Pagina's: 1 [2]

Auteur Topic: Mozes werkte met een vodu  (gelezen 1224 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Boogschutter
Rubriek Moderator
Twa twa

Geslacht: Vrouw
Aanmeldingen: 0

Boogschutter

mi na wang bigi oema na mi oso sa mi wani mi ka do

Bekijk profiel
#15 Geplaatst: 21 juli 2010, 00:25

is een slang altijd een vodu winti?

mozes en farao werkten dus echt met de fodu winti.
als je de bijbel bekijkt dan zie je dat ook mozes zijn broer aron met de vodu werkte. de staaf van mozes was dus de fodu.

en toen de mensen zo ziek waren moesten ze van mozes naar een slang aan een stok kijken.
toen werden ze beter. zo zie je maar weer, doordat ze naar de slang keken werden ze beter.
de slang werkte in opdracht van god, God zegt gij zult geen valse goden aanbidden. de mensen keken en werden beter. zelfde met winti, geen valse goden, maar in opdracht van god.

mooi is ons cultuur

Opmerkelijk. Prachtige topic. overeenkomsten winti en bijbel. mozes,farao winti en ga zo maar door.

mi na wan bigi oema in mi oso sa mi wani mi kan doe, hatcheeeee
trefoe
Gast
#16 Geplaatst: 21 juli 2010, 07:37

Mensen onderschatten jullie toch de tegenwoordige 'witte' niet.
Willy met alle respect. maar de winti van de witte, die noemen zij gidsen...

allereerst niet ieder mens heeft winti,ieder mens heeft wel een kra of engelbewaarder meegekregen van God.de blanken zeggen inplaats van winti mijn Gids(en),maar dan bedoelen zij vaak een overleden persoon en een overleden persoon die ons donkere bijstaan noemen wij yorka,kabra.zie maar naar Derrek oglivie die wordt bijgestaan door zijn oma als Gids heeft hij zelf gezegd.
Ernesto
Gast
#17 Geplaatst: 24 juli 2010, 16:26

Zijn er winti's uit die tijd die deze veronderstelling kunnen bevestigen? De bijbel is feitelijk door mensheid opgeschreven (en bewerkt). Daarnaast zijn er, denk ik passages (met geheimen), onthouden (dus niet in de bijbel, zoals wij die nu kennen, verwerkt). Ik probeer gewoon kritische vragen te stellen hoor.
Sek seki
Sabaku

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#18 Geplaatst: 28 juli 2010, 16:11

Mensen onderschatten jullie toch de tegenwoordige 'witte' niet.
Willy met alle respect. maar de winti van de witte, die noemen zij gidsen...

allereerst niet ieder mens heeft winti,ieder mens heeft wel een kra of engelbewaarder meegekregen van God.de blanken zeggen inplaats van winti mijn Gids(en),maar dan bedoelen zij vaak een overleden persoon en een overleden persoon die ons donkere bijstaan noemen wij yorka,kabra.zie maar naar Derrek oglivie die wordt bijgestaan door zijn oma als Gids heeft hij zelf gezegd.

En wat is dan de definitie van een winti? Volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld.
Maar het maakt voor mij niet uit welke naam je eraan geeft, net als bij de benaming van God, Anana, de Albron  etc etc.
Het gaat hier om de begeleiding achter de mens, of deze nu wit, zwart, geel of rood is.
Wij zijn niet anders dan welk ander ras ook... dit brengt mijns inziens alleen maar verscheidenheid in plaats van verbondenheid.

Ampuku-Obia
Stonka
**

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man

Ram

Wo Pai Kwamala!

Bekijk profiel
#19 Geplaatst: 30 juli 2010, 23:58

Zijn er winti's uit die tijd die deze veronderstelling kunnen bevestigen? De bijbel is feitelijk door mensheid opgeschreven (en bewerkt). Daarnaast zijn er, denk ik passages (met geheimen), onthouden (dus niet in de bijbel, zoals wij die nu kennen, verwerkt). Ik probeer gewoon kritische vragen te stellen hoor.

Ik heb op school geleerd dat er meerdere Bijbelboeken zijn.
Dus wat wij nu kennen als "de Bijbel" kan misschien maar uit een klein deel bestaan van een aantal boeken.
de Bijbel is eigenlijk niks meer dan boeken bij elkaar die goed zijn gekeurd door de Katholieke kerk.
Ze lieten de onbekende en onnodige boeken achterwegen.
Dus in mijn visie denk ik dat er wel wat passages zijn.
Er worden meestal in dit soort zaken het "goede" gewezen en het "slechte" word verdrongen.

en wat de boer niet kent eet niet hij niet, word er vaak gezegd.

Er werd eeuwen lang gezegd dat andere geloven slecht waren zoals het Islam, Hindoeisme en het Voodoo geloof.
Jij als persoon zou het ook raar vinden als een Duitser opeens kon vliegen(no offenses) terwijl die dat al generaties kan.
Voor hun een normale zaak, voor ons ook.
Maar mijn mening is dat er in elk geloof wel wat goeds en slechts is en dat het vaak word gezien als FOUT voor een ander.

nogmaals: Dit is mijn visie van zaken over geloof en afgoderij in de ogen van anderen. Want in de ogen van anderen(buitenstaanders) is er altijd wat vreemds te vinden over iets dat al jarenlang goed was.

afz. A-O...

Tutu Nana, Tutu(2x)
If na Nengre Kondre un ben de,
un bo prey a sani mooi!

Freyman jaja
Freyman jaja Panjina!
God-is-liefde
Grietjebie
*

Bekijk profiel
#20 Geplaatst: 31 juli 2010, 21:41

Hoi hoi, Ik vind het wel interresant dat je het zo hebt bekeken of dat het je zo is ingegeven.  Het is wel belangrijk dat je het geen je doorkrijgt op waarheid toets. Allee het laatste ben ik niet helemaal met je eens. God zegt namelijk eer God boven alles en je naaste gelijk zelf dan heb je een deel van de wet vervult. God aanroepen en hem alle eer en lof geven. Dan zorgt hij ervoor dat al het andere geschied. Ook met betrekking tot de Goden,goede geesten in zijn koningrijk,onze begeleiders, engelen. Ze hebben vershillende benamingen.
Maar wat zeker belangrijk is in het leven is een positive houding, vol hoop en geloof in het goede/ in de waarheid.

God bless!
Pagina's: 1 [2]

Ga naar: