Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
De
activerings e-mail
gemist?
september 09, 2010, 20:15:10 20:15
Home
Forum
Fotoalbum
Leden
Registreren
vertel een vriend
maak favoriet
maak startpagina
mail de redactie
Mededeling van Culturu.com
Ivm met noodzakelijke werkzaamheden aan Culturu.com zal de site in de week van 6 tot en met 12 september op willekeurige dagen en tijden enkele uren offline gaan (in onderhoud modus).
Culturu.com
>
Forum
>
Alles over winti
>
Winti's en voorouders soorten
>
Winti Religie afgoderij of juist weer niet
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Print
Auteur
Topic: Winti Religie afgoderij of juist weer niet (gelezen 774 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Geheim
Blawki
Aanmeldingen: 0
Winti Religie afgoderij of juist weer niet
«
Gepost op:
november 04, 2008, 20:24:21 20:24 »
Eén van de Tien geboden is Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Er zijn heel veel Winti aanhangers die zeggen dat de goden(Winti’s) eind van het jaar verantwoording afleggen bij God.
Stelling
Is het niet in strijdt met het gebod wat er in de bijbel staat?
Caprice
Stonka
Geslacht:
Re: Winti Religie afgoderij of juist weer niet
«
Plaats een bericht! #1 Gepost op:
november 05, 2008, 16:39:06 16:39 »
Citaat van: Geheim op november 04, 2008, 20:24:21 20:24
Eén van de Tien geboden is Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Er zijn heel veel Winti aanhangers die zeggen dat de goden(Winti’s) eind van het jaar verantwoording afleggen bij God.
Stelling
Oneens, want winti's zijn geen goden maar beschermengelen/geesten. Het is dus niet in strijd wat er in de bijbel staat.
Uit je eigen citaat kun je ook halen dat winti's dienaren van God zijn.
Als je het in een hiërarchie zou plaatsen en het vergelijken met de hedendaagse werkelijkheid, krijg je de volgende vergelijking:
God --> Werkgever bv directie
Winti --> Werknemer bv manager
Wij (mens)-->werknemer/personeel
Als je naar de verschillende niveaus kijkt, wordt er altijd van boven naar beneden gedelegeerd of terwijl taken worden afgestoten naar beneden naar degene die onder je staat. Er wordt van beneden naar boven verantwoording afgelegd. Dit doen de winti's aan het einde van het jaar aan God. Een soort jaarverslag
Zo denk ik erover. Brasa, Caprice
Luangu Masra
Board Controller
Twa twa
Geslacht:
Luangu ini wan bon
«
Plaats een bericht! #2 Gepost op:
november 05, 2008, 16:45:30 16:45 »
Citaat van: Geheim op november 04, 2008, 20:24:21 20:24
Stelling
Wel het hang ervan af hoe je ernaar kijkt.
Ik zie de Winti's niet als goden, maar als beschermers/entiteiten.
En netals de Engelen zijn ze verantwoording schuldig aan God.
Trouwens ff dit:
Is de bijbel zelf niet in strijdt met elkaar.
Want ergens in de bijbel staat dat er maar 1 God is (wat ik ook geloof), maar in Psalm 82 staat er: God in de vergadering der goden???
Wat is uw mening daar om trent?
L.M.
Di wi kwa Sranan a bun.
Ma Luangu Kondre, a ben moro bun.
nikita
Grietjebie
«
Plaats een bericht! #3 Gepost op:
december 17, 2008, 20:08:14 20:08 »
Lieve mensen,
In de bijbel, en trouwens in alle boeken van God (Koran etc ) wordt nadrukkelijk gezegd en herhaald dat God waarzeggerij en tovenarij en alles wat met deze zaken te maken heeft Haat.
Dus naar een luku man gaan verafschuwt god al.(als het klopt wat in de bijbel staat)
God vraagt geen geld voor een wasi,maar geneest dmv geloof
Het is jammer dat het lijkt alsof de wintis door sieraden en offers zo aanbeden worden en dat in de naam van god en jezus christus.terwijl iedereen in zijn hart wel weet dat het niet allemaal klopt.
Ik vind veel zaken in het winti geloof mooi maar ik weet wel wat er in de bijbel staat en het komt niet overeen met elkaar.
jammer maar waar.
Groetjes
nikita
luangupikinte
Rubriek - Moderator
Tjon-Tjon
Netherlands
Geslacht:
Mi sey yan kuma
«
Plaats een bericht! #4 Gepost op:
december 17, 2008, 21:24:46 21:24 »
odi odi , en andere,
dan wil ik nadrukkelijk zijn op de ''bijbel'' wat jaren al geschreven wordt door de mens, en dat het winti geloof een oeroud natuurgeloof is ondanks de ''onderdrukkers'' nog steeds bestaat en nog steeds puur is de winti's gaan mee met de tijd dan heb ik het niet over allemaal , de de bijbel spreekt zich vaker tegen en ook ontbreken er paar delen uit de bijbel, de winti geloof en de bijbel heeft nooit iets met elkaar gehad, er is een god dat weet elke winti , anana na fosi en ze spreken dan nooit kwaad over de bijbel bijv dit onderwerp is een onderwerp waar we dieper in moeten gaan studeren en niet zomaar over mogen oordelen de feiten moeten wij achterhalen , niet de meningen
gr lp
Romano
Gadotjo
Geslacht:
Nenge Kondre broko, Den Kumanti-man kon dya
«
Plaats een bericht! #5 Gepost op:
december 17, 2008, 22:46:42 22:46 »
Odi brada nanga Sisa
Is winti afgodisch?
Het blijft een punt waar eeuwig discussie over zal bestaan omdat het naar mijns inziens afhangt van welk kader men refereert en wat men als
zijn waarheid
accepteert. Sommige Christen intepreteren de bijbel en zien juist overeenkomsten. Andere zien juist tegenstellingen. Zo ook degenen die de natuurgodsdienst Winti aanhangen. Sommigen Winti-gelovigen zien overeenkomsten. Anderen kunnen zich totaal niet vinden in de Bijbel.
Vaak zie je toch dat onder de sommigen die religieen aanhangen zoals Christendom en islam dat daar een soort van menselijke strijd bezig van wie nou werkelijk het ware geloof aanhangt.
In dat kader hebben sommigen die deze religieen aanhangen veel bloedvergoten onder volkeren die daar een andere kijk op hadden zoals onze afrikaanse/indiaanse voorouders die volgens deze christelijken er een afgodische godsdienst op nahielden.
Als men al vaststelt dat Winti alle 4 natuurelementen van moeder aarde in zich heeft, de 4 natuurelementen die allen door God zijn gecreerd, kan men nooit stellen dat winti afgodisch is. Het af-godisch betekent immers tegen de natuur in. Tegen het gecreeerde van God in.
Ik heb nog geen winti kunnen bespeuren die hun asi's verbieden naar de kerk of moskee te gaan. Voor een winti is het namelijk van belang dat zijn asi positief door het leven gaat, en als de asi rust kan vinden in een bepaald geloof zal de winti daar over het algemeen geen problemen mee hebben. Wel kan de winti vertellen hoe christenen toentertijd dwangmatig tijdens de slavernij het geloof aan onze voorouders opdrongen en het eeuwenoude geloof van onze voorouders verboden te beleiden.
Een christen volgt de bijbel als leidraad. De levensverhalen van de volkeren in de bijbel worden als inspiritatie of levensles gebruikt om de christen te helpen door het leven te gaan.
Een winti-gelovige communiceert met spirituele entiteiten en gebruikt de ingevingen van spirituele entiteiten en levensverhalen van de eigen voorouders als leidraad hoe door het leven te gaan.
De kern ligt in het verleden.
De vraag die jezelf moet stellen wat was er eerst?
Het geschrift of de geest?
Venus
Tjon-Tjon
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #6 Gepost op:
december 17, 2008, 23:38:52 23:38 »
Beste Mensen,
Je wordt geleerd dat je voor het gebed tot de winti's, je eerst de Almachtige om Kracht en Wijsheid moet vragen
Daarna bid je tot de winti's
Ik heb een vrouw, een bonu vrouw, gekend, die een winti had die mensen die heel ziek waren door middel van gebeden uit de Bijbel genas.en dan ging het om patienten die te zwak waren om hebi watra te baden
En iedereen die bij haar kwam, was verplicht, bij welk water dan ook eerst tot God te bidden.
Zo vertel me, hoe kan DAT afgodisch zijn?
Venus
fajalobi
Pikolet
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #7 Gepost op:
januari 08, 2009, 10:57:29 10:57 »
venus heeft gelijk,want ,voordat je iets wilt ondernemen met de winti,moet je eerst god aanbidden en dat zegt de winti ook.trouwens van mijn eigen winti heb ik gehoort,dat ik ten alle tijden in God moet geloven en bidden en zij staan als beschermer tegen de duivel en van een winti mag je geen kwaad doen,anders nemen zij afstand van jou.mits het demonen waren,dan zouden zij alleen maar kwaad doen en God maar vervloeken.
abeniba
Sabaku
Geslacht:
«
Plaats een bericht! #8 Gepost op:
januari 08, 2009, 14:38:06 14:38 »
odi odi allemaal
http://nl.youtube.com/watch?v=2KTSWlYT_70
dit is een goed voorbeeld van iemand die in allemacht probeerd te verkondigen dat winti afgoderij is
gr abeniba
amar
Blawki
«
Plaats een bericht! #9 Gepost op:
februari 08, 2009, 15:37:27 15:37 »
Mensen die niet in de wintie geloven ,moeten zelf weten.
God-is-liefde
Grietjebie
«
Plaats een bericht! #10 Gepost op:
juli 30, 2010, 19:03:37 19:03 »
Inderdaad zegt God in de bijbel dat hij afgoderij en waarzeggerij verafschuwd. Ben ik geheel met je eens. Maar wintie is geen afgoderij het zijn geesten maar zoals velen zeggen engelen, wat het zelfde neer komt. In de tijden van de bijbel bezaten de mensen nog het christendom in zijn zuiverst en stonden hierdoor dichterbij God. Wat ik weet is dat God waarzeggrij verbied omdat hen die hier zeggen Gesstelijk dood ( gewoon de waarheid niet bezitten en hierdoor gebruikt worden door geesten die God niet willen dienen en halve waarheden of volle leugens vertellen aan hen die voor raad bij hen komen). Maar de begeleiders die ons door God zijn toegedeeld zijn Vaak goede geesten die ons wegwijs in ons aardse leven moeten maken. Het belangrijkste is dat de mens God om raad vraagt, kracht en begeleiding, zodat hij de antwoorden door onze begeleiders kenbaar laat worden.
God Bless
Pagina's: [
1
]
Print
« vorige
volgende »
Ga naar:
Selecteer een bestemming:
-----------------------------
Culturu.com (Redactie)
=> Welkom bij Culturu.com
=> Ideeen bus
Geschiedenis & Genealogie
=> Surinaamse Genealogie (Familienamen)
=> Surinaamse geschiedenis
Lifestyle!
=> Ditjes & Datjes (luchtig)
=> Relatie, liefde en sex
===> Relatie (liefdes) problemen
===> Vragen over sex
=> Surinaamse Recepten
=> De klaagmuur!
=> Mop van de dag
=> Mijn geheim (Anoniem!)
=> Djugu djugu
I Love Sranan
=> Dag buurvrouw, Dag buurman
=> Sranan Tongo Cafe
=> Surinaamse filmpjes
=> Spreuk van de dag (Odo van de dag)
=> Nunsu ini Sranan tongo
Alles over winti
=> Dromen topic (door Obiaman)
=> Ghost Story en Winti Torie
===> Winti verhalen
===> Ghost Story
=> E.H.B.W.
=> Surinaamse kruiden en bladeren (wiri´s)
=> Algemene winti vragen
=> Winti's en voorouders soorten
===> De (mama) Aisa winti
===> De Leba winti
===> Luangu
===> De Fodu winti
===> De Ingi winti's
===> Ampuku
===> De Adoemakamang winti
===> De Akantamasi Winti
===> De Bakru winti
===> De Kumanti Winti
===> Voorouder Geesten
=====> Yorka
=====> Dede Oso / nachtwaken
=====> Officier
=====> Kabra
=> Winti Singi met Luangu Masra
===> Winti Liederen
===> Bid Texten
===> Verhalen rond Culturu liederen (Singi tori)
Laden...