hoorde vandaag op de radio van lesly dat men nooit het christendom kan losmaken met de winti cultuur,omdat
dat ze samen gaan,want ook die winti's weten en geloven in de bijbel.heel mooi programma om te volgen.
dus nu weten we meer hiervan.
Odi,
Lesly met alle respect voor zijn kennis hoor heeft het niet bij het rechte eind. Winti heeft niets te maken het Christendom! Helemaal niets.
Waar zijn de raakvlakken? Welk aspect vanuit Winti is gerelateerd aan zaken uit het Christendom?
De Bijbel staat niet synoniem voor het Christendom. Precies daar wordt namelijk de grote fout gemaakt. Het is een boek gebruikt door het Christendom maar ook door andere geloofsstromingen.
Winti heeft meer raakvlakken met het Jodendom en de Islam. Wat ook logisch is want voor de slaventijd waren de meesten of Jood of Moslim en het men daarnaast een "natuurgeloof" wat later in Suriname Winti is gaan heten.
Toen was het Christendom ons niet bekend. Dat sommigen aspecten uit het Christendom hebben overgenomen is aan hun. Is niet goed het is niet fout. Maar in mijn dofo zul je geen Bijbel vinden hoor. En ik ben er nog. Het Christendom is juist het geloof waar de minste raakvlakken mee zijn.
Winti is sterk geënt op De Wet (eerste 5 boeken van De Bijbel ofwel het Oude Testament). Het is uitgerekend het Christendom die leeft volgens het Nieuwe Testament en afstand neemt van het Oude Testament. Erkend het wel maar leeft niet ernaar.
Beter had je kunnen schrijven Winti kan men niet los zijn van De Thora, De Koran en De Bijbel.
Dus meneer Lesly had het beter mogen nuanceren.
(hoewel dit een zéér oude topic is wilde ik dit toch even kwijt omdat deze misvatting hardnekkig blijft voort etteren)
Jan Klaassen