Eén van de Tien geboden is Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
Er zijn heel veel Winti aanhangers die zeggen dat de goden(Winti’s) eind van het jaar verantwoording afleggen bij God.
Stelling
Is het niet in strijdt met het gebod wat er in de bijbel staat?
odi iedereen
heeft iemand zich ooit afgevraagd wat een van de suilen van de winti zegt?
ik ben niet geintereseerd wat er in een ander relegie staat over miijn relegie
wat in de 10 geboden staat zal mij een worst wezen. mijn leidraad voor mijn Gods beleving is echt niet De Bybel hoor. Maar ik respecteer "De Bybel" omdat het het boek is waaruit velen hun geloofs voedsel halen.
een van de pilaren waarop mijn winti geloof rust is "obia a no fu yu no spiti na ini" ........De Bybel is niet mijn leidraad waarom maak ik me druk wat er in staat?.(a obia dati a no fu mi)
de mensen die de bybel in de hand hadden hebben mijn voorouders verkracht en vermoord en zelfs levend verbrand.......waarom moet ik vandaag hun geloof aanhangen?
de rol die de christelijke kerk heeft gespeeld by de zwarte volkeren moord/slaverny............hebben ze(de christenen/christelijke kerk) ons als zwarten al hun excuses aangeboden om niet te praten over herstelbetaling.
waarom kunnen jullie mij dan niet met rust laten.................het geloof van mijn voorvaderen zal ik voor geen prys opgeven wat er ook staat in de boeken die ons als zwarte mens meer ellende dan goeds hebben gebracht.
en ook al verrichten ze wonderen voor mijn neus in Jezus naam. want ik heb ook wonderen gezien en zal ze ook nog zien in naam van Nana Kedu amang kedu Ampong./ Nana Sawsu Yankimponu Gima/Tata Sabi ABla.
De Bybel is als beleider van het Winti geloof niet mijn leidraad want het geloof dat mijn voorouders hadden heeft de bybel al lang overwonnen toen ze werden achterna gezeten door de witteman met de bybel in de hand. mijn voorouders hebben met de winti relegie tegen de witteman gestreden en glorie voor Nana Kedu aman want ze hebben met het geloof in Nana KEdu aman de stryd gewonnen.
dus u prey un poku u dansi .............mi no e drai mi briibi fu te leki Tata Yankimponu kari mi= dus doen julliie maar wat jullie willen .....ik hang geen ander geloof aan tot dat de Alpha en de Omega my roept.
............ik ken geen Naaam voor mijn God als Yawe/Allah Yah of Jehova
maar zijn omvang zeker wel
P.s......... Nana Kedu amang kedu Ampong=God van(boven en beneden) God van hemel en aarde
Nana Sawsu Yankimponu Gima=God (ja en het zei zo)Alpha en Omega
Tata Sabi ABla=(God met alle wijsheid) De Alwetende God
ik hoopte dat ze even veel respect konden opbrengen voor mijn relieuse opvetting.