Pagina's: [1] 2 3 4

Auteur Topic: Luangu in para gebied  (gelezen 2467 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
chinty
Gast
Geplaatst: 07 februari 2010, 14:42

wat voor soort winti is de luangu precies?
is de luangu winti gewoon een winti die uit dat gebied luangu komen?
want ook bij de radio culturu van vandaag hebben ze het over de luangu.
Dya-Dya
Gado Pikien
Pikolet

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

ik kom pas als me kompas wijst waar ik moet zijn

Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 07 februari 2010, 15:10

een luangu is een hoge winti en functioneerd meestal als obia bij wrokomangs in combinatie met andere obia's
aardig kwa karakter en houdt van oprechtheid.
kleuren zijn als ik het goed heb jampanesi met wit en een beetje groen.
sommige beginnen bij de luangu en niet bij de aisa maar hangt er vanaf uit welk hout je gesneden bent.

groetjes,

dya-dya

Dya-Dya !
luan
Gast
#2 Geplaatst: 07 februari 2010, 15:12

in het para gebied  hebben ze de luangu winti's houd in alle soorten winti's zoals de apuku,kromanti,adumankama
etc komen uit het gebied luangu in afrika en als een winti uit een andere plaatst met een winti uit het gebied luangu wilt communiceren praten ze de luangutaal.maar de luangu is niet een winti soort,maar winti's die uit het luangu gebied komen.

dit is ook behandelt ook radio stan vaste vandaag 7 febr.misschien kan getyours dat hierop plaatsen,
rein
Gast
#3 Geplaatst: 07 februari 2010, 15:14

luangu is geen hoge wintio maar de winti van de plaats waar die vandaan komt en kan zijn een aisa,papa winti etc.
enge
Gast
#4 Geplaatst: 07 februari 2010, 19:53

een luangu is een hoge winti en functioneerd meestal als obia bij wrokomangs in combinatie met andere obia's

wat voor soort obia is de luangu dan,een apuku,adjani obia etc,kan je wat duidelijker zijn?want deze vraag hiermee loop ik al langer als 6 jaar mee rond,velen hebben een ander idee hierover,wat de luangu precies is.

a) is de luangu een plaats in afrika waarom ze al die winti uit deze plaats luangu's noemen.
b.v luangu apuku,luangu aisa etc?

b) want niet alleen mensen uit para zijn afstammelingen van de luangu stam in afrika,want er zijn toch ook stadscreolen  uit de stad naar para toe gegaan om te wonen of uit nickerie,coronie etc.

want als men zegt een luangu is een winti/obia,welke soort is die dan of vertegenwoordigd die dan?
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 07 februari 2010, 23:20

Odi alla sma na lontu,

wat voor soort obia is de luangu dan,een apuku,adjani obia etc,kan je wat duidelijker zijn?want deze vraag hiermee loop ik al langer als 6 jaar mee rond,velen hebben een ander idee hierover,wat de luangu precies is.

a) is de luangu een plaats in afrika waarom ze al die winti uit deze plaats luangu's noemen.
b.v luangu apuku,luangu aisa etc?

b) want niet alleen mensen uit para zijn afstammelingen van de luangu stam in afrika,want er zijn toch ook stadscreolen  uit de stad naar para toe gegaan om te wonen of uit nickerie,coronie etc.

want als men zegt een luangu is een winti/obia,welke soort is die dan of vertegenwoordigd die dan?

a) http://wysinger.homestead.com/loango.html ik had meer info hierover moet ff kijken waar het staat.

Ik denk dat onze voorouders die uit Afrika in Suriname terecht gekomen zijn van verschillende stammen zijn.
Iedereen kent het verhaal van de verschillende "etnische groepen" binnen de Afro Surinaamse groepen.
Dit is een fabel dat ons helaas behoorlijk ver uit elkaar geslagen heeft, zie het dat je vader en je vijf broers
gedeporteerd worden naar het Caraïbisch gebied bij aankomst vluchten er twee broers, je vader en je jongste broer
komen in Paramaribo terecht en de laatste broer in Jamaica. Allemaal kennen jullie de leer van jullie stam maar vandaag
de dag gaan diezelfde vader en broers met elkaar om als of ze wild vreemde van elkaar zijn.
Niet er bij stilstaande dat we allemaal van dat zelfde continent komen.

Ook die Loango stam kent Konfo's en Obia's net als de Asante, Dogon, Yoruba, Vodun, Bobo shanti en er zullen meer stammen zijn
het is aan ons hier verder onderzoek naar te doen.

b) Afstammeling v/d Loango ben je als je uit de bloedlijn van die stam komt.

mvg

PS: Heb je de uitzending gemist zodra hij bewerkt is zal ik hem in dit topic plaatsen.

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Dya-Dya
Gado Pikien
Pikolet

Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 08 februari 2010, 00:42

wanneer de luangu met de ampuku of kromanti  / adumangkama samen werkt...

VORMEN ze een obia...

groetjes,

dya-dya

Dya-Dya !
naam
Gast
#7 Geplaatst: 08 februari 2010, 09:54

maar wat voor soort winti is een luangu?omdat men het ook niet eens was in die aflevering van radio stan vaste.
odi getytour plaats het maar voor degenen die niet hebben geluisterd.
alvast dank
dennisboi
Gast
#8 Geplaatst: 08 februari 2010, 16:24

maar dya dya,zonder een luangu is een apuku of kromanti ook een obia toch?
want geen bellers kon precies zeggen wat de luangu is,of het een op zich staande winti/obia is
of dat dit een verzamelnaam is van al die winti's uit het gebied van de luangu in afrika.
wie kan precies uitleggen wat de luangu precies is,want ook veronica wist het niet zo precies.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 08 februari 2010, 19:49

Alla sma na lontu,

Zoals beloofd:

De uitzending van Culturu Juru van07-02-2010
Ik hoop dat veel van jullie zullen luisteren  en niet zo zeer naar hoe
de heer van K zicht presenteert dit is weer eens asociaal want hij geeft mensen
niet de kans om uit te praten, waardoor een mooie discussie een onduidelijke discussie wordt
Veel luister plezeier

Stanvaste Cultuiru juru deel 2a.mp3

Stanvaste Cultuiru juru deel 2b.mp3

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
chinty
Gast
#10 Geplaatst: 08 februari 2010, 20:07

heel goed van je getyours ,voor het plaatsen van die discussie.maar helemaal uit is men nog niet dan,wat de luangu winti precies is.
Dya-Dya
Gado Pikien
Pikolet

Bekijk profiel
#11 Geplaatst: 08 februari 2010, 21:14

odi,

luangu is een winti die in samenwerking met andere obia's   een combinatie obia vormd
ze werken dan samen... bijv luangu-ampuku of bijv. luangu-kromanti (als het een wroko winti is)
2 koppen bij elkaar weten meer dan 1.

de mensen van para zijn meeste tot slaaf gemaakte mensen van luangu uit afrika
en is het gebied gezet op luangu manier ... omdat hun basis daar zit

en daarin vergissen en verwarren mensen het.

je hoord niet voor niets als je een luku doet... je heb een luangu winti...
anders zouden ze moeten zeggen... een kromanti van luangu of  ampuku van luangu zodat je duidelijkheid heb
en dat zeggen ze niet....

al was het op de tv gezegd mensen willen altijd de media volgen... en geloven wat er op de radio of media verteld wordt...
ik zeg niet dat ze fout zijn maar free your mind en ga op onderzoek...

maar ik sta open voor andere mensen hun uitleg...
want ik heb een open mind voor culturu... dus als iemand me goed kan uitleggen en met een goeie uitleg komt
zullen we uitzoeken als het zo is of niet

groetjes,

dya-dya

Dya-Dya !
bless i
Gast
#12 Geplaatst: 08 februari 2010, 22:39

wat ik ervan weet het zal ook wel weer een disscussie zijn.
Maar dat een luangu zich voordoet als een tweekoppige slang en als de 1 zegt nee dan kan je het vergeten want dan zal die andere helemaal nee zeggen dat is wat ik ervan weet  odi odi

Shellebelle
Gadotjo
*

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#13 Geplaatst: 09 februari 2010, 09:07

Waarom spreekt men dan van een luangu misie en een luangu masra?
Mij is verteld dat een luangu misie 1 van mijn begeleiders is.
En ergens op de site heb ik ook gelezen dat er verschillende luangu's zijn
indra
Gast
#14 Geplaatst: 09 februari 2010, 19:29

dat is wat men van heeft gemaakt dat er een misi en pisi is.luangu is geen winti op zich ma een plaats die zo heete in afrika en vandara dat ze de de winti's uit die plaats luangu noemen.denk dat er over 200jaar nog steeds hierover gepraat zal worden en dat de meningen nog dan zullen verschillen.
Pagina's: [1] 2 3 4

Ga naar: