Odi alla sma na lontu,
een luangu is een hoge winti en functioneerd meestal als obia bij wrokomangs in combinatie met andere obia's
aardig kwa karakter en houdt van oprechtheid.
wat voor soort obia is de luangu dan,een apuku,adjani obia etc,kan je wat duidelijker zijn?want deze vraag hiermee loop ik al langer als 6 jaar mee rond,velen hebben een ander idee hierover,wat de luangu precies is.
a) is de luangu een plaats in afrika waarom ze al die winti uit deze plaats luangu's noemen.
b.v luangu apuku,luangu aisa etc?
b) want niet alleen mensen uit para zijn afstammelingen van de luangu stam in afrika,want er zijn toch ook stadscreolen uit de stad naar para toe gegaan om te wonen of uit nickerie,coronie etc.
want als men zegt een luangu is een winti/obia,welke soort is die dan of vertegenwoordigd die dan?
a)
http://wysinger.homestead.com/loango.html ik had meer info hierover moet ff kijken waar het staat.
Ik denk dat onze voorouders die uit Afrika in Suriname terecht gekomen zijn van verschillende stammen zijn.
Iedereen kent het verhaal van de verschillende "etnische groepen" binnen de Afro Surinaamse groepen.
Dit is een fabel dat ons helaas behoorlijk ver uit elkaar geslagen heeft, zie het dat je vader en je vijf broers
gedeporteerd worden naar het Caraïbisch gebied bij aankomst vluchten er twee broers, je vader en je jongste broer
komen in Paramaribo terecht en de laatste broer in Jamaica. Allemaal kennen jullie de leer van jullie stam maar vandaag
de dag gaan diezelfde vader en broers met elkaar om als of ze wild vreemde van elkaar zijn.
Niet er bij stilstaande dat we allemaal van dat zelfde continent komen.
Ook die Loango stam kent Konfo's en Obia's net als de Asante, Dogon, Yoruba, Vodun, Bobo shanti en er zullen meer stammen zijn
het is aan ons hier verder onderzoek naar te doen.
b) Afstammeling v/d Loango ben je als je uit de bloedlijn van die stam komt.
mvg
PS: Heb je de uitzending gemist zodra hij bewerkt is zal ik hem in dit topic plaatsen.