Pagina's: [1]
   
Auteur Topic: Omgaat met de dood bij de Marrons en de Stadscreolen  (gelezen 5279 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Mistiek
Kindness
Stonka
**
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 142
Aanmeldingen: 0


Boogschutter

Leven en laten leven

Bekijk profiel
Geplaatst: 10 Juni 2008, 19:03

Ik vond op deze site www.rouwrituelen.nl/Html/etn_surinamers.html onderstaande informatie.

Boslandcreolen (Marrons)
Een groot deel van de boslandcreolen is christelijk. De meeste van hen zijn aangesloten bij de protestantse kerk, een klein deel bij de rooms-katholieke kerk. Daarnaast speelt voor velen de wintireligie een belangrijke rol. In de wintireligie van de boslandcreolen staat God aan de top van de piramide; aan de basis ervan leven de mensen op aarde. Hun ziel, akaa, vertegenwoordigt God. Na overlijden gaat de ziel terug naar God en blijft het lichaam op aarde.
Communicatie tussen God en mens verloopt via opperwezens, onzichtbare goden die lucht, aarde, water en het bos vertegenwoordigen.

De boodschappen van God komen tot de mensen via wintimannen, priesters met bovennatuurlijke krachten. Deze wintimannen vervullen bij de dood een cruciale rol. Er zijn drie rangorden. De wintipriester constateert de dood, waarna een andere groep het lijk wast en een derde groep het graf delft. Een zieke boslandcreool wordt tijdens zijn ziekbed gezelschap gehouden door de partner. Als de zieke dreigt te overlijden moet de partner de zieke verlaten. De partner zal ook niet de begrafenis bij wonen. In zijn laatste uren wordt de zieke gesteund door een ander, overeind gezet, zodat hij zittend kan sterven. Liggend sterven zou getuigen van gebrek aan verzorging en is zondig. De hele familie verzamelt zich rond het sterfbed. Andere familieleden vangen de huilende en schreeuwende partner op om die te troosten.

Stadscreolen (foto nengre)
Stadscreolen combineren christelijke tradities met eigen invullingen uit de wintireligie. In de rituelen rond de dood is de lijkbewassing heel belangrijk. Stadscreolen organiseren zich bovendien in loges, zoals de Forresters en de Vrijmetselaars. Dit zijn een soort sociale organisaties, apart voor mannen en voor vrouwen, waarvan de leden onderling sterk verbonden zijn. Deze loges hebben vaak ook een eigen aflegvereniging.

De lijkbewassing kent eigen rituelen en regels en moet ervoor zorgen dat de overledene zijn voorouders rein tegemoet kan treden en dat de ziel niet blijft rondspoken bij de nabestaanden. Bovendien moeten de leden van de aflegvereniging ervoor zorgen dat de dode er goed uitziet, zodat iedereen zich hem zo mooi mogelijk kan herinneren.
De lijkbewassers begeleiden de familie van de overledene in de rouw tot na de veertigste dag.

Voor de verzorging van de dode maken de aflegverenigingen vaak gebruik van de faciliteiten van uitvaarondernemers.
Na de eerste voorbereidingen, tijdens welke onder andere gebeden worden uitgesproken, wordt de familie binnen genodigd om afscheid te nemen van de overledene. Hierbij kunnen emotionele taferelen ontstaan. De leden van de aflegverenigingen zorgen er met behulp van zakdoeken voor dat er geen tranen op de dode vallen, want dit zou per ongeluk een verbinding met de geestenwereld tot stand kunnen brengen. Wanneer de familie de ruimte weer heeft verlaten begint men aan de rituele wassing zelf. Daarbij maakt men gebruik van eigen recepten van mengsels met onder andere alcohol en kruiden ter conservering van het lichaam. Tijdens het wassen wordt gebeden, er worden liederen gezongen en er wordt regelmatig wat alcohol gedronken. Tot slot wordt de dode mooi aangekleed met de kleding die de familie heeft uitgezocht. De kist wordt opgemaakt met attributen als gevouwen doekjes en bloemen (alhoewel voor sommigen bloemen juist weer verboden zijn).

De rouw benadrukt de verbondenheid van de doden met de levenden en moet er voor zorg dragen dat de overledene rust vindt.
Na het overlijden worden er verschillende rouwbijeenkomsten georganiseerd in het dodenhuis (dede oso). Bij een sterfgeval draait men spiegels en portretten om of dekt die af. Er wordt rouwkleding gedragen volgens bepaalde voorschriften.

Als onderdeel van het afscheid wordt een grote rouwbijeenkomst gehouden in het rouwcentrum. De leden van de aflegvereniging brengen de kist de rouwzaal binnen onder het zingen van traditionele en christelijke liederen. Daarbij maken ze vaak onregelmatige danspassen, de zogenaamde krepsi-pas of paradedans. Men weet niet precies wat de achterliggende betekenis hiervan is, maar men vermoedt dat dit bedoeld is om de kwade geesten op een dwaalspoor te brengen. Soms gaan de aanwezigen ook meedoen, waardoor een haast feestelijke stemming kan ontstaan. Uiteindelijk wordt de kist vooraan in de zaal geplaatst. De dominee of pastor gaat voor in gebed. Er kunnen toespraken gehouden worden. Aan het einde loopt iedereen langs de kist om afscheid te nemen, wat vaak ook weer aanleiding is voor heftige emoties.

Op de avond voor de begrafenis wordt in de dede oso een dodenwake gehouden, de broko dey. Deze begint ’s avond om acht uur en duurt in principe de hele nacht tot de volgende morgen vijf uur. Deze broko dey heeft een vast verloop. In het midden van de kamer wordt een tafel neergezet met daarop een wit laken. Daarop worden een brandende kaars, een schoteltje en een glas water geplaatst. Voor een goede gang van zaken kan de familie een beroep doen op een ‘deskundige’, die op basis van ervaring kan voorgaan in gebed en gezang. Er wordt ook veel gepraat, er worden anekdotes opgehaald. Er is van alles te eten en te drinken.
Omdat zo’n bijeenkomst gedurende de hele nacht overlast kan veroorzaken voor de buren en omdat men vaak toch de volgende morgen weer op het werk of anderszins present moet zijn breekt men tegenwoordig de rouwbijeenkomst ook wel om twaalf uur ’s nachts af.

Op de dag van de uitvaart is er voor de naaste familie ’s morgens eerst een kleine plechtigheid in het rouwcentrum.
Daarna gaat men naar de begraafplaats. Soms wordt de dode voor de laatste keer naar huis gebracht om er afscheid te nemen van zijn vertrouwde omgeving, waarna de eigenlijke begrafenis volgt. Op de begraafplaats vindt vaak eerst nog een gebedsdienst plaats in de aula. Daarna volgen de aanwezigen de kist en de naaste familie in een lange rij naar het graf onder het zingen van liederen. Bij het graf gaat de dominee of pastor voor in gebed, er wordt gezongen en de zegen wordt uitgesproken.

Acht dagen na de begrafenis vindt opnieuw een rouwbijeenkomst plaats in de dede oso. Deze wordt aiti dey genoemd. Op deze dag zou, volgens de winti-gelovigen, de ziel van de overledene aanwezig zijn. Daarom maakt men allerlei lekkers klaar en wordt dat klaar gezet. Opnieuw wordt er weer veel gezongen, gebeden, gepraat, gegeten en gedronken. En ook deze keer gaat de ceremonie bij voorkeur door tot de volgende morgen.

Soms wordt na zes weken een laatste rouwbijeenkomst gehouden, ‘siksi wiki’, waarbij de eerste periode van zware rouw wordt afgesloten.


Meld dit bericht aan de forum rechter   Gelogd

Kindness in words creates confidence,
kindness in thinking creates profoundess,
kindness in giving creates love....
Lakshmi
Blawki
*
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 37
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
#1 Geplaatst: 26 Januari 2009, 16:44

Mistiek,

Helaas, zal ik dit spoedig nodig hebben.

Grangtangi,
Lakshmi
Meld dit bericht aan de forum rechter   Gelogd

Soso lobi Lakshmi.
Loverboy
Twa twa
******
Offline Offline

Netherlands Netherlands

Geslacht: Man
Berichten: 5289
Aanmeldingen: 0


Steenbok

Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 07 November 2012, 23:44

Boslandcreolen (Marrons)
Een groot deel van de boslandcreolen is christelijk. De meeste van hen zijn aangesloten bij de protestantse kerk, een klein deel bij de rooms-katholieke kerk. Daarnaast speelt voor velen de wintireligie een belangrijke rol. In de wintireligie van de boslandcreolen staat God aan de top van de piramide; aan de basis ervan leven de mensen op aarde. Hun ziel, akaa, vertegenwoordigt God. Na overlijden gaat de ziel terug naar God en blijft het lichaam op aarde.
Communicatie tussen God en mens verloopt via opperwezens, onzichtbare goden die lucht, aarde, water en het bos vertegenwoordige
n.

Odi odi,

Je ziel gaat terug naar GOD.
Wie geloofd er in Reďncarnatie?

Groetjes

Meld dit bericht aan de forum rechter   Gelogd

maak me blij, maak me gelukkig  en ik zal je geven wat je wenst.mijn naam is Loverboy
Pagina's: [1]
   
 
Ga naar: