Pagina's: [1]

Auteur Topic: Surinamers en "Bedevaart"  (gelezen 502 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
Geplaatst: 30 juli 2010, 12:17

Odi Odi,

Als de mogelijkheid er zou zijn zou je dan minimaal een maand van een jaar je terug trekken om de leer van onze voorouders te gaan volgen. Voor een aantal jaren achter elkaar. Ik zou zo niet weten waar men dit kan doen want niet een ieder heeft mensen in de kennissen kring en ik zou ook niet weten welke instituten zich hiermee bezig houden.

Wat zou je motivatie zijn om dit te gaan doen?

Is er zoiets als een bedevaart onder de Surinaamse bevolking, hiermee bedoel ik een periode waar we stilstaan bij alles wat onze religie bevat?

Nog een vraag mag je bij het volgen van de leer van de Winti spreken va geloven, is het niet meer beleiden en uitvoeren.
Ik vaak het gevoel dat ik niet hoef te geloven omdat ik weet dat het er is, ik hoeft niet overtuigd te worden want ik voel de aanwezigheid. Maar goed misschien zoek ik het te veel in de woorden.

Graag jullie mening.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 30 juli 2010, 12:46

Odi getours,

Volgens mij doen sommigen van ons dit al , degene onder ons die onze religie strikt belijden. ( en dat heb ik he tniet over trefu's alleen )

Vooral degenen die de taak heeft om over de familie/de bere te waken zullen dit eens om de zoveel maanden doen. En dan zie ik het niet als een bedevaart wat de moslims in mekka doen, of de chistenen en de joden.
Maar meer een periode van rust ( als je duman bent geen wroko voor die tijd ), terug trekken naar je geboorteplaats. In je osso, of in je kampoe. In je geboorteplaats , zullen er degelijk ouderen zijn die je het eea kunnen leren, zoniet keer tot je binnenste, daar ga je info / antwoorden vinden.

I dont know, Suriname is een mengelmoes van zoveel volkeren. elke volk heeft zijn 'dingen' meegenomen, dus een soort van 'bijbel' kan nooit tot stand komen volgens mij. En ik vind dat dat ook niet moet ( kijk naar de kinderen van Abraham, d ejoden , de moslims, de christenen  ) .
Elke stam, elke plaats van suriname zal dit mondelings overbrengen op diens volgelingen.

Bedoelde je dit ?

Odi,

Sadhu Boya
Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 30 juli 2010, 13:12

De binnenlandbewoners hebben/hadden zo een jaarlijks terugkerend gebedsperiode in een bepaald dorp.
Het fijne ervan weet ik niet,maar ze gaan daar in gebed voor een bepaalde tijd.
Uit de verschillende dorpen komen/kwamen de mensen bijeen om te bidden.Een grote begi dus.

Of dat nog bestaat weet ik niet.De broer van mijn moeder was heel actief hierin en liet ons dus altijd weten wanneer hij vertrok.
In die tijd was ik niet geinterresseerd in culturu,dus heb nooit het fijne ervan willen weten.
Ik weet dat het planten van gewassen ook op het programma stond.Een hiervan is rijst.

Maar het was nog steeds een grote begi die daar plaatsvindt/vond.Dat zie ik wel als een soort van bedevaart.
Misschien dat er iemand is die hierover meer weet te vertellen.

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
miss curiousity
Pikolet

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 30 juli 2010, 13:55

Hallo allemaal!

Beste Getyours:

"Als de mogelijkheid er zou zijn zou je dan minimaal een maand van een jaar je terug trekken om de leer van onze voorouders te gaan volgen. Voor een aantal jaren achter elkaar. Ik zou zo niet weten waar men dit kan doen want niet een ieder heeft mensen in de kennissen kring en ik zou ook niet weten welke instituten zich hiermee bezig houden".

ANTWOORD: HHmm dat zou ik wel willen doen. Maar mijn voorouders beperken zich niet tot alleen Suriname, maar zij komen uit verschillende landen. ik heb het dan over mijn roots. Ik zou dit enkele jaren achtereen moeten doen. En hoe? Nou ik denk sowieso om naar de desbetreffende landen te gaan. En de ontmoetingen en leerrijke ervaringen volgen wel. 

"Wat zou je motivatie zijn om dit te gaan doen?"

ANTWOORD: Innerlijke groei.

"Is er zoiets als een bedevaart onder de Surinaamse bevolking, hiermee bedoel ik een periode waar we stilstaan bij alles wat onze religie bevat?"

ANTWOORD: hmm ik denk van wel, voor vele mensen. Hierbij heb ik het ook over de vele mensen die jaarlijks naar Suriname vertrekken voor 'fanodoe'. Dat valt er ook onder toch? En verder rond 1 juli misschien?
- Persoonlijk ben ik nu op bedevaart. Pauze van alles en voorrang voor het meerdere dat in en om mij zit. 

"Nog een vraag mag je bij het volgen van de leer van de Winti spreken van geloven, is het niet meer beleiden en uitvoeren.
Ik heb vaak het gevoel dat ik niet hoef te geloven omdat ik weet dat het er is, ik hoeft niet overtuigd te worden want ik voel de aanwezigheid. Maar goed misschien zoek ik het te veel in de woorden."

ANTWOORD: Beste Getyours, dat is een mooie vraag (de andere ook, maar deze is extra mooi!). Ik denk dat het voor een ieder anders is. Zij die van geloof willen spreken doen dat. Zij die van relegie willen spreken, doen dat. En zij die willen spreken van een manier van leven, die doen dat.

Ik ben er van overtuigd dat Winti alles omvattend is en dat het niet uitmaakt wat men ermee doet, hoe men er naar kijkt en wat men ervoor voelt.
Voor mij is Winti als regen en zonneschijn, als het heden en het verleden, als water en vuur, als mens en dier. Gelovig of niet, religieus of niet,
 Winti - de wind-  is om mij/ons heen (zelfs als het niet beweegt), het zit in mijn genen, in mijn hoofd het is mijn geschiedenis en mijn heden, het kleine stemmetje dat iets fluisterd, de mooie dromen die ik krijg (ook de rare).
Wat is Winti dan voor mij? (na veel typen en deleten):
 Ik weet het niet maar het IS er wel en het is mij. 

Dat was mijn mening!

Beste Getyours,
Bedankt voor de 'eye-opening' en 'hersen-verruimende', Vragen!

Met vriendelijke groet,
Miss C.
Ps. All the best! :-)

Het ga je goed!
bedevaart
Gast
#4 Geplaatst: 30 juli 2010, 17:04

ik zie ze al allemaal cultuur mensen die naar de winti begie gaan net als bij de mekka.
Beata
Twa twa

Netherlands Netherlands

Als je vrees afneemt komt er ruimte voor liefde.

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 30 juli 2010, 17:27

ik zie ze al allemaal cultuur mensen die naar de winti begie gaan net als bij de mekka.

Massaal zal het zeker niet lukken.Dat is een feit.

Zoek het gezelschap van diegenen die het beste in je wakker maken.

Ik stijg uit boven voorkeur en afkeer en neem de dingen zoals ze komen.

Waar je om vraagt zal je gegeven worden.Wees open om het te kunnen zien,omdat het misschien niet komt op de manier die jij verwacht!
Geen kenner
Pikolet

Netherlands Netherlands

Mie na afoe cinsie

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 30 juli 2010, 17:49

Hallo allemaal!

Beste Getyours:

Dat was mijn mening!

Beste Getyours,
Bedankt voor de 'eye-opening' en 'hersen-verruimende', Vragen!

Met vriendelijke groet,
Miss C.
Ps. All the best! :-)
Odie miss Curiousity,

Ik moet toegeven, je antwoorden vind ik heel erg mooi.
Zo denk ik ook over wintie als hoe je dat hebt opgesomd.

Brada Getyours het is ook een mooie topic.

Mvg

G.k.
AiNaMie
Blawki
*

A No Sabie Mie Sabie, A Libie Na Mie Skoro Bangie

Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 30 juli 2010, 22:25

Odi getyours en andere lezers,

Wellicht zou je bij deze organisatie terecht kunnen. Ik stel voor om de info hier door te nemen. Heb even een vlugge blik geworpen en naar mijn mening staan er wat interessante dingen.

http://stichtinggrani.com/index.php

Ik hoop dat u er iets aan heeft.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 31 juli 2010, 15:26

Odi Odi,

Iedereen bedankt voor de antwoorden,

De vraag komt niet uit het niks veel van ons zijn zoekende, jaarlijks reizen er "tig"mensen naar Su.
Toch zie je dat de kennis mondjes maat toe neemt. We zijn in een periode beland van een generatie
die geen genoegen neemt met "na so a de". Er is een verwijt van twee kanten de ouderen met kennis hoor je zeggen "din sma fu tegenwoordig no sabi sani. De jongeren zeggen vervolgens waarschijnlijk hadden jullie dan meer tijd moet steken in de overdracht. Maar goed dit brengt geen van beide partijen verder en gevolg is zichtbaar.

Ik behoor tot die groep die zeker snuffelt bij anderen om sommige dingen voor me zelf begrijpelijk te maken, maar toch ik het vooral binnen mijn eigen cultuur en religie. Een ding is me duidelijk de "bedevaart" is iets wat ik zeker wil dien en ook zal gaan doen.

Mijn motivatie Missy C je gaf het al aan je weet dat je van verschillende stromingen wat heb mee gehad, alleen in Su zal je niet alle antwoorden vinden, maar het is wel waar je een begin kan maken. Zo zijn er zeker andere landen die ik in meditaties heb voorbij zien komen bezoeken.

Het is niet verkeerd dat men na Su gaat om hun problemen op te lossen. Maar zou men ook gaan als men geen problemen had maar een prenasi prey moest geven hierbij haak ik in op het stukje dat Beata aangeeft.
Haar verhaal is mij niet geheel onbekend ik weet namelijk dat in mijn tiener jaren regelmatig soort gelijk bijeenkomsten waren in de familie. Puur voor onze voorouders het eren van de voorouders voor hetgeen zij voor ons mogelijk hebben gemaakt. Het is een stuk waar ik nog weinig kennis van heb maar zeker in wil gaan verdiepen daar voor mij dit meer kan vertellen over wie ik ben.

Stichtingen zijn er zat wanneer zullen ze meer op de voor grond treden, vaak moet je zoeken zoeken en nog een zoeken om wat van ons te vinden dit is jammer zeer jammer. Vervolgens als er dan mensen zijn die kennis willen overdragen dan is de opkomst klein. Doch de vragen blijven groot?

Misschien dat er meer stichtingen bij jullie bekend zijn, die zich bezig houden met a blaka bere tori dan hoor ik het graag.

mvg

getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 31 juli 2010, 17:20

Stichting Grani

getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 31 juli 2010, 17:25

Stichting Grani II

Pagina's: [1]

Ga naar: