ben het met Don kodjo eens.
het zijn geen beesten, het zijn mensen.
en waarom schelden ze de binnenland bewoners uit voor djoeka of blauwkop?
en dat ze op apen lijken maar de stads creool niet, enz.
het zijn toch ook mensen
ik hoop dat het ook een stopt.
als een stads man met een vrouw uit het binnenland trouwt dan heeft die vrouw gelijk gekrooid of zo.
ik ben ook een stadsneger met een vrouw uit het binnenland maar ze is heel slim, misschien wel slimmer dan vele stads creolen.
hopelijk stop het ooit met uitschelden van binnenlandsbewoners alsof ze minder zijn.
swietiekoekoe :happy:
het schelden naar elkaar zal nooit stoppen denk ik hoor, maar ik denk dat het iets menselijks is, waar wij niet te zwaar aan moeten tillen. ik betrap mezelf ook dat je soms de andere op grond van zijn ras iets zegt maar daar blijft het bij. want morgen zitten we weer lekker zamen te vergaderen of te dammen.
dus de woorden als blauwkop, djoeka enz moeten we niet zien als echt uitschelden of neerzien op de djoeka.
want als je nichtje/neefje met een djoeka trouwt of omgekeerd, blijf je niet weg van dat feestje. maar als die djoeka iets verkeerds doet is het begrijpelijk en maakt mij niet uit als men zegt..... zie je na deng djoeka bakka deng no sab fa ai hoor. want wanneer het de djoeka zijn beurt is doet hij het ook en zo hebben wij allemaal onze dag.
laat de hindustaan op de hoek je geen korting geven terwijl je dagelijks bij hem koopt of je geen groenten verkopen omdat je 25cent te min hebt, dan is hy geen djoeka maar dan moet je horen als hy ram of baba genoemd werd wordt hij direct koeli........ dan yo jere fa koeli tang enz.......maar we leven ondanks dat alles lekker in switi sranang en ik zeg................Sranang te dede ik ruil het niet in voor niks anders.
en over het slimme......... er zijn ook heel veel minder slimmen tussen de djoeka's hoor dus prijs God dat je een slimme hebt en hori eng steefi want bung uman lai maar ala deng na sma habi deng.
P.s. het woordje djoeka, n'dyuka is als je het mij vraagt geen scheldwoord.....zo heten wij
wi na N'dyuka sammami bali obla dundu
gnet- neko" gnet- neko"