Pagina's: [1] 2

Auteur Topic: Vis soorten  (gelezen 1552 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
boyke
Gast
Geplaatst: 18 juli 2008, 19:15

Odi,

Er zijn zoveel vissoorten. Aangezien we een heleboel vissen daar weer niet mogen eten wil ik het volgende vragen.

Welke vissen mogen nu wel gegeten worden, dus die geschubd zijn.

Dus datra visie is dat nu wel of niet geschubd.
Zo zijn er een heleboel vissen in de diepvries in de winkel en als je de meneer vraagt, weet die het ook niet altijd.

Dus als iemand de vis soorten kent die wel en niet geschubd zijn dan graag, want ik ben dol op vis, animal0028 maar benzo bang verkeerd te kopen.

Alvast bedankt.
Alinga
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw
Aanmeldingen: 0

Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 21 juli 2008, 20:23

Odi,
De vissen die ik eet zijn :Koebi,red snapper, anjoemara,boter vis,kandratiki,witwiti,tukunari,bangbang animal0028
Maar de datra is niet geschubd.
Gr.alinga
saneke
Tjon-Tjon

Waterman

Mi na kakafowroe, mi ab mi kroon na mi ede.

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 22 juli 2008, 01:06

Hoi Alinga,

Is de Datra  animal0028 niet geschubd, volgens mij ben je in de war yes. Is ook een geschubte vis  animal0028 hoor schatje.

Ben hengelvrouw dus weet het voor 99% zeker. Wie weet het voor 100%? Is een zwampvis en heb heel veel gevangen in Su.

Ik hou persoonlijk van verse krobia's. Lekker. Je moet die heel droog bakken en daarna in een tomatensaus met peper klaarmaken, een beetje kerrie/masala mag je er bij doen. Switeke. Eerst je saus klaarmaken, als die klaar is leg je, je vis erin, vuur uit, deksel op de pan en na 5 a 10 min. wanneer het lekker is getrokken mag je gaan smullen. meisje, probeer het maar, je zal me weer zeggen.

Saneke.
Alinga
Tjon-Tjon

Netherlands Netherlands

Tang du bung yu sa kiesi litie wan dey

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 22 juli 2008, 08:32

Hoi Saneke
Is die datravis niet die ene vis met die snor(2 slierten ) en heeft een platte kop.  animal0028
Want ik hield van die vis animal0028 maar een paar dagen later kreeg ik steenpuisten.
Gr.alinga
.B.O..
Gast
#4 Geplaatst: 28 juli 2010, 02:52

Hoi Alinga,

Is de Datra  :animal0028: niet geschubd, volgens mij ben je in de war :yes:. Is ook een geschubte vis  :animal0028: hoor schatje.

Ben hengelvrouw dus weet het voor 99% zeker. Wie weet het voor 100%? Is een zwampvis en heb heel veel gevangen in Su.

Ik hou persoonlijk van verse krobia's. Lekker. Je moet die heel droog bakken en daarna in een tomatensaus met peper klaarmaken, een beetje kerrie/masala mag je er bij doen. Switeke. Eerst je saus klaarmaken, als die klaar is leg je, je vis erin, vuur uit, deksel op de pan en na 5 a 10 min. wanneer het lekker is getrokken mag je gaan smullen. meisje, probeer het maar, je zal me weer zeggen.

Saneke.

Wie weet het voor 100%?......ik weet het, het is een geschubte (zwamp)vis en heeft figuurtjes op het lijf die lijken op ogen.

Is die datravis niet die ene vis met die snor(2 slierten ) en heeft een platte kop. .... nee dat is de jackie(zwamp vis), botromang (rivier vis)beiden hebben twee stekels naast de kop en sprieten net een snor.

Basi Ok.en.ten.g

sengenefie_nengre
Gadotjo
*

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 28 juli 2010, 21:24

odi mensen
datra is een geschubte vis hoor.
heeft lichtblauwe en grijs achtige schubben, echt een mooie vis.
miss curiousity
Pikolet

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 29 juli 2010, 11:39

Hallo beste allemaal!

Ik heb een vraagje met betrekking tot dit toppic.

Waarom mogen bepaalde type visen (ongeschubd bijvoorbeeld) niet gegeten worden?
Vanwege bepaalde Winti's lijkt mij. Ik zou graag willen weten waarom zij dit niet willen? 
Ik heb ineens nog een vraag: zijn er ook Winti's die helemaal geen vis eten?
Ik ben benieuwd! Alvast bedankt. 

@Saneke - Bedankt voor het recept!! Het klink very very delicious!!! Bij deze heb ik het onthouden. En als iemand vraagt:" waar heb je dit vandaan?" Dan zeg ik: " Van Saneke op culturu.com" :-)

Groetjes en all the best,
Miss C.

Het ga je goed!
meljo
Twa twa

Netherlands Netherlands

Be the change you want to see in the world

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 29 juli 2010, 12:26

miss C,

Kijk zelf even bij algemene winti vragen op de datum 16 augustus 2009 daar staat ook een heel verhaal voer geschubte vis
maar helaas niet welk winti geen geschubte vis mag
wie geeft/weet het antwoord?Huh?

Meljo
miss curiousity
Pikolet

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 29 juli 2010, 13:28

Beste Meljo, en beste iedereen!

Bedankt voor uw reactie. Het was even zoeken..maar 16 augustus 2009 '  (http://www.culturu.com/index.php/topic,2719.0.html) gladde vis'...de vraag is nooit beantwoord. Wel is er een hele discussie gaande over welke vissen wel en welke niet. Een beetje het zelfde als dit toppic, dus het antwoord op Boyke's vraag staat al gegeven op 16 augustus 2009.

Toch zou ik dus nog graag willen weten:

"Waarom mogen bepaalde type visen (ongeschubd bijvoorbeeld) niet gegeten worden?
Vanwege bepaalde Winti's lijkt mij. Ik zou graag willen weten waarom zij dit niet willen? 
Ik heb ineens nog een vraag: zijn er ook Winti's die helemaal geen vis eten?
Ik ben benieuwd! Alvast bedankt."

Mijn vragen zijn gewoon uit leergierigheid.
Groetjes,
Miss C.

Het ga je goed!
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 29 juli 2010, 13:32

miss C,

Kijk zelf even bij algemene winti vragen op de datum 16 augustus 2009 daar staat ook een heel verhaal voer geschubte vis
maar helaas niet welk winti geen geschubte vis mag
wie geeft/weet het antwoord?Huh?

Meljo

Wat ik van die vis begrepen heb is dat de Joodse slavenhouder de gladde vis niet op at deze werden aan de onze voorouders gegeven. Toen zij dit door hadden wilden ze deze ook niet eten.

Hoorde dit tijdens een van die Culturu programma's op Radio Mart.
Maar ik heb die bestanden geen titel gegeven dus moet ff zoeken welke het is.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
bless i
Gast
#10 Geplaatst: 29 juli 2010, 14:05

wat ik weet is het de pa winti die zeker geen gladde vis eet misschien wel meerdere soms maar van die pa wintie weet ik zeker odi odi great
.B.O..
Gast
#11 Geplaatst: 29 juli 2010, 14:40

Wat ik van die vis begrepen heb is dat de Joodse slavenhouder de gladde vis niet op at deze werden aan de onze voorouders gegeven. Toen zij dit door hadden wilden ze deze ook niet eten.

Hoorde dit tijdens een van die Culturu programma's op Radio Mart.
Maar ik heb die bestanden geen titel gegeven dus moet ff zoeken welke het is.

mvg

mi bali obla na ini wang pipli di hanka na plasi fu troki monti.= ik groet iedereen hier zit voor een vruchtbaar gesprek

in de slaven tijd werden de geschubte(betere/lekerdere) vissen door de meesters gegeten en de andere(gladde/minder lekkere) vissen werden aan de slaven gegeven. in het Surinaams zeggen we "deng njam a visie te deng tegu"(tot vervelens toe). dus in hun levenstijd aten velen het al niet meer. en we weten dat winti'sen obia's vaak reincarnatie geesten zijn, dus zie daar de reden waarom de wintie het niet eet.

de meeste liederen hebben daarom een betekenis onze "suri spirituals" eentje mbt dit onderwerp luidt als volgd:

zang: Boto kong njanjang no kong(de boot met vis is er, maar voor ons zit er niks te eten in)
koor : Katibo nengre(negers in slavernij / lijdende negers)

Basi Ok.en.ten.g
“SA.BI BEN DE. BIFO LE.RI MA LERI E KO.NG KISI SA.BI”

meljo niet ingelogd
Gast
#12 Geplaatst: 29 juli 2010, 14:49

odi odi,

ik moet mezelf even corrigeren
ik bedoelde: welke winti geen gladde vis mag eten.
maar ik denk dat de meesten het wel hebben begrepen

groet,

Meljo

Doglaboi
Gast
#13 Geplaatst: 29 juli 2010, 16:38

Zoals ik het geleerd heb is het de pawinti  die geen gladevis eet.

succes. animal0028
.B.O..
Gast
#14 Geplaatst: 29 juli 2010, 16:53

odi mensen
datra is een geschubte vis hoor.
heeft lichtblauwe en grijs achtige schubben, echt een mooie vis.

dat is waar, hahaha ma lek fa a moi, so a switi toe te yu bakka eng drey!!!= zo mooi als het is, zo lekker smaakt het ook dan wel droog gebakken!!!

Basi Ok.en.ten.g
“SA.BI BEN DE. BIFO LE.RI MA LERI E KO.NG KISI SA.BI”

Pagina's: [1] 2

Ga naar: