieuws
Cultuur & Religie
=> Algemene winti vragen
=> Dromen topic (door Obiaman)
=> Ghost Story en Bakru Torie
=> Overige winti zaken
===> Winti Singi met Luangu Masra
=====> Winti Liederen
=====> Bid Texten
=====> Verhalen rond Culturu liederen (Singi tori)
===> Winti's en voorouders soorten
=====> De (mama) Aisa winti
=====> De Leba winti
=====> Luangu
=====> De Fodu winti
=====> De Ingi winti's
=====> Ampuku
=====> De Adoemakamang winti
=====> De Kantamasi Winti
=====> De Bakru winti
=====> De Kumanti Winti
=====> De Watra Baringa Winti
=====> Voorouder Geesten
=======> Yorka
=======> Dede Oso / nachtwaken
=======> Officier
=======> Kabra
Lifestyle!
=> Vrijetijd & Uitgaan
=> Mop van de dag
=> Relatie & Seksualiteit
=> Phone talk (lekker luchtig)
Surinaamse zaken
=> Surinamers gezocht (Familienamen)
=> Vraag en Aanbod
===> Aangeboden
===> Gezocht
===> Gratis af te halen
===> Verloren/Gevonden
=> Spreuk van de dag (Odo van de dag)
=> Bijlmer Tori
Overige
=> Oude forum onderwerpen
===> Terug naar mijn roti
===> Echte Meisjes in de Jungle
===> Surinaamse filmpjes
===> Dag buurvrouw, Dag buurman
===> Mijn geheim (Anoniem!)
===> Nunsu ini Sranan tongo
===> Sranan Tongo Cafe
===> Surinaamse Recepten
===> Surinaamse geschiedenis
===> Surinaamse kruiden en bladeren (wiri´s)
Laden...