Pagina's: 1 2 3 [4]

Auteur Topic: Christendom kun je niet losmaken van winti  (gelezen 3103 keer)
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic.
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#45 Geplaatst: 13 januari 2010, 20:23

Of vandaag ben ik christen morgen ben ik Wintie belijder.

ik hoop dat je het nu snapt.

getyours wat je hierboven schrijft ben ik niet met je eens hoor,want mijn hele fam.is christen en we beleidden ook de winti culturu hoor,waarom zou het niet kunnen?

en denk aan de toren van babel dat zegt genoeg

Ik snap dat niet nee, en we kunnen er een hele lange discussie over beginnen,
maar heb je weleens een hindu gezien die ook christen is of
een mohammedaan die ook boeddhist is, of deze is een Jood die ook mohammedaan is.
En dat is wat ik bedoel met keuze maken of Winti belijder of Christen en ze zijn niet hetzelfde.
Het Christendom vertoont overeenkomsten met o.a. Winti en niet omgekeerd.
Slavernij is in de middel eeuwen begonnen maar voor die tijd waren die christen al in Afrika.
Er zijn boeken zat die hier over vertellen vast houden aan een incompleet boek en daar je levenshouding
op baseren vind ik nogal naïef.

Religie in Afrika

http://www.bbc.co.uk/worldservice/africa/features/storyofafrica/index_section16.shtml

http://www.bbc.co.uk/worldservice/africa/features/storyofafrica/rams/debate2.ram

De Toren van Babel zegt genoeg? verklaar je nader want ik zie het verband.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Antje
Grietjebie
*

Geslacht: Vrouw

Bekijk profiel
#46 Geplaatst: 09 april 2010, 11:36

Beste mensen,

ik raak confuus van alle berichten die ik lees. De stelling is toch: Christendom kun je niet losmaken van winti. Je bent het er mee eens of niet.

We moeten elkaars mening respecteren. Tuurlijk kun je proberen iemand te overtuigen, maar als dat niet lukt, jammer dan!.

Zelf ben ik van mening dat de stelling onjuist is, maw je kunt Christendom WEL losmaken van winti. Ik claim geen algehele wetenschapper te zijn op het gebied van winti. Maar als ik kijk waar winti vandaan komt; Afrika. En ik weet dat winti way back gaat, nog verder dan de concilie van nicea (in het jaar 325 toen de bijbel tot stand is gebracht). Dan kan ik niet inzien dat winti en christendom een eenheid is. Wel is er een overeenkomst; GOD of ANANA, hoe je het wilt noemen. Allebei erkennen ze een hogere bron. De christenen noemen het GOD, voor ons is het ANANA. Voor een atheïst is er het UNIVERSUM.
Het Christendom is opgedrongen. En heel wat mensen hebben hun heil erin kunnen vinden. Daar heb ik respect voor.

En volgens mij maakt voorouder verering deel uit van winti toch?. Als jou voorouders hun heil konden vinden in het christendom, dan dien je respect ervoor te hebben. Maar ik geloof ook dat er voorouders geweest zijn (zoals kwakoe/boni) die niets van het christendom moesten hebben. Dan kun je tijdens je rituelen denk ik niet teveel met bijbelse teksten gaan werken.  neutral

Maar wat ik wel begrijp is dat men, bijvoorbeeld in de Psalmen veel mooie teksten vindt die gebruikt kunnen worden voor je gebed aan ANANA. Ter inspiratie bijvoorbeeld.

Net als kunst, soms krijg je inspiratie als je naar het werk van een andere kunstenaar kijkt.

Nanga Lespeki
Odi odid,

Antje
winti
Gast
#47 Geplaatst: 09 april 2010, 12:40

winti e go hand in hand nanga a bijbel
Willem
Gast
#48 Geplaatst: 09 april 2010, 18:29

winti e go hand in hand nanga a bijbel

Maar gaat de bijbel hand in hand nanga winti?

Te ye nyang nanga mati i musu wasi yu anu!
Loverboy
Twa twa

Netherlands Netherlands

Steenbok

Bekijk profiel
#49 Geplaatst: 28 september 2010, 10:21

hoorde vandaag op de radio van lesly dat men nooit het christendom kan losmaken met de winti cultuur,omdat
dat ze samen gaan,want ook die winti's weten en geloven in de bijbel.heel mooi programma om te volgen.
dus nu weten we meer hiervan.

Soms is het heerlijk weer terug te lezen waar we het alemaal over hebben gehad. en zie je dat we steeds verder komen en vaker en openlijker over winti wordt gesproken.

Topic:

Dus met andere woorden, Winti en Christendom gaan gewoon samen.
maar waarom zeggen velen nog steeds dat het afgoderij is.(meer oudere mensen heb ik het gevoel) de jeugd ervaart het al anders. afgoderij, tijd dat de taboe sfeer van winti wordt weggenomen.
gelukkig wordt het minder door site,s zoals deze om die taboe te doorbreken.

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst
Jan Klaassen
Tjon-Tjon

Bekijk profiel
#50 Geplaatst: 28 september 2010, 11:22

hoorde vandaag op de radio van lesly dat men nooit het christendom kan losmaken met de winti cultuur,omdat
dat ze samen gaan,want ook die winti's weten en geloven in de bijbel.heel mooi programma om te volgen.
dus nu weten we meer hiervan.
Odi,

Lesly met alle respect voor zijn kennis hoor heeft het niet bij het rechte eind. Winti heeft niets te maken het Christendom! Helemaal niets.
Waar zijn de raakvlakken? Welk aspect vanuit Winti is gerelateerd aan zaken uit het Christendom?
De Bijbel staat niet synoniem voor het Christendom. Precies daar wordt namelijk de grote fout gemaakt. Het is een boek gebruikt door het Christendom maar ook door andere geloofsstromingen.
Winti heeft meer raakvlakken met het Jodendom en de Islam. Wat ook logisch is want voor de slaventijd waren de meesten of Jood of Moslim en het men daarnaast een "natuurgeloof" wat later in Suriname Winti is gaan heten.

Toen was het Christendom ons niet bekend. Dat sommigen aspecten uit het Christendom hebben overgenomen is aan hun. Is niet goed het is niet fout. Maar in mijn dofo zul je geen Bijbel vinden hoor. En ik ben er nog. Het Christendom is juist het geloof waar de minste raakvlakken mee zijn.
Winti is sterk geënt op De Wet (eerste 5 boeken van De Bijbel ofwel het Oude Testament). Het is uitgerekend het Christendom die leeft volgens het Nieuwe Testament en afstand neemt van het Oude Testament. Erkend het wel maar leeft niet ernaar.

Beter had je kunnen schrijven Winti kan men niet los zijn van De Thora, De Koran en De Bijbel.

Dus meneer Lesly had het beter mogen nuanceren.

(hoewel dit een zéér oude topic is wilde ik dit toch even kwijt omdat deze misvatting hardnekkig blijft voort etteren)

Jan Klaassen
Presje
Gast
#51 Geplaatst: 28 september 2010, 11:43

Dit is een topic die altijd vragen zal blijven roepen vandaar.
Denk aan december, gaat de kromanti naar God, Anana ja dan nee...
Iets wat altijd blijft etteren. duizenden geloven vanwel, anderen niet

Ergens heb ik gelezen dat er du mans zijn die wij water gebruiken in bepaalde baden.
als winti niets met christendom te maken heeft,waarom wij water dat door een priester gezegend moet zijn om het werk van een du man naar behoren te laten verlopen. waarom wei water als ze christendom afgesloten hebben.

Jan Klaassen
Tjon-Tjon

Bekijk profiel
#52 Geplaatst: 28 september 2010, 11:52

Dit is een topic die altijd vragen zal blijven roepen vandaar.
Denk aan december, gaat de kromanti naar God, Anana ja dan nee...
Iets wat altijd blijft etteren. duizenden geloven vanwel, anderen niet

Ergens heb ik gelezen dat er du mans zijn die wij water gebruiken in bepaalde baden.
als winti niets met christendom te maken heeft,waarom wij water dat door een priester gezegend moet zijn om het werk van een du man naar behoren te laten verlopen. waarom wei water als ze christendom afgesloten hebben.

Odi,

Zo is het.
Watra e puru ala! Men is dolende gewoon de weg kwijt. Men tracht een bepaald cachet aan iets te geven waar het helemaal niet nodig is. Puur zodat men kan zeggen van "ai a mang dati na sabimang ai bribi na ini Masra bikasi ai wroko nanga na watra fu eng" larie! En het riekt naar iets. Want dat water moet je natuurlijk kopen want het is speciaal.
Grrrrrrrrrrrrrrrrr

Jan Klaassen
engelbewaarder
Sabaku

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#53 Geplaatst: 28 september 2010, 13:17

Beste allen

Ik heb niets aan toe te voegen maar waar ik SOMMIGE op wil attenderen is:
Als je de naam van God schrijft; het begint  met een HOOFD LETTER,zowel het midden, asl het EIND.

Wat ik wil zeggen God wordt altijd met een HOOFDLETTER GESCHREVEN.
de grtn
engelbewaarder
Sabaku

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#54 Geplaatst: 28 september 2010, 13:30

Odi DYA DYA
Je hebt mijn nieuwsgierig heid gewekt.
Je zegt(schrijft) dat WINTI de mens nadat die kwaad gedaan te hebben voor lange tijd in de steek laat.

Hoe kan dat.
De mijne hebben jaren niks van zich laten horen niet omdat ik iets slecht gedaan heb.
Ik denk eerder aan iets of dingen die ik niet gedaan heb.

Vraag is het mogelijk dat ze je ook op andere manieren in de steek laten.
THX hoor van je
grt
Jan Klaassen
Tjon-Tjon

Bekijk profiel
#55 Geplaatst: 29 september 2010, 16:16

Odi DYA DYA
Je hebt mijn nieuwsgierig heid gewekt.
Je zegt(schrijft) dat WINTI de mens nadat die kwaad gedaan te hebben voor lange tijd in de steek laat.

Hoe kan dat.
De mijne hebben jaren niks van zich laten horen niet omdat ik iets slecht gedaan heb.
Ik denk eerder aan iets of dingen die ik niet gedaan heb.

Vraag is het mogelijk dat ze je ook op andere manieren in de steek laten.
THX hoor van je
grt
Odi,

Een komfo laat jou niet in de steek. Jij laat de komfo in de steek. Kun je velen niet kwalijk nemen want men weet boodschappen niet te interpreteren. Wanneer mensen bewuster leven kan men veel problemen voorkomen. Geloof dat er komfo's zijn. Geloof dat ze over jou waken en jou begeleiden. Leef niet voor hun maar met hun.

Odi,

Jan Klaassen

willy1968
Gast
#56 Geplaatst: 29 september 2010, 18:27

kan ik me helemaal in vinden great
Willy
Loverboy
Twa twa

Netherlands Netherlands

Steenbok

Bekijk profiel
#57 Geplaatst: 29 januari 2012, 15:03

Odi,
nadat sommige mensen kwaad gedaan hebben of zelf veel slechte dingens hebben gedaan, rennen ze naar de kerk..
werkt het zo makkelijk...??

het zelfde wat winti ons leert leer je ook in d3e kerk,,,steel niet dood niet vloek niet....
dat mensen naar de kerk rennen nadat ze ogri doen wilt niet zeggen dat ze hun straf zullen ontlopen....
helemaal in de kerk krijg je je straf...

kerk en winti...............ja ................allebei spiritueel     
de een alleen door te bidden
de ander door te bidden en wassen enz

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst

lobiingi
Grietjebie
*

Bekijk profiel
#58 Geplaatst: 30 januari 2012, 13:43

Odi, Een komfo laat jou niet in de steek. Jij laat de komfo in de steek. Kun je velen niet kwalijk nemen want men weet boodschappen niet te interpreteren. Wanneer mensen bewuster leven kan men veel problemen voorkomen. Geloof dat er komfo's zijn. Geloof dat ze over jou waken en jou begeleiden. Leef niet voor hun maar met hun. Odi, Jan Klaassen

Meeeens!
Pagina's: 1 2 3 [4]

Ga naar: