Pagina's: 1 2 [3]

Auteur Topic: Krijgen alleen kumanti mensen uit boeskondre die leerstelling etc?  (gelezen 1945 keer)
0 geregistreerde leden en 3 gasten bekijken dit topic.
dani
Gast
#30 Geplaatst: 03 november 2009, 18:57

ma de aisa komt toch ook uit afrikiti(afrika) en de boesi sma voor ouders waren toch ook slaven geweest,dus dan zou je denken dat ook zij een aisa moeten hebben?
getyours
Parkiet
Twa twa

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Aanmeldingen: 0

Bekijk profiel
#31 Geplaatst: 03 november 2009, 19:27

Odi Odi,

Zijn het serieuze vragen die je hebt of wil je gewoon gelijk hebben.
Als het het laatste is dan heb je die bij deze want het gaar weer nergens over.

Met alle respect want ik voel me niet meer of minder dan jou.

Als je serieus antwoorden zoekt onderbouw je vraag met een stelling die je onderzocht heb
waar jezelf niet meer uit komt.

Je maakt een verschil tussen de bevolking die in het bos woont en die in de stad wonen.
Niet erbij stilstaande dat je het over dezelfde mensen heb.

Als je morgen iedereen in Nederland op een eiland plaatst. Allemaal met dezelfde achtergrond. Een gedeelte blijft aan zee een gedeelte gaat het bos in een gedeelte sticht een stad. Heb je dan ineens drie verschillende bevolkingsgroepen of heb je dan een bevolking waarvan ieder zijn eigen weg is gegaan. Alle met dezelfde achtergrond waarbij misschien handelingen verschillen maar het zelfde principe hebben.

mvg

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
Don Kodjo
Gast
#32 Geplaatst: 03 november 2009, 19:37

ma de aisa komt toch ook uit afrikiti(afrika) en de boesi sma voor ouders waren toch ook slaven geweest,dus dan zou je denken dat ook zij een aisa moeten hebben?
Sorry hoor ,maar boesie sma bestaan niet! Het is BOESIE KONDRE SMADie mensen wonen niet in het bos maar omringd door het bos.
De dieren leven in het bos.
Grt.
swietiekoekoe
Gast
#33 Geplaatst: 03 november 2009, 20:38

Sorry hoor ,maar boesie sma bestaan niet! Het is BOESIE KONDRE SMADie mensen wonen niet in het bos maar omringd door het bos.
De dieren leven in het bos.
Grt.

ben het met Don kodjo eens.
het zijn geen beesten, het zijn mensen.

en waarom schelden ze de binnenland bewoners uit voor djoeka of blauwkop?
en dat ze op apen lijken maar de stads creool niet, enz.
het zijn toch ook mensen

ik hoop dat het ook een stopt.
als een stads man met een vrouw uit het binnenland trouwt dan heeft die vrouw gelijk gekrooid of zo.
ik ben ook een stadsneger met een vrouw uit het binnenland maar ze is heel slim, misschien wel slimmer dan vele stads creolen.

hopelijk stop het ooit met uitschelden van binnenlandsbewoners alsof ze minder zijn.

swietiekoekoe happy
B.O
Gast
#34 Geplaatst: 03 november 2009, 21:46

ben het met Don kodjo eens.
het zijn geen beesten, het zijn mensen.

en waarom schelden ze de binnenland bewoners uit voor djoeka of blauwkop?
en dat ze op apen lijken maar de stads creool niet, enz.
het zijn toch ook mensen

ik hoop dat het ook een stopt.
als een stads man met een vrouw uit het binnenland trouwt dan heeft die vrouw gelijk gekrooid of zo.
ik ben ook een stadsneger met een vrouw uit het binnenland maar ze is heel slim, misschien wel slimmer dan vele stads creolen.

hopelijk stop het ooit met uitschelden van binnenlandsbewoners alsof ze minder zijn.

swietiekoekoe :happy:

het schelden naar elkaar zal nooit stoppen denk ik hoor, maar ik denk dat het iets menselijks is, waar wij niet te zwaar aan moeten tillen. ik betrap mezelf ook dat je soms de andere op grond van zijn ras iets zegt maar daar blijft het bij. want morgen zitten we weer lekker zamen te vergaderen of te dammen.
dus de woorden als blauwkop, djoeka enz moeten we niet zien als echt uitschelden of neerzien op de djoeka.

want als je nichtje/neefje met een djoeka trouwt of omgekeerd, blijf je niet weg van dat feestje. maar als die djoeka iets verkeerds doet is het begrijpelijk en maakt mij niet uit als men zegt..... zie je na deng djoeka bakka deng no sab fa ai hoor. want wanneer het de djoeka zijn beurt is doet hij het ook en zo hebben wij allemaal onze dag.

laat de hindustaan op de hoek je geen korting geven terwijl je dagelijks bij hem koopt of je geen groenten verkopen omdat je 25cent te min hebt, dan is hy geen djoeka maar dan moet je horen als hy ram of baba genoemd werd wordt hij direct  koeli........ dan yo jere fa koeli tang enz.......maar we leven ondanks dat alles lekker in switi sranang en ik zeg................Sranang te dede ik ruil het niet in voor niks anders.

en over het slimme......... er zijn ook heel veel minder slimmen tussen de djoeka's hoor dus prijs God dat je een slimme hebt en hori eng steefi want bung uman lai maar ala deng na sma habi deng.

P.s. het woordje djoeka, n'dyuka is als je het mij vraagt geen scheldwoord.....zo heten wij wi na N'dyuka samma

mi bali obla dundu

gnet- neko

" gnet- neko"
Owinti
Grietjebie
*

Netherlands Netherlands

Bekijk profiel
#35 Geplaatst: 18 januari 2012, 11:27

Odi odi Kankan

ikke wel hoor,
heb een goede kennsi, die is volbloed javaans, en die krijgt een echt owru ingi winti.
heb ook op een andere prey meegemaakt, ook een javaan, en die kreeg een fodu en een ampuku,
en ik kan je zeggen dat a ben de wan trutru fodu en ampuku, want je zag het aan de manier van dansen.

Dus het kan, het is al ook zoveel malen op de forum gezegd; winti ne luku ras, huidskluer of geslacht.

Ik ken ook een ARABIER, die in JORDANIE is geboren en hier al jaren woont, die last heeft van een Ampuku, want ze was een keertje in het binnenland, een Ampuku zag haar, en liep met haar mee naa e srad.

L.M.

SOMMIGE JAVANEN HEBBEN AFRIKAANSE/KOMANTIE VOOROUDERS! "BELANDA HITAM"

http://elwininternational.com/hitam.html
masjouka
Gadotjo
*

Suriname Suriname

Bekijk profiel
#36 Geplaatst: 18 januari 2012, 15:09

ma mi no sie dati wan japanesie bar obia of kumanti,dacht dat alleen negers winti kreeg en bij javanen djarang kepang!

ik ken een javaan die een kumati heeft, hij wordt wel door creolen begeleid
Pagina's: 1 2 [3]

Ga naar: