Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14

Auteur Topic: Papa wintie  (gelezen 8227 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
sonteng
Gast
#180 Geplaatst: 21 maart 2011, 14:45

ja,je kan niet klakkeloos iets aan nemen,waar men er niet bij was.heeft de papa winti jou(boya)verteld dat hij als eerste op aarde was en de eerst geboorte recht heeft gekregen,daarom de machtigste winti is?
heeft god dat in je oren geluisterd?nee toch
miss curiousity
Pikolet

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#181 Geplaatst: 21 maart 2011, 15:13

De vodu, ma aisa is grontapu.
ken je mama sranang    ook suriname heeft een grote aisa... kondre  daarna dorpen en erf enz enz.
maar elk land heeft zijn aisa ...mama aisa, na ma fu doti

Beste Papa,
Ik ken Mama Sranang niet, wel Suriname. Ik heb wel eens eerder gehoord over deze kondre Aisa, namelijk dat deze bestaat. Zou u iets meer over deze Kondre Aisa kunnen vertellen? En/of over de Aisa zelf? Ik heb namelijk ook gehoord/ gelezen dat Aisa vanuit Afrika is meegenomen, maar ben echter van mening dat zoals u typt: elk land heeft zijn Aisa.
Alvast vriendelijk bedankt,
Miss C.

Het ga je goed!
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man

Bekijk profiel
#182 Geplaatst: 21 maart 2011, 15:47

Weet je....

prive sani's vertel ik liever niet Sonteng... ik wilje best eea vertellen maar niet alles is voor derden bestemd.

maar ja, de sneki heeft zn geboorte recht.
soms zie je en hoor je mensen vertellen dat ze de pa wintie ervaren als een sneki met baard en horens... je weet welke bijbelse figuur ook die kow tutu's draagt  great , wel dat na papa wintie ook tu ! soms is hij het, maar niet altijd !

Odi,

Boya
PikingIngi
Grietjebie
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#183 Geplaatst: 04 juni 2011, 22:42

Kan een persoon dan wel Een Pa winti en een Aisa bezitten?
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#184 Geplaatst: 06 juni 2011, 19:43

odi gnet -neko, heb jij de papa winti al eens zien dansen op broko batra en of vuur?

waswasgodo
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#185 Geplaatst: 06 juni 2011, 21:27

Odi allen,

Odi Waswasgodo,

zelf heb ik het nog niet mogen meemaken dat ik een persoon met de papa wintie op zich in het vuur zag dansen of op gebroken flessen
Wat ik wel na een sreka zag van een naaste fam.lid was dat de papa wintie een kogel tegenhield.
Met een hagelgeweer werd op de asi geschoten, en je zag letterlijk dat hij vervolgens die stukjes hagel van zn gezicht en borst één voor één afveegde .

Onderschat papa dagwé  niet jere !

Boya
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#186 Geplaatst: 07 juni 2011, 08:16

ai mooi tori boya,is maar om te zien dat ook de papa winti een kogel kan tegen houden,maar dan moet je wel de sreka van hebben gehad?
want zelf ken ik mensen ook met winti,zowel papa winti die doodgeschoten zijn.dus niet als je winti bezit/hebt dat deng o ori koegru gi yu?
Boya
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#187 Geplaatst: 07 juni 2011, 08:25

Ofa waswasgodo,

in mijn geval was het wel dat die persoon zn sreka gehad had en alles verliep monti fa toch.
dus de test was na afloop om op hem te schieten zodat peni peni dagwe  zn kracht kon laten zien.

maar volgens mij , in bijzondere gevallen , komt het ook voor dat een persoon niet weet dat hij een wintie op zich heeft, en toch gered word van een kogel... dat kan ik niet verklaren, kande als je achteraf met die persoon gaat
zitten kijken about the hoe en de wats , dan wel.
Soms word er iemand dan toch doodgeschoten en men geeft dan aan dat de wintie hem in de steek heeft gelaten, de torie is juist om niet achteraf te concluderen, maar tijdens je leven op te merken waarom en wat er aan de hand is.  vaak moet je je leven weer herpakken doordat je te bont geleefd hebt... ja ook duman gaan soms de mist in !

Maar een tip aan alle mensen hier: ook al verliep je sreka van welke wintie dan ook goed, hou je gedeisd. en mek bari op de juiste moment !

Odi,

Boya
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#188 Geplaatst: 07 juni 2011, 17:23

ai boya,dat komt ook voor wat je schrijft dat wang winti zonder dat de persoon het door heeft deze asi helpt tegen een afgevuurde kogel,komt zeker voor.
en vaak zie je mensen die denken mi kan ori kugru die gaan de mist in met alle gevolgen van dien.

ai mooi tori yere yes
Be
Grietjebie
*

Bekijk profiel
#189 Geplaatst: 12 juni 2011, 15:27

Mensen

Jullie hebben niet gehoord van automatische wapens.Het spijt me maar ik wil de persoon die ongedeerd blijft,nadat hij beschoten is geworden met een automatische wapen.De tijd van voorladders is al lang voorbij.Bij voorladders werd er kruit gestampt in de loop van een jachtgeweer.Het effect was logisch nihil.
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#190 Geplaatst: 13 juni 2011, 14:12

Mensen

Jullie hebben niet gehoord van automatische wapens.Het spijt me maar ik wil de persoon die ongedeerd blijft,nadat hij beschoten is geworden met een automatische wapen.De tijd van voorladders is al lang voorbij.Bij voorladders werd er kruit gestampt in de loop van een jachtgeweer.Het effect was logisch nihil.

mensen,

De tijd van voorladders is al lang voorbij=De tijd van het opwekken van de doden door Christus is al lang voorbij
Bij voorladders werd er kruit gestampt in de loop van een jachtgeweer.Het effect was logisch nihil.=bij het opwekken van de doden bestonden er geen frieskamers en waren er meerdere schijndood gevallen Het effect was logisch nihi !!!

Mi Bete way senge nefi.
waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#191 Geplaatst: 13 juni 2011, 14:17

ma gnet neko laten we eerlijk naar elkander zijn ook al heb je wat voor soort winti dan ook als iemand met een machine geweer op je schiet ga je zeker aan flarden!! of denk je van niet?
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#192 Geplaatst: 13 juni 2011, 17:27

ma gnet neko laten we eerlijk naar elkander zijn ook al heb je wat voor soort winti dan ook als iemand met een machine geweer op je schiet ga je zeker aan flarden!! of denk je van niet?

odi odi,

mi begi primisi na ala bigi wang te go doro a moro pking wang fu sang di mi o takki
primisi, primisi, primisi

ik ben beleider van de winti relegie, en voor mij zijn dingen als dansen in vuur het eten van glas een tipje van de sluier.
mensen willen dat soort dingen om te tonen hoe machtig of geweldig ze zijn.

maar ik weet dat ik iemand met de juiste kruiden en rituelen binnen enkele minuten in het vuur kan laten dansen en hete kolen in zijn/haar hand kan houden en  bewijzen dat zelfs een machine geweer een mens niet kan doden .........voor dat moment aleen.

maar is dat het waarom mijn relegie draait?
1000x neen......... ik streef naar evenwicht met de natuur...........ik wil mens zijn in zijn puurste vorm
dienstbaarheid aan en liefde voor mijn mede mens, onbaatzuchtig  en oprecht nederig zijn.

dan zal het mij een worst wezen als je nou een tank of machine geweer bezit maar mij kan het niet deren.

want jy praat over een machine geweer.........het is pas een machine geweer als het schiet.
maar voor het zelfde geld dat jou goed onderhouden machine geweer niet schiet als je het richt op iemand die
oprecht streeft mens te zijn en dus de bescherming heeft van de Schepper.

want obia no e tapu dede maar obia e puru yu na dede.
want voor jou is een automatisch vuurwapen een bedreiging voor je leven voor mij is het een stukje schroot metaal als het op aankomt. dan is het ineens te klein of te heet in je handen.

er is zoveel dat moet gebeuren voordat een kogel uit de loop komt van een vuurwapen.
laat mij jou vertellen sang kumanti taki. en waarom hij meester is over elke kogel uit een loop.

het wapen moet eerst
  1 geladen worden
  2 dan wordt het gespannen(hamer /spangreep moet van voren naar achteren)
  3 trekker over halen
  4 de hamer moet van achter naar voren lopen om het patroon te raken
  5 de patoon wordt door de hamer geslagen
  6 het kruit in de kogel wordt geactiveerd
  7 het koper gaat zich spreiden en laat de kogel los
  8 de kogel komt vrij
  9 de kogel bevind zich aan het achterste eind van de loop
10 de kogel moet van achteren naar voren in de loop
11 de kogel komt aan de voorkant van de loop
12 de kogel komt van de loop in de lucht (het universum)
13 de kogel moet nog van de loop via de lucht(het universum) een afstand afleggen naar mijn lijf.

ik schrijf wel nederlands maar  (na kumanti tori)wat boven staat zijn de 13 momenten die de Winti relegie(kumanti) kent voor elke speelgoed dat betiteld wordt als vuurwapen(ontolo, ontwa, ontoonu)

de bovenstaande woorden/namen.... zijn als het wapen gewoon ligt of niet wordt afgevuurd.
wanneeer het wordt afgevuurd(in gebruik is)hebben we een andere naam voor...... en daar zijn wij dan(en daarom) de baas er over.

want bij stap 13 zit de kogel, als het toch de kans heeft gekregen om de loop te verlaten zich in de vrije lucht(het universum) en daar zijn wij(aflaku fu anuma) de baas over en kan die kogel met God's wil deze huid(buba) niet doorboren.

ter uwer informatie er zijn spreuken en zin constructies die dodelijk of elk levend wezen(plant, mens, dier) dodelijk zal raken.
dus met jou automatisch wapen op mij gericht heb ik een krachtiger wapen dat direct en sneller dan jou kogel in de vrije lucht (het universum)komt.......... dat is het gesproken woord(de geheime spreuken)

heel veel gekletst maar om concreet te antwoorden op jou vraag.........ik denk het niet......... ik weet het zeker zodra ik in mijn recht sta kan zelfs jou tank of automatisch geweer een gevaar voor jezelf vormen.

kumanti taki : 1- "te kuguu misi boy da na ameeku e fanga adonkuwe"

2- te onyantuwo ketekebolali da insi e pantampala insii, da we troki fu kankan kumudyey anga   kankan kumudya  anga neng fu Basi Nana Sawsu yanking ponu

mi begi piimisi na ini wang klobi Nana, bika mi na kotokoi

lespeki odi nanga saka fasi.

waswasgodo
Sabaku

Aruba Aruba

Bekijk profiel
#193 Geplaatst: 13 juni 2011, 17:44

ai  gnet neko je hebt zo te zien rechtvaardig en open gesproken hierover wat de kumanti  van denkt.
wil je dan zeggen dat zij die over winti beschikken en toch door de kogel gedood worden dat ze niet
oprecht etc zijn geweest?

waarom is die abaisa ook door de kogel gedood terwijl hij goed beschermd was?

moet en kan ik aannemen dat iedereen die over kumanti beschikt beschermd is tegen de kogel en messteken?

begie odie brada
gnet - neko
Pikolet

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#194 Geplaatst: 13 juni 2011, 18:05

ai  gnet neko je hebt zo te zien rechtvaardig en open gesproken hierover wat de kumanti  van denkt.
wil je dan zeggen dat zij die over winti beschikken en toch door de kogel gedood worden dat ze niet
oprecht etc zijn geweest?

waarom is die abaisa ook door de kogel gedood terwijl hij goed beschermd was?

moet en kan ik aannemen dat iedereen die over kumanti beschikt beschermd is tegen de kogel en messteken?

begie odie brada

nanga saka fasi

ik wil je niks zeggen.................of wijs maken
zien is geloven ..........a te mi yew mi briba
jy praat over wat je denkt, welke obia had Abaisa?
of had jy hem geprepareerd? als je zegt hy was goed beschermd?
heeft abaisa iemand verteld dat hij beschermd wordt door een obia of winti dus daarom schietschyf wilde zijn.
of ga je vanuit  dat abaisa bosland creool was en dat elke bosland creool obia's heeft die hem beschermd tegen kogels?

ik wil niet in polemiek treden met jou nog in een oeverloze discussi stranden ik denk dat ik over duidelijk geweest ben in mijn vorig schrijven en wil dus daarmee volstaan. je stelde mij een vraag wat ik denk en ik heb jou verteld dat ik het niet denk ik weet het.

ik schreef niet voor niks "obia no e tapu dede, ma obia e puru yu na dede"=vrij vertaald.....winti kan de dood niet stoppen maar jou wel uit een levensbedreigende situatie redden.

lespeki odi anga saka fasi

Pagina's: 1 ... 11 12 [13] 14

Ga naar: