Pagina's: [1]
   
Auteur Topic: de koto  (gelezen 20496 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
abeniba
Sabaku
***
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 485
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
Geplaatst: 21 Februari 2009, 23:55

BIGI-YARI

Volgens surinaamse gewoonte wordt bij een bigi yari
(een kroongetal 10,20,30,40,enz) meestal feestgevierd.
De jarige kleedt zich om het feest te beginnen in een heel
deftige koto met proisi angisa of pauwtere.
Zij draagt een Eri stel  dat is een koto,jaki en de hoofddoek van dezelfde stof.
Er wordt ook vaak kant gebruikt voor deze gelegenheid.
Als er wit kant gebruikt is,wordt de onderrok
in de kleur die past bij de leeftijd eronder gedragen.


WELKE KLEUR VOOR WELKE LEEFTIJD.

30 jaar -groen
40 jaar -roze
50 jaar -geel
60 jaar -lila
70 jaar -bruin met creme of bordeaux met creme
80 jaar -blauw,grijs of blaublack


KOTOMISI

Vandaag de dag noemen wij iedere vrouw die in koto verschijnt een kotomisi.
Vroeger werd je pas kotomisi genoemd als je de klederdracht in de meest
verzorgde vorm droeg.
Zij was het die in de min of meer goeden doen,zich puik wist te kleden,
aan haar kleding en opschik veel zorg bestede en zelfs schoenen droeg.
Werd echter bij overgens gelijke kleding de voorkeur gegeven om
op blote voeten te lopen,dan sprak men van een koto-soema.

Het aankleden van een kotomisi is een kunst die niet te onderschatten is.
Vroeger had men onder de koto en jaki heel wat ondergoed te weten een lefi (onderlijfje)
een flanelle hemt met in figuurtjes uitgeknipte mouwen, een katoenen hemd
vaak op de hand geborduurd, een broek van vierlinnen, daar overheen
1 tot 2 pangi's en daar nog overheen 1 tot 2 onderrokken.
De onderrok wordt vlak onder de borsten vastgebonden met een
tot driehoek gevouwen hoofddoek of een band.
Over dit alles komt de koto.

Een nette koto rijkt tot op de grond.
Een werk koto tot de helft van het kuitbeen.
Om de goed lengte te bepalen wordt de rokband tussen de tanden genomen.
De rok is zeer wijd, kan 2 tot 3 banen van de stofbreedte zijn.
De koto en het jaki moeten zeer veel stijfsel hebben, dit voorkomt het
smoezelig worden terwijl de plooien dan ook goed vallen.
De koto moet aan de bovenkant gerimpeld worden en op maat met
een rokband vastworden gezet, aan de voorkant blijft een opening.
De rok heeft geen zoom maar een tegenzoom(stootkant) van ongeveer 30 cm.

DE BETEKENIS VAN DE KOTO

De koto misi is in staat om met haar klederdracht een geheime taal te spreken.
De hoofddoek die zij opzet die bij haar klederdracht hoort kan haar
gemoedstoestand uitdrukken.

Aan de jaki kunnen 2 linten zitten die vroeger gebruikt werden,
maar later een andere betekenis kregen, doordat zij een taal gingen spreken.
De jaki linten worden als een harmonica gevouwen.
Worden zij tot de helft gevouwen dan is de dame voorzien van een man.
Is de lind gevouwen dan niet en dan weer gevouwen dan is de dame wel
in bezit van een man maar hij is ver weg.

Over de schouder word een tapuskin pangi gedragen.
Draagt de koto miti deze over de rechterschouder dan wil de dame
uitbeelden dat zij haar hart nog niet verpand heeft.
Over de linker schouder heeft ze haar ware al gevonden.
De pangi kan ook 'halfstok' gedragen worden,over de schouder en dan
met een knoop in de zij.
Dit is een teken van rouw.
Over bijde schouders en dan met de rechte zijde tegen elkaar is in diepe rouw.

Aan de dracht van de kotomisi kon men zien waar ze naar toeging
naar de markt, kerk of naar een feest.
Er zijn nog enkele zeer oude koto's met zeer toepasselijke namen.
Wil de koto misi iets zeggen dan doet ze 1 van deze oude koto's aan.

BIJZONDERE KOTO'S EN KOTOMISI'S

KRIORO MAMA

Krioro mama is een persoonlijkheid.
Zij paste op de kinderen, geeft raad waar nodig is.
Zij draagt op haar koto een donkere rok als schort, ter bescherming
van haar koto als zij bezig is met de kinderen.
Zij draagt een krutu-sidon jaki en heeft altijd een bigi pangi over
haar schouders.
Haar hoofddoek is een kleine opolanki angisa.

WROKO KOTO

Bestaat uit een blauw gestreept of geruite stof.
Vroeger werdt een streep hiervoor gebruikt die men nassief strepi noemt.
Of ook wel nyun son kir'mi of de anitri strepi en ook wel anitri prati.
De wojo oema had een zak aan de rok voor het geld dat zij verdiende.
Op haar hoofd had zij de feda.
Aan haar voeten droeg zij snesi klompu later werden dit de tip tip
(houten slippers met een rubbere bovenstuk van een fietsband)
Bij het uitgaan droeg ze pantoffels.

BOSKOPUMAN

Koto, jaki en hoofddoek zijn elk van een andere kleur en ook de stof
had vaak niet hetzelfde patroon.
Er was vroeger nog geen radio dus de boskopuman had de taak zodra
er nieuws was deze te verspreiden.
Zij had geen tijd om zich hiervoor speciaal te kleden.
vandaar de verschillende kleren en patronen,wat bij de hand was werd
aangetrokken.
Zij riep dan 'wroko e bari un arki' en dan volgde de boodschap.

BAKAGRON MAMA

De rok,jaki en het hemd waren van een zware blaublack oftewel denim
deze stof hete toen blackamama.
De bakagron mama draagt op haar hoofd een udu baki (een houten kom)
met daarin hetgeen dat zij geoogst heeft.
In haar handen heeft ze een houwer en een akatiki.
Haar hoofddoek is een kleine  taiede.
Om haar middel heeft zij een angisa gebonden.

A MEK SANI

Dit is een koto voor speciale gelegenheden.
Deze dame draagt minstens 3 koto's in verschillende kleuren
en tevens 3 hoofdoeken ook van verschillende kleuren inelkaar gebonden.
Deze zijn zo gebonden dat de punten omhoog staan
Als jaki draagt ze een lange jaki oftewijl een krutu sidon jaki.
In iedere hand heeft ze een hoofddoek waarmee ze zwaaid
tijden het dansen.
Om haar hals,benen en armen draagt ae kraalsnoeren.

KOSJOE

De kleding van de kosjoe bestaat uit hoofddoeken die puntig zijn
gevouwen en doormiddel van een band op hun plaats worden gehouden.
Onder de hoofdoeken draagt ze een pangi.
Als blouse worden hoofdoeken diagonaal gebonden over de schouders
en driehoek rond haar middel.
Op haar hoofd heeft zij ook een driekantige doek gebonden.
In haar handen heeft zij hoofddoeken om mee te zwaaien.
Deze dracht is speciaal voor feestelijkheden.

ROUWKOTO

Bij diepe rouw draagt de kotomisi donker blauw of helemaal wit.
Het donker blauw is sarpusistof of grien blaka.
De pangi word over bijde schouders gehangen en gesloten aan de voorkant.
De anigsa wordt zonder spelden gevouwen en helemaal over het hoofd
gedragen net boven de ogen.
Bij zeer diepe rouw draagt men boven op ne angisa een tompi os een tetjari.
Een tompi is een driekante doek die onder de kin wordt vastgebonden.
Een tetjari is een vierkante doek die boven op het hoofd wordt gedrapeerd.
Bij rauw worden meestal geen sieraden gedragen.

aub  respect abeniba heart




 
Gelogd
kostenkoper
Gast
#1 Geplaatst: 17 Oktober 2009, 15:54

odi odi,abeniba mooie topic vraagje,  zijn er  ook fotos van of boeken foto van de kotos.
bijvoorbaat dank.
Gelogd
getyours
Parkiet
Twa twa
******
Online Online

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Berichten: 2140
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
#2 Geplaatst: 17 Oktober 2009, 19:56

BIGI-YARI

Volgens surinaamse gewoonte wordt bij een bigi yari
(een kroongetal 10,20,30,40,enz) meestal feestgevierd.
De jarige kleedt zich om het feest te beginnen in een heel
deftige koto met proisi angisa of pauwtere.
Zij draagt een Eri stel  dat is een koto,jaki en de hoofddoek van dezelfde stof.
Er wordt ook vaak kant gebruikt voor deze gelegenheid.
Als er wit kant gebruikt is,wordt de onderrok
in de kleur die past bij de leeftijd eronder gedragen.



aub  respect abeniba heart




 

Geldt dit alleen voor vrouwen?....Is er ook speciale kleding voor de man?
Gelogd

Tide mi na kotokoi boi ma'anga leri kisi sabi mo tron Dompo.
abeniba
Sabaku
***
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 485
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
#3 Geplaatst: 05 November 2009, 18:35

odi odi

foto's zijn veel te vinden op internet en er bestaat een boek over anisa's met foto's en betekenis
verder zal ik ook proberen te achterhalen wat de kleding voor zulke gelegenheden voor de man zijn

respect abeniba love
Gelogd
abeniba
Sabaku
***
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 485
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
#4 Geplaatst: 05 November 2009, 18:51

wat afbeeldingen van oude koto's















enz enz

gr abeniba
Gelogd
meljo
Twa twa
******
Offline Offline

Netherlands Netherlands

Geslacht: Vrouw
Berichten: 2068
Aanmeldingen: 0


Be the change you want to see in the world

Bekijk profiel
#5 Geplaatst: 08 November 2009, 22:00

Gelogd
Luangu Masra
Board Modarator
Twa twa
****
Offline Offline

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Berichten: 1699
Aanmeldingen: 0


Schorpioen

Luangu ini wan bon

Zie me op Facebook
Bekijk profiel
#6 Geplaatst: 09 November 2009, 03:46


De Miss-de-neef-koto
Gelogd

Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Luangu Masra
Board Modarator
Twa twa
****
Offline Offline

Suriname Suriname

Geslacht: Man
Berichten: 1699
Aanmeldingen: 0


Schorpioen

Luangu ini wan bon

Zie me op Facebook
Bekijk profiel
#7 Geplaatst: 09 November 2009, 03:48

Dit zijn enkele dames van de zanggroep waarin ik zit. De naam van de koto is me ontgaan, ik zal ze moeten vragen.
Gelogd

Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
Pa winti
Tjon-Tjon
****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 607
Aanmeldingen: 0


Ram

Bekijk profiel
#8 Geplaatst: 09 November 2009, 18:48

is een a mek sani koto.

alleen hebben ze 2 rokken aan. in plaats van 3 kijk ook naar de hoofddoeken.

PW
Gelogd
Pa winti
Tjon-Tjon
****
Offline Offline

Geslacht: Vrouw
Berichten: 607
Aanmeldingen: 0


Ram

Bekijk profiel
#9 Geplaatst: 15 November 2009, 17:03

http://riamfanel.hyves.net
Gelogd
mamalou
Gadotjo
*
Offline Offline

Puerto Rico Puerto Rico

Geslacht: Vrouw
Berichten: 64
Aanmeldingen: 0


Bekijk profiel
#10 Geplaatst: 16 November 2009, 11:24

heel mooi die hyves
Gelogd
Pagina's: [1]
   
 
Ga naar: