Pagina's: [1]

Auteur Topic: Welk weg te kiezen!  (gelezen 657 keer)
0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic.
Vinolia
Gast
Geplaatst: 02 augustus 2010, 16:58

Odi iedereen,

Het kan zijn dat dit onderwerp al is besproken, maar ik wil graag van gedachten wisselen over jullie ervaringen m.b.t. jouw kennismaking (overgave aan) met de winti-cultuur.

1. Hoe was die beginperiode voor jou?
2. Ben je met de winti-cultuur opgegroeid of was het een onbekend terrein voor je?
3. Had je het gevoel dat je een keuze had om te kiezen wat jij wilde, of was jouw wil onderhevig aan hetgeen jouw bigisma's van je wenste?
4. Heb je er veel voor moeten veranderen in je leven en/of moeten laten? Zo ja, hoe heb je dat ervaren?

Ik stel deze vragen (en kan er nog wel meer bedenken) omdat ik mij in een gigantische tweestrijd voel. Ik voel me rot, verdrietig, een beetje angstig en ook alleen. Ik ben niet alleen, maar zo voelt het wel aan. Ik ben de laatste tijd met een aantal dingen geconfronteerd waarvan ik geen weet had, en mijn verstand maar ook mijn gevoel heeft moeite ermee om dat alles te plaatsen. Mijn wereldje zoals ik die kende staat voor mijn gevoel even op haar kop en dat voelt niet fijn aan.
Ik probeer nu ook maar te stoppen om alles te willen begrijpen, want dat werpt alleen nog maar meer vragen bij mij op.

Ik heb het gevoel mij op een soort kruispunt te bevinden en ik weet gewoon even niet zo goed meer, welk kant op te moeten. Vandaar mijn vragen aan jullie. Misschien dat ik daaruit iets kan halen wat mij even verder op weg kan helpen.

En middels een eenvoudige begi (water, kaars, bijbel e.d.) leg ik alles wat op mijn hart is bij de Here en bij mijn bigisma's neer. Iets anders weet ik even niet.

Alvast dank aan degenen die iets van hun verhaal hier willen delen. Dit vraag ik niet uit nieuwsgierigheid, maar puur om daar een beetje kracht en steun uit te putten. Dankjewel.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 02 augustus 2010, 17:33

Beste Viniola,

Hoe bewuster je je van je zelf wordt hoe vreemder de wereld om je heen "lijkt", waarom de vragen die je, je zelf stelt
zullen meerder aan zich zelf stellen. Wanneer ze eenmaal het stuk van zich zelf begrijpen en er mee kunnen omgaan
maak je een behoorlijk opleving mee. Tot dat je op het volgend kruispunt komt.

Soms denk je bij je zelf waarom doe ik de moeite, waarom ik, maar het moment dat je, je zelf dit afvraagt
komt er een gevoel in je op dat je verder wilt en daarom blijft je door zetten.

Als ik over mezelf mag spreken ik moet soms energie kwijt want het lijkt soms dat je overspoelt wordt met info.
en soms weet ik gewoon niet hoe ik deze info moet ordenen. Soms kan je iemand een goed advies geven soms kan je iemand op weg helpen maar dit wilt niet zeggen dat je soms zelf ook tegen obstakels loopt. Het voordeel is dat je de leer volgt en dus vaak wel weet wat er aan de hand is.

Ik heb een doel en ben hard aan het doel aan het werken doch wordt het vertrouwen in mezelf dagelijks op de proef gesteld.
Op verschillende manieren wordt je op de proef gesteld maar mijn doel zal ik bereiken niet alleen voor maar voor een ieder die ik t.z.t ook op weg zal kunnen helpen.

Ik was me al zeer vroeg bewust wat de bedoeling was, ben er niet direct mee opgegroeid maar het is me zeker niet vreemd.
De keuze heb ik zelf gemaakt. Ik heb veel veranderd en verander nog steeds veel mijn ervaring hiermee is controleer of het een haalbare kaart is zeg dan pas ja. M.A.W maakt dan pas de belofte met je zelf.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Vinolia
Gast
#2 Geplaatst: 02 augustus 2010, 18:08

Hallo Getyours,

Ik kon even niet mijn tranen bedwingen toen ik jouw reply las.
Er gebeurt nu ontzettend veel en het is fijn om te weten, ook al denk je dat soms van niet, dat er nog meer mensen zijn die met soortgelijkige ervaringen kampen.

mijn ervaring hiermee is controleer of het een haalbare kaart is zeg dan pas ja. M.A.W maakt dan pas de belofte met je zelf.
Ik zit in een stroomversnelling. Het gaat mij allemaal te snel. De reden daarvan heb ik min of meer begrepen. Ik druk me maar voorzichtig uit, want op het moment dat ik denk iets te begrijpen, kom ik er later achter dat ik er eigenlijk niet zo veel van begrijp. Ik heb het gevoel dat ik binnen een mum van tijd al mijn referentiekaders over boord moet gooien, maar dat kan ik niet. Ik heb om geduld gevraagd. Het enige wat ik kan doen is mijn best doen maar ik kan niet harder lopen dan mijn benen aan kunnen. Dus ik hoop dat ik die tijd ook krijg om te kijken of het e.e.a. wel haalbaar en inpasbaar is.

Enorm bedankt voor je reactie.
Dya-Dya
Gado Pikien
Pikolet

ik kom pas als me kompas wijst waar ik moet zijn

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 02 augustus 2010, 18:32

geloof me dit is pas het begin van de lange weg
obstakels gaan je overspoelen ... klinkt hard maar ik geef je de waarheid
er komen momenten dat je opgeeft en dat mensen je bij spijkeren of zeggen dat je moet stoppen.

ik heb het de laatste maanden ook meegemaakt.
je heb in culturu verschillende hoogtes die je bereikt.
maar om die hoogtes te bereiken wordt je steeds klaar gestoomd.

zie het net als een kampioenschap kickboxen. je moet je steeds voorbereiden om hoger in de tak te komen.
alleen gado en jij zelf beslissen hoe ver jij in die kampioenschap komt.

de weg naar wroko mang du mang obia mang of wat dan ook is hard hard en nog is keihard en eenzaam.
daarom heb je veel fakers en een paar echte.
bij true true obiamannen ga je merken dat ze zich onderscheiden van de normale mens
en dan heb ik het niet overkleding.

voorbeeld van een opbouwende test:

ruzie met iemand op straat  (test 1)
ruzie met een klasgenoot (test 2)
ruzie met een vriend (test 3)
ruzie met je beste vriend (test 4)
ruzie met je geliefde (test 5)
ruzie met je broers of moeder (test 6)

wat ga je in zulke situaties doen is dan de vraag
en dat kan je alleen op dat moment afhankelijk van de tijd en situatie antwoord op geven.

nog een test (voorbeeld 2)

je bid maar niks gebeurd ?

dan zijn er zoveel antwoorden.. waar jij als persoon op kan geven of het negatief maakt.
maar wie zegt dat het gaat gebeuren of wie zegt dat het tijdgebonden is (dat er goede resultaat binnen een bepaalde tijd moet zijn)

zo kan ik talloze voorbeelden geven.

op sommige dingen in het leven kan niemand anders antwoord geven alleen jij zelf !

ik ben zelf 24 en heb ook een klote leven achter de rug maar heel leerzaam
dat heeft dya-dya gecreeerd... de persoon die ik nu ben.
en alleen god en jij zelf weet hoe ver je het kan schoppen zolang jij in jezelf geloofd en je muur heb plus je hoofd omhoog en god in je hart draagt.

groetjes,

dya-dya

Dya-Dya !
mamalou
Gadotjo
*

Puerto Rico Puerto Rico

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 03 augustus 2010, 07:26

Citaat
ik ben zelf 24 en heb ook een klote leven achter de rug maar heel leerzaam
dat heeft dya-dya gecreeerd... de persoon die ik nu ben.
en alleen god en jij zelf weet hoe ver je het kan schoppen zolang jij in jezelf geloofd en je muur heb plus je hoofd omhoog en god in je hart draagt.

ff off topic. Ik had altijd het gevoel dat je een oud mannetje was. hihihi nee hoor we zijn gewoon even oud. great
maarja leeftijd zegt niets. ik word ook altijd  oma genoemd lol
Vinolia
Gast
#5 Geplaatst: 03 augustus 2010, 12:53

Hoi Dya Dya,

Goh, voor je leeftijd ben je erg wijs. Zo zie je maar weer, dat een kalenderleeftijd niet altijd veel wil zeggen.
Ik had willen schrijven het is toevallig, maar het is niet toevallig dat jij schrijft over testen en dat dat nu precies hetgeen is wat mij net is verteld.
Ik probeer positief te blijven. Moet eerlijk zeggen dat dat nu wel schommelt, maar uit je schrijven maak ik op dat dit (de obstakels) horen bij de geestelijke groei. Eigenlijk zoals Getyours ook op zijn manier had verwoordt.

Wat je verleden betreft: ws. heb je dit mee moeten maken om te worden wie je bent. Om in je eigen kracht weer te komen.
Wees trots op jezelf.

Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik zal de komende tijd regelmatig even naar deze topic terugkeren om jullie reacties te lezen ter bemoediging.

Pa winti
Tjon-Tjon

Ram

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 05 augustus 2010, 06:11

Odi Viniola en anderen

Voordat je een level hoger komt binnen winti wordt je zwaar getest , je geduld wordt echt op de proef gesteld! net wanneer je denkt van : Ai ik heb heel wat meegemaakt , komt er een hoop shit bij

net als hoe Dya Dya zegt van: ik heb een klote leven achter de rug, het enige dat ik kan zeggen is dat het levenslessen zijn.
Zodra je je levensles aanvaardt en werkelijk de les hebt geleerd en mee weet om te gaan , kom je hoger qua geestes vermogen.

Ik heb vanaf me 15e gehoord dat ik als een oma doe , ik ben nu 26 en hoor vaak dat ik een oude ziel heb. Ik straal volwassenheid uit.

Geloof me , ik heb zoveel meegemaakt dat ik soms denk van : why me?? en net wanneer ik me erin berust en zeg van tya mischien is dit een les voor me, dan gaat het plotseling veel beter!!

Maar dan is er weer een les die ik moet leren!! ik zeg : Leer die les wanneer je jong bent zodat je sterker in het verdere leven staat !!! ik zou me klote leven niet over willen doen want dan zou ik bepaalde dingen niet weten , die ik nu weet en ik zou zoveel andere fouten maken die eigenlijk niet hoefden.

Vb.. Ik heb een keertje 7 dagen gevast de 6e dag overlijdt een oom van me , de 7e dag wordt ik me huis uitgezet , niet mijn schuld want ik betaalde gewoon me huur ) maar de huurder was een oplichter die gewoon wist dat het huis was verkocht en toch verhuurde totdat de rechtmatige eigenaar een deurwaarder stuurde.

En ik zeg je , ik heb het overleefd met een smile , ik heb 1 dag gehuild en daarna gezegd van: maybe moet ik weten hoe het is om dakloos te zijn!

Ik ben nu een andere les aan het leren die harder is voor me hersenen , waarbij ik soms zo gefrustreerd raak dat ik spontaan begin te huilen.
Maar nu gaat het safri safri beter.

Ik praat niet niet veel , veel van me kennisen zijn op de hoogte van wat er zich afspeelt in me leven maar ze zien het niet aan me!

De kunst is : positief blijven ondanks alles!!

Odi
PW
rozes
Stonka
**

Stier

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 05 augustus 2010, 12:39

odi odi,

ik ben een Nederlandse dame  van 43 jaar sinds kleins af aan heb ik me eigen ouders nooit gekend ben op gegroeid in pleeggezinnen en tehuizen, had vanaf klein zijn al het gevoel dat ik anders was dan andere. was vroeger veel in me zelf en sprak wienig. sinds de laatste 2 jaar begon ik dromen te krijgen en rook ik sigaar en pompea in me huis, nu krijg ik regelmatig dromen maar ook komt regelmatig me winti en komt vertellen aan de gezinsleden vertellen wat er gedaan moet worden, laatst ben ik weer op de proef gesteld door hevige ruzie met me geliefde en dochter, hier heb ik dagen om gehuild en gebeden. nu gaat het weer redelijk. Gisteren werd ik aan gesproken door een Hindoestaanse buurvrouw met de vraag of ik dingen voor haar kan doen want zij weet niet met die dingen en ik weet wat ik moet doen.
en al die jaren heb ik me afgevraagd waarom ik, waarom heb ik zo'n rotleven, maar nu weet ik dat god me niets voor niets op de aarde heeft gezet en wat hij voor mij en petto heeft. vroeger ging ik nooit bidden, maar nu bid ik elke dag en bedank ik god elke dag dat ik mag leven voedsel heb en zijn zegen mag ontvangen. Dit alles maakt me sterker en positiever, ik probeer het negatieve om te draaien in het positieve. MIjn hele leven voel ik dat ik meer naar het negroïde leven trek dan naar het nederlandse leven.

soso lobi

rozes
kenneth
Gast
#8 Geplaatst: 05 augustus 2010, 12:54

dag rozes,heb je zelf dan blanke ouders gehad en voorouders,want dat je winti krijgt en praat deze gewoon nederlands?
Vinolia
Gast
#9 Geplaatst: 05 augustus 2010, 14:39

Lieve PW en Rozes,

Ik zou zo veel willen schrijven als reactie op jullie verhalen, maar om veel te zeggen heb je niet perse veel woorden nodig.
Dus: heel erg bedankt dat jullie dit met mij wilde delen.

Tot nu toe, lees ik veel terug wat ik herken. Ontzettend fijn dat er een forum zoals deze is, en dames nogmaals dank.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 06 augustus 2010, 00:37

Beste Vinolia,

In de tot nu toe geschreven reacties begin je een lijn te zien eerst sani musu meet unu fosi we kong tot bezinning. Ik kan er over mee praten. Allemaal hebben we een doel zolang jij accepteert wat je doel is zul je weinig tot geen obstakels op je pad tegen komen of te wel dingen die je niet kunt overwinnen. Dagelijks ben ik bezig dingen voor me zelf te snappen waarbij je vaak niet op de hulp van anderen hoeft te rekenen op dingen te snappen. Dus vaak is er maar een bron die antwoorden geeft en dat is die grote energie die ons alleen voortbrengt maar zich op verschillende manieren manifesteert binnen ons. Soms ben ik koppig en dat voel ik soms sta ik heel open en dan krijg ik veel te horen.

Wat ik jammer vind  van onze groep dat men soms niet durft stil te staan bij wat ze hebben, maar goed in deze westerse omgeving wordt het steeds moeilijker om een met je zelf te zijn. Een met de natuur en alles wat het voor ons kan beteken.
Ik heb enig idee hoe je je voelt maar ik wil iets delen wat ik in mijn zeer jonge jaren heb gezien, eens had ik een openbaring deze was als volgt hoeveel verschijningen er aanwezig waren dat weet ik niet meer alleen lieten mij verschillende verlopen van mijn leven zien, alle liepen verschillend maar op een bepaald punt kwamen ze allemaal op dat zelfde punt uit. Wat ik je hier mee wil vertellen is het maakt vaak niet uit wat je doet hoe je het doet maar uiteindelijk zal je , je verantwoordelijkheid moeten nemen. Als het niet nu is dat zal het waarschijnlijk in een volgend leven  zijn.

Het stadium waarom ik, ben ik voorbij,
Het stadium hoe nu verder ben ik voorbij,
Het stadium dat ik op hulp van een ander wacht ben ik voorbij
dit wilt niet zeggen dat ik alles alleen doe nee maar ik weet dat ik veel op eigen krachten zal moeten doen
dan alleen kunnen de krachten binnen mij op de juiste manier hun werk doen hoewel ik nog een lange
weg te gaan heb geloof ik dat als kind van onze Schepper niks te vrezen heb.

De taak die ik heb een zware maar zolang ik op dit tempo blijf door leren moet ik er wat van kunnen maken
in deze cyclus.

Als individu die het pad bewandeld kan deze soms lang en eenzaam lijken doch na mate je je pad bewandeld kom je vaak
mensen of dingen tegen die het pad vol met vreugde en saamhorigheid kunnen vullen.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
willy1968
Gast
#11 Geplaatst: 06 augustus 2010, 07:38

dya dya,
je bent een test vergeten....de gasten op het forum
dont shoot the messenger
Pagina's: [1]

Ga naar: