Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
De
activerings e-mail
gemist?
september 09, 2010, 20:00:49 20:00
Home
Forum
Fotoalbum
Leden
Registreren
vertel een vriend
maak favoriet
maak startpagina
mail de redactie
Mededeling van Culturu.com
Ivm met noodzakelijke werkzaamheden aan Culturu.com zal de site in de week van 6 tot en met 12 september op willekeurige dagen en tijden enkele uren offline gaan (in onderhoud modus).
Culturu.com
>
Forum
>
Alles over winti
>
Algemene winti vragen
(Moderators:
Obiaman
,
Sankofa
) >
Water-vuur-lucht Goden
Pagina's: [
1
]
2
« vorige
volgende »
Print
Auteur
Topic: Water-vuur-lucht Goden (gelezen 418 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Boya
Tjon-Tjon
Suriname
Geslacht:
Aanmeldingen: 0
Water-vuur-lucht Goden
«
Gepost op:
juli 30, 2010, 15:36:23 15:36 »
Odi Kondre,
Bepaalde Ingi'stammen, ik scheer ze niet allen over een kam, maar ik kan geen namen noemen
Ingi's wat ik ken , bidden niet tot bepaalde konfo's en obia's. Maar letterlijk rechtstreeks tot a gran gaddo, vuurgod, watra gaddo en lucht-gaddo en gron- en boesi gaddo.
Ze hebben hun bepaalde rituelen en ceremonies om dit te doen. Wat ik weet is dat deze gaddo's de engelen sturen.
Dus de boesi konfo net als masra kantamasi en tap kromantie lek Tata Yawre...
Hoe ik het dus begrijp is er tussen a gran-gaddo Koenoemerojoe / Anana een tussenlaag, en daarna de obia's en konfo's ?
Ben in rustperiode nu dus kan niet doorkijken
.... als iemand hier meer weet van heeft
, dan zie ik je reactie dolgraag tegemoet.
Odi
Sadhu Boya
Foe kink ja ma
Foe kink ja po
Geen kenner
Sabaku
Geslacht:
Mie na afoe cinsie
Re: Water-vuur-lucht Goden
«
Plaats een bericht! #1 Gepost op:
juli 31, 2010, 14:53:40 14:53 »
Odie Boya,
Ik hoop dat ik het goed heb begrepen wat je heb neergezet.
Bepaalde Ingi'stammen, ik scheer ze niet allen over een kam, maar ik kan geen namen noemen
- dus als ik het goed heb begrepen scheer je de ingies dus degelijk over 1 kam.
Ingi's wat ik ken , bidden niet tot bepaalde konfo's en obia's. Maar letterlijk rechtstreeks tot a gran gaddo, vuurgod, watra gaddo en lucht-gaddo en gron- en boesi gaddo.
- De negre’s bidden ook niet tot een bepaalde konfo of obia, wij bidden toch ook tot de gran gado ! In al onze gebeden doen we dat eerst tot de Schepper en die is in mijn ogen de gran gado of heb ik het verkeerd?
- Daarna stappen wij ook over naar de andere goden/konfo’s/obia’s etc.etc. Maar zover ik weet zijn de ingies met hun God/Allah/gado etc etc hetzelfde als wij.
Ze hebben hun bepaalde rituelen en ceremonies om dit te doen. Wat ik weet is dat deze gaddo's de engelen sturen.
- Zover ik geïnformeerd ben kennen de ingies geen negre kondre obia’s Waarom hoor je dat een ingie een kantasie kapot wil schieten? Waarom willen ze niets met een Apuku te maken hebben of noem maar op. Dit is wat ik er van weet.
Wij kennen alleen de boes ingie als obia, ik ken zelf geen enkel andere indjie obia, wel andere ingie winties.
Is een piai een obia of een wintie? Wat ik van heb begrepen is de piai niets anders dan een wroko wintie. Dus als je van een piai ingie hoor dan is het niets anders dan een wroko ingie, het kan even goed een boes ingie zijn een watra ingie, een kapting ingie die piai is.
En deze piai werkt weer met het dodenrijk. Als deze met zijn spiekrie gaat werken bijvoorbeeld zie je dat hij begint te roken, gaat dat rook naar zijn spiekrie blazen en daarna gaat hij zijn rituelen verder uitvoeren. Ziet dan wat hij/zij moet zien.
Een piai is een ingie die hoger in rang staat in de ingie hierarchie. Kijk maar dat een piai niet wegrent als een yorka of bakru daar is. Een piai die gaat deze zelf bewerken zodat die geen kwaad meer kunnen doen en dan laat hij/zij het aan de andere negre kondre obia’s over om die weg te nemen. Bijvoorbeeld de apuku die het mag weghalen of de kantasie die het mag wegnemen.
Een kromantie is ook een negre kondre konfo, dus een indjie heeft oorspronkelijk weinig tot niets te maken met deze konfo. Maar dat het in de tegenwoordige tijd is geworden tot wat het nu is, dan zeg ik weer ‘JA’ want ook kromanties en apuku’s en andere konfo’s zijn zich nu op andere rassen gaan huisvesten. Dus waarom niet op een ingie.
Vergeet niet dat de rituelen die de ingies ten uitvoer brengen dat ze helemaal anders zijn dan bij de negre kondre.
Er is heel veel tussen ons, aards en Anana de hemel. Wij zullen heel veel niet waarnemen, maar die is er en die bestaat. Wij mensen mogen alleen waarnemen wat waargenomen MAG worden, de rest is voor ons ogen verboden terrein.
Hoop dat je hier wat aan heb, anders mag het door anderen aangevuld en/of gecorrigeerd worden.
Tang boen
G.k.
getyours
In opleiding maar nog steeds op zoek
Twa twa
Congo, Republic of the
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #2 Gepost op:
juli 31, 2010, 17:52:04 17:52 »
Het is jammer dat er geen lala Ingji is om hier op te regeren, kan dus alleen maar zeggen dat wat ik van me Ingji famiri weet en dat is, dat hun manier van midden weinig verscheelt met dat van die van de "Onze". Je kan namelijk bidden tot Mama fa gorong maar Mama fa gorong is geen Jeje sa bari tapu sma. Mama fa gorong is de Gorong Gado waar men ook weer een onderverdeling in heeft gebracht. In Su heb ik begrepen dat Mama fa gorong na wan Ingi Mama, maar te we begi We teri alla din Gorong Gado.
Tenminste zo heb ik het geleerd en het was dan ook correct in een eerder topic dat ik gecorrigeerd werd in een van mijn uitspraken.
Niet alle Jeje's die er zijn, zijn Jeje's die op mensen manifesteren doch behoren ze bijvoorbeeld tot de groep die we als voorbeeld namen de gorong winti
Aisa, Loko, Leba, Luango en Fodu zijn o.a. winti die zich op mensen manifesteren nadat je je bijvoorbeeld gericht hebt tot a Gorong Gado kan je je richten tot dat wat van je zelf is.
Citaat
Een kromantie is ook een negre kondre konfo, dus een indjie heeft oorspronkelijk weinig tot niets te maken met deze konfo. Maar dat het in de tegenwoordige tijd is geworden tot wat het nu is, dan zeg ik weer ‘JA’ want ook kromanties en apuku’s en andere konfo’s zijn zich nu op andere rassen gaan huisvesten. Dus waarom niet op een ingie.
Stel dat de Kromanti staat voor een bepaalde functie klopt het bovenstaande dan nog?
De Busi Ingji kan ook een Piai zijn en daardoor kan kisi sreka fu dresi en puru ogri.
Als ik de verhalen goed heb begrepen de Watra Ingji kan Piai zijn dus a mang luku gi sma maar
a no mang dresi a sma, daarom de i kari ing wan luku mang/uma. Fu dresi a sma a ingji o kari a Obia in ons geval wan fu din Negre Kondre Obia
Negre Kondre Kumanti Obia, - Kantamasi Obia,- Ampuku Obia (Adumakama),
Maar de Busi Ingji zal kunnen kijken dus diagnose kunnen stellen en ook het vervolg traject kunnen doen dus de dresi
en de puru ogri. De Busi Ingji beweegt zich namelijk als winti en als Obia.
Citaat
Hoe ik het dus begrijp is er tussen a gran-gaddo Koenoemerojoe / Anana een tussenlaag, en daarna de obia's en konfo's ?
Zodra je gaat denken in rangen en standen krijg je het risico dat men alleen dat wat men hoger acht aandacht wilt geven,
maar alle vormen een geheel. Het een kan niet zonder het ander.
mvg
Tijd voor bezinning.......
Als de leerling gereed is dan ken die zichzelf
Boya
Tjon-Tjon
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #3 Gepost op:
augustus 01, 2010, 03:21:53 03:21 »
Odi Odi,
Beste GetYours en Gk dank je wel voor jullie antwoorden... staat veel wijze info in.
Dat stukje:
Ze hebben hun bepaalde rituelen en ceremonies om dit te doen. Wat ik weet is
dat deze gaddo's de engelen sturen.
Heb ik als vb geschreven, ook ingi's hebben hun eigen engelen... van voor de slaven kwamen
Helaas gaan we @ CC niet op alles dieper in ..........
Zodra je gaat denken in rangen en standen krijg je het risico dat men alleen dat wat men hoger acht aandacht wilt geven,
maar alle vormen een geheel. Het een kan niet zonder het ander.
Getyours, ik probeer men ( CC ) niet op verkeerde gedachtens te brengen en ze te laten denken in rangen en standen.
Was meer een algemene vraag, om dit geloof beter te begrijpen .
Verder ben ik er zeker wat wijzer uit geworden..thanks brada's
Odi ,
Boya
Foe kink ja ma
Foe kink ja po
Pa winti
Sabaku
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #4 Gepost op:
augustus 01, 2010, 04:41:47 04:41 »
Odi
Ik moet zeggen dat er wat winti betreft de ingi kondre een grote kondre is! Je hebt verschillende watra ingi's , grong ingi's en busi ingi's.
je hebt zelfs Aisa-ingi ( maar dat is een soort van dogla winti , a pa na wan watra ingi , a ma na wan aisa ) ! maar dat is een ander verhaal !!!!
Maar wat ik wilde zeggen als je over de indianen stammen iets wilt weten en hun rituelen , verschilt niet veel van wat een bonu doet. If i wan set a ingi kondre fu yu kun je zelfs naar een piai gaan omdat ze weten fa a ingi kondre seti. ( ook een lang verhaal) Wat ik wil zeggen is dit : Nengre kondre nanga ingi kondre e verschil. Plus , wat ik noem safrikondre, gronwinti e verschil maar de samenwerking is toppie.
De overgang van gron naar ingi is papa indji , de overgang van ingi naar nengre kondre is busi ingi en van Nengre kondre naar anana is tata Yaw en van Anana opnieuw naar Grong is aisa. E sre e sre syu Anana sru e sre
Als ik het goed begrijp Get Yours kan een watra ingi piai dus geen dresi man zijn?
Als ik de verhalen goed heb begrepen de Watra Ingji kan Piai zijn dus a mang luku gi sma maar
a no mang dresi a sma, daarom de i kari ing wan luku mang/uma. Fu dresi a sma a ingji o kari a Obia in ons geval wan fu din Negre Kondre Obia
Ik ben het er niet volledig mee eens.
Wat ik weet is dat een watra ingi piai een luku man + dresi man kan zijn . in de zin van
dresi
bedoel ik dat a kan piai wan ogri pur uit i skin. Is ook een vorm van dresi wan sma. ( hij is vooral goed op het gebied van naalden etc uit je lichaam halen)
hangt ervan af wat voor ogri er op iemand huist zou ik zo denken.
Want a kan piai a ogri maar fu pur a bakru noso na yorka a sa aksi na adjani noso na apuku noso na kantasie obia ( nengrekondre)
met andere woorden A ingi kondre e wroko nanga a nengre kondre.
Een busingi kan inderdaad ook een piai zijn en ook een bakru noso yorka weghalen van iemand maar efu a sma abi wan apuku obia noso wan kantasi obia ( tamanuwa ) noso wan adjani , a busi ingi sa e piai o libi na wroko gi na obia dati.
zo is de samenwerking. je kan het werk niet voor 1 komfo laten!
Voor zover ik weet dan heb je Obia;s en winti;s
Obia's e pur ogri en staan meestal aan het hoofd van een bere
Winti's zijn beschermengelen van een persoon . ze zijn niet lager dan een Obia ofzo maar wat capaciteiten betreft voor bepaalde wroko's , wordt het overgelaten aan de Obia's.
Niet voor nix wanneer er een echte ogri is op iemand en een duman moet het weghalen vraagt hij: efu Obia de un bar kon fu hor baka gi a sma.
dan is het niet omdat die duman zijn of haar werk niet kan doen , maar vele obia's maken licht werk. ( een soort van intimidatie techniek ) waardoor een ogrie zo sneller het hazepad kiest.
Geloof me , alleen kunnen wij als mens bepaalde dingen niet aan ! zo ook een kan kan Obia . Hij is niet bang hulp te vragen!
E sre syu Anana sru e sre kantasie e sre
Odi
Pa winti
Boya
Tjon-Tjon
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #5 Gepost op:
augustus 01, 2010, 10:16:02 10:16 »
PW
Foe kink ja ma
Foe kink ja po
Geen kenner
Sabaku
Geslacht:
Mie na afoe cinsie
«
Plaats een bericht! #6 Gepost op:
augustus 01, 2010, 11:57:38 11:57 »
Odie Pa Winti,
Onwijs mooi beschreven, mijn complimenten !!!
Weer een stukje bijgeleerd.
Tnx en odie odie
Tang boen
G.k.
getyours
Twa twa
Congo, Republic of the
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #7 Gepost op:
augustus 01, 2010, 17:20:39 17:20 »
Odi,
De Ingji zouden zo gezegd andere werk verrichten dan de Obia's, want als we praten over zwaarder en lichter maken we een classificatie. Doch rijst bij de vraag suma din Ingji ben go kari efu "hebi wroko" must ben siti fosi den Negre Kondre Obia doro?
M.a.w. de Inheemsen en hun Konfo's want door hun unu Bigi Sma kon leri sabi Ingji toch? Hiermee stel ik niet dat de Inheemsen als mensen en de Ingji als Konfu hetzelfde zijn wat overigens nog steeds voor veel verwarring zorgt. Deze mensen zullen ook hun dingen hebben gehad en nog steeds hebben die werk moeten kunnen verrichten dat de ene Konfo wel kan en de andere weer niet. Daarom gaf ik het al eerder aan wat nu als een Konfo staat voor een bepaalde functie, un bigi sma kari ing Ingji maar dati no wan taki dat a inheemse i kari ing Ingji tu. Dit geldt voor alle Konfo's. Doordat we te weinig praten over dit soort dingen met elkaar, hiermee bedoel ik de verschillende bevolkingsgroepen van Su kunnen we die lijn niet trekken we kunnen niet vergelijken maar als men dit wel zou doen en men zou zeggen he Konfu "A"heeft bij ons deze functie als hij/zij zich manifesteert zijn het deze handelingen die hij/zij doet en of zegt. Dan kan de vergelijking gemaakt worden.
Ik ga nog een stukje verder A bonu sa e koti wan luku gi wan libi sma , ta Jeje e soring srefi a bonu mus fu sabi sortu jeje na ing. Winsi sortu libi sma e stong fesing fesi. Die Bonu herkent hij/zij die Jeje aan de Fasi of aan de Sori.
De winti geeft de opdracht aan de Obia indien de niet in bezit van een Obia is. De Pa Winti zal de Apuku dus een opdracht kunnen geven Maar ook Ma Aisa kan een opdracht geven aan de Obia. De Tata Jaw en de Kromanti Obia of de Akantasi Obia.
Maar goed ook hier zeg ik weer is zoals ik het heb geleerd.
mvg
Pa winti
Sabaku
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #8 Gepost op:
augustus 05, 2010, 07:33:26 07:33 »
Odi
Citaat van: getyours op augustus 01, 2010, 17:20:39 17:20
Odi,
De Ingji zouden zo gezegd andere werk verrichten dan de Obia's, want als we praten over zwaarder en lichter maken we een classificatie. Doch rijst bij de vraag suma din Ingji ben go kari efu "hebi wroko" must ben siti fosi den Negre Kondre Obia doro?
Hebi wroko ben de , hebi wroko was en is voor een piai bij de ingi /inheemsen , maar efu a hebi sa den kon miti now no kmoto fu den kondre , ma k'moto fu nengrekondre da suma den o kari fu du a hebi wroko??
M.a.w. de Inheemsen en hun Konfo's want door hun unu Bigi Sma kon leri sabi Ingji toch? Hiermee stel ik niet dat de Inheemsen als mensen en de Ingji als Konfu hetzelfde zijn wat overigens nog steeds voor veel verwarring zorgt. Deze mensen zullen ook hun dingen hebben gehad en nog steeds hebben die werk moeten kunnen verrichten dat de ene Konfo wel kan en de andere weer niet.
Odi GY
De inheemsen als mens en de indji als komfo zijn niet hetzelfde maar kijk , laat me het zo zeggen , een ieder krijgt zijn of haar koni naar vermogen om het te verwerken.
de inheemsen hun werkwijze verschilt niet zoveel als die van een bonu man , waarom ik dat zeg is omdat we ( creolen) veel van hun zelfs hebben overgenomen zonder dat we het weten.
De komfo;s die we ingi noemen warenal hier voor nengrekondre , let wel yorka's ook. maar bakru's kenden de inheemsen niet. die zijn gemaakt toen de slaven hier kwamen , dus daarmee hadden de inheemsen ook niets mee te maken voordat nengrekondre naar hier toe kwam.
Wat ik hierbij wil zeggen is dat de inheemse broeders en zusters van sente tente geen bakru's kenden , yorka's kenden ze wel en ze hebben wel een andere bezwerings techniek die ze niet zo vaak delen met derden.
wat komfo betreft : ifu den komfo ben de dya bifo den no ben sabi bakru noso yorka bika na suma meki den. ze waren/ zijn beschermengelen van plaatsen en plekken geweest voordat de slaven hier kwamen. op bepaalde plekken hadden/hebben ze nog steeds hun eigen kondre.
en degene die het mochten meemaken dat hun ingi komfo ze naar hun kondre gebracht had , weet waarover ik het heb.
even off topic.
zelf als je een aisa op posu gaat zetten , en efu a aisa teki na posu dati , zal ze je laten zien hoe mooi haar kondre is!!
GY
ik snap echt dat het is wat jou is geleerd , ik praat namens een ingi komfo. je kan zien dat ik soms in een taal verval die ik zelf niet versta soms. maar goed ik hoop dat je dit een beetje begrijpt. is geen aanval ofzo ..
Odi
PW
Daarom gaf ik het al eerder aan wat nu als een Konfo staat voor een bepaalde functie, un bigi sma kari ing Ingji maar dati no wan taki dat a inheemse i kari ing Ingji tu. Dit geldt voor alle Konfo's. Doordat we te weinig praten over dit soort dingen met elkaar, hiermee bedoel ik de verschillende bevolkingsgroepen van Su kunnen we die lijn niet trekken we kunnen niet vergelijken maar als men dit wel zou doen en men zou zeggen he Konfu "A"heeft bij ons deze functie als hij/zij zich manifesteert zijn het deze handelingen die hij/zij doet en of zegt. Dan kan de vergelijking gemaakt worden.
Ik ga nog een stukje verder A bonu sa e koti wan luku gi wan libi sma , ta Jeje e soring srefi a bonu mus fu sabi sortu jeje na ing. Winsi sortu libi sma e stong fesing fesi. Die Bonu herkent hij/zij die Jeje aan de Fasi of aan de Sori.
De winti geeft de opdracht aan de Obia indien de niet in bezit van een Obia is. De Pa Winti zal de Apuku dus een opdracht kunnen geven Maar ook Ma Aisa kan een opdracht geven aan de Obia. De Tata Jaw en de Kromanti Obia of de Akantasi Obia.
Maar goed ook hier zeg ik weer is zoals ik het heb geleerd.
mvg
Jan Klaassen
Stonka
«
Plaats een bericht! #9 Gepost op:
augustus 05, 2010, 10:57:04 10:57 »
Tuwara, Sjarwa, Odi
Ik heb je stuk aandachtig gelezen en de reacties erop ook.
De gado's waar jij het over hebt, dat zijn de Komfo's!! Er is maar één Gado binnen elke religie.
Een Indji Komfo (Bosu) kunnen we niet vergelijken met een Inheemse. Vele overeenkomsten maar zeker niet hetzelfde! De Bosu is één de meeste gevallen basra! Dat kun je in de meeste gevallen gewoon zien. Zelden kom je een lala Bosu tegen die lala Ingi met je gaat praten. Heeel zelden.
Voortst doet een inheemse Piai niets anders dan een krioro Bonu. Hij heeft echter meer kennis van a sreka fu wang Piai ma tapu eng fasi. Yu no habi wang sortu Piai nomo. A dè leki wang trapu. Tè na Lala (inheemse) Piai sreka yu, yu sa Piai na tapu eng konre fasi! A krioro sabi eng tu ma tapu eng fasi tu! Devrenti dè, taki a sreka dè moro furu moksi nanga krioro taki, sabi, wortu nanga wrokosani. Ma toku so na wang!
Een Bosu is een verhaal apart binnen a Winti structuru. Grong Bosu, Watra Bosu, Busi Bosu, Se Bosu, Tapu Bosu.
Watra Bosu habi furu trefu! Ma Busi Bosu no habi so furu trefu. Tapu Bosu un ne sji so furu moro leki fosi.
Wè te dja yèrè!
Jan Klassen
Pa winti
Sabaku
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #10 Gepost op:
augustus 05, 2010, 11:05:29 11:05 »
Citaat van: Jan Klaassen op augustus 05, 2010, 10:57:04 10:57
Tuwara, Sjarwa, Odi
Ik heb je stuk aandachtig gelezen en de reacties erop ook.
De gado's waar jij het over hebt, dat zijn de Komfo's!! Er is maar één Gado binnen elke religie.
Een Indji Komfo (Bosu) kunnen we niet vergelijken met een Inheemse.
Vele overeenkomsten maar zeker niet hetzelfde! De Bosu is één de meeste gevallen basra! Dat kun je in de meeste gevallen gewoon zien. Zelden kom je een lala Bosu tegen die lala Ingi met je gaat praten. Heeel zelden.
Klopt helemaal !
Voortst doet een inheemse Piai niets anders dan een krioro Bonu. Hij heeft echter meer kennis van a sreka fu wang Piai ma tapu eng fasi.
Yu no habi wang sortu Piai nomo. A dè leki wang trapu. Tè na Lala (inheemse) Piai sreka yu, yu sa Piai na tapu eng konre fasi! A krioro sabi eng tu ma tapu eng fasi tu! Devrenti dè, taki a sreka dè moro furu moksi nanga krioro taki, sabi, wortu nanga wrokosani. Ma toku so na wang!
Een Bosu is een verhaal apart binnen a Winti structuru. Grong Bosu, Watra Bosu, Busi Bosu, Se Bosu, Tapu Bosu.
Watra Bosu habi furu trefu! Ma Busi Bosu no habi so furu trefu. Tapu Bosu un ne sji so furu moro leki fosi.
Wè te dja yèrè!
Jan Klassen
Aub!!
Dank u Meneer klaassen !
U bent me nog wat schuldig dacht ik zo!
Odi PW
Jan Klaassen
Stonka
«
Plaats een bericht! #11 Gepost op:
augustus 05, 2010, 11:11:13 11:11 »
Citaat van: Pa winti op augustus 05, 2010, 11:05:29 11:05
Aub!!
Dank u Meneer klaassen !
U bent me nog wat schuldig dacht ik zo!
Odi PW
Jij bent een hoofdpijn dossier! Hahahaha maar de ontknoping naderd! Wang meti sowtu na bari, a no e pori mati! Hesi hesi bung ma safri safri a sa moro bung!
Pa winti
Sabaku
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #12 Gepost op:
augustus 05, 2010, 11:18:35 11:18 »
Hahahhahahaha
ik weet het!!! ik heb nog meer hoofdpijn hoor!!
getyours
Twa twa
Congo, Republic of the
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #13 Gepost op:
augustus 05, 2010, 12:25:58 12:25 »
Odi PW,
Nimmer heb ik het gevoel dat je me aanvalt hoor, misschien heb ik een offensieve manier van dingen uitleggen of vertellen
maar daar moet je, je wat mij betreft weinig van aan trekken.
Want te me lesi sa ju e skrefi en den Jeje fu mi e taki dat i abi leti da me tiki a pisi dati so dati a sa trong
wan sabi gi mi ook tu. Na leri we leri dja fu ma kandra.
Het feit dat we op niveau over iets kunnen discussiëren doet me goed.
mvg
Pa winti
Sabaku
Suriname
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #14 Gepost op:
augustus 06, 2010, 04:03:16 04:03 »
Odi GY
Dat weet ik wel! ik wil niemand voor het hoofd stoten daarom praat ik niet veel. Ik reageer alleen als ik echt iets weet over de topic waarover gesproken wordt!
Odi
Pw
Pagina's: [
1
]
2
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Culturu.com (Redactie)
=> Welkom bij Culturu.com
=> Ideeen bus
Geschiedenis & Genealogie
=> Surinaamse Genealogie (Familienamen)
=> Surinaamse geschiedenis
Lifestyle!
=> Ditjes & Datjes (luchtig)
=> Relatie, liefde en sex
===> Relatie (liefdes) problemen
===> Vragen over sex
=> Surinaamse Recepten
=> De klaagmuur!
=> Mop van de dag
=> Mijn geheim (Anoniem!)
=> Djugu djugu
I Love Sranan
=> Dag buurvrouw, Dag buurman
=> Sranan Tongo Cafe
=> Surinaamse filmpjes
=> Spreuk van de dag (Odo van de dag)
=> Nunsu ini Sranan tongo
Alles over winti
=> Dromen topic (door Obiaman)
=> Ghost Story en Winti Torie
===> Winti verhalen
===> Ghost Story
=> E.H.B.W.
=> Surinaamse kruiden en bladeren (wiri´s)
=> Algemene winti vragen
=> Winti's en voorouders soorten
===> De (mama) Aisa winti
===> De Leba winti
===> Luangu
===> De Fodu winti
===> De Ingi winti's
===> Ampuku
===> De Adoemakamang winti
===> De Akantamasi Winti
===> De Bakru winti
===> De Kumanti Winti
===> Voorouder Geesten
=====> Yorka
=====> Dede Oso / nachtwaken
=====> Officier
=====> Kabra
=> Winti Singi met Luangu Masra
===> Winti Liederen
===> Bid Texten
===> Verhalen rond Culturu liederen (Singi tori)
Laden...