Culturu.com | Suriname Nieuws Magazine

Auteur Topic: Kap'ten Indyi of Pyai Indyi  (gelezen 16977 keer)

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
Kap'ten Indyi of Pyai Indyi
« Gepost op: 14 september 2012, 03:03 »
 Odi Odi.
          Aan alle forum bezoekers en kenners.
          Ik heb geen zin in een ellen lange discussie hier op het forum.
          Ik weet 100% zeker waarover ik praat,de mensen die een hele boel kabaal maken weten weinig over onze blaka buba
          winti culturu.
          Ik laat even het woord Indyi weg die normaliter naast Pyai moet volgen.
          Dan stel ik de vraag aan JAN KLAASSEN EN GNET NEKO wat het woord PYAI BETEKEND?  Als jullie mij hierop kunnen antwoorden zal ik toch nog de moeite nemen in discussie te gaan!
          Odi Odi.

Offlinegnet - neko

• Bekijk profiel
Re: Kap'ten Indyi of Pyai Indyi
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2012, 07:55 »
Odi phollandprefoeroe,

Je begrijpend lezen is nog steeds niet op nivo.

Als jij beweert dat Kapten Indji de Piai is dan zeg ik jou luid en duidelijk

JE LIEGT EN HET IS EEN PERTINENTE LEUGEN

Kapteng kang piai maar is niet de piai of altijd de piai. Volgens jou is de piai de kapteng en de kapteng de piai en dat is niet waar. Is niet waar. Het is een even grote onzin als de mara ingi theorie van jou. Larie! Even als jou Papa Bosu uitleg. Man echt je weet niet waar je het over hebt. In de verste verten niet.
Je kunt het op generlei wijze onderbouwen.

Begin niet over winti torie want die ken jij niet. Jij bluft, je djaft! Ding dongggggg!!

Echt ik vind jou een gevaarlijk figuur en hoop niet dat mensen waarde hechten aan jou theorieën. Want ze zijn onzin en onzinnig om ze te verkondigen.

Als ik jou simplistische theorie volg kan ik jou het volgende zeggen geredineerd vanuit jou liedjestheorie.

Naar jou zeggen is het zo dat een lied alles bepalend is (meerdere malen heb ik deze onzin gelezen) enfin, zou dus de piai de kapteng zijn en andersom dan kun jij je afvragen waarom dan twee verschillende namen? En liederen die compleet verschillen en een compleet andere entiteit (komfo) oproepen. 
Volg ik hierbij jou theorie dan kan ik dus duidelijk zeggen dat het twee verschillende komfo zijn. Puur bekeken vanuit jou theorie.
Dus volg ik jou theorie dan spreek jij je nu (weer) tegen!!!

Ik raad jou en anderen met klem aan mij niet te geloven maar de andere basi's te raadplegen. Dan kom je er wel achter.

Yu nooiti teki sreka, nooiti yu kisi leri. Yu jere fu trawang, nooiti yu taki nanga deng flaku fu anuma, nooiti yu yeye skoro yu. A tjari yu waka fu si ma yu no teki leri. Yu na poku yu mu pré ma no go dansi ini faya, yu sa brong! 3de graads!!!
En mi e ferstan fu sanghede deng no leri yu, bikasi yu trangajesi. Yu wang leri yu eigi leriman. Yu wani basi yu basi en dati no kang. Ma tadei yu no sabi noti.

Je hebt je vergist in het nivo van sommigen hier op CC en dacht het wel even uit te komen leggen.........helaas mang deja!

Odi
Odi,

Singi: ma Den boi fu amleku, den boi lobi obia heeh heeeh
Piji: boi fu amleku deng boi lobi obia heeh.

Je hoeft geen abdere topic te starten, want Jan heeft je nu in den treure uitgelegd dat je matig weet.
Yu e forceer Jan om jou te zwepen en nu jan wip yu met kalebas haha.
En je vlucht naar een nieuw scherm. Ik post daarom wat Jan geschreven heeft zodat men jouw stomiteiten ziet.

De bel en de klepel... Jan staat gradaties boven jou mi boi, als ik zijn postings lees merk ik dat. Jij speelt in een band heb ik uit postings begrepen ?,
Speel leider in je band maar winti tori....me zoontje van 9 stopt je met gemak 2x in zijn zak.

Ik zeg je weer; yu mu troki fu betetye tyoobi. Jij bent het soort die anderen dwingt om je te zwepen zodanig dat je littekens overhoud.

Te basi doro da basi e tey mi, want basi vraagt direct... Da yu no be si taki na boi? Toku yu prey fu manengre.

Ik neem aan dat je een bepaalde reputatie hebt opgebouwd als muziekant, hou dat vast want met dit gedrag dat je tentoonstelt sma o las briibi in yu. 

Mischien ben je goed in het zingen van liedjes en spelen van drums, dan is dat jou ding... Maar winti en obia kennis horizontaal en verticaal yu no tranga, als ik je postings gebruikt als reverentie. We kennen elkaar niet maar volg AUB mijn advies. 

Yu e broko yu srefi,... Koester en bouw je reputatie op muziek gebied uit maae diepere wintikennis vereist scholing en training. Als je dat mist ga je struikelen en kan je vallen.. Bij jouw val kan je je tanden breken, en dat is on herstelbaar langs de natuurlijke weg.

Hopelijk neem je mijn verzoek en wsarschuwing ter harte of tenmiinste in overweging. 

Stop er mee !, kabba... Yu e broko yu srefi.

Lespeki odi, anga saka fasi mi Okentenng e bar yu PH odi tide....wan trong moro Odi.
Leliambo na sabiambo
Anato fu kandiyaifo

Offlineben de

• joe denki dat joe e kisi a maini fu soso........
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2012, 10:56 »
Odi phollandprefoeroe,

Het blijft me verbazen hoe je je aan deze standpunt vast blijft houden.

geloof me a no kan, a no kan!!

Het is voor mij heel duidelijk, dat noooooit joe e taki nanga winti/obia

mi srefi ab wan piai ma mi piai a no kapten.

Liederen kunnen veel zeggen, maar als je het niet begrijpt kan je dat ook aangeven, zodat het verduidelijkt kan worden. Ik zal zelf nu 1 voor je ter plekke schrijven en dan hoop ik het binnenkort op een obia prey te horen.

"kapten na kapten, piai na piai''
"Kapten na Kapten, piai na pia"

Tang boeng brada en leer om iets aan te nemen van broeders.....ga niet strijden om je gelijk te halen.

Ben de....omeni lo's

....

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2012, 11:43 »
Odi,

Singi: ma Den boi fu amleku, den boi lobi obia heeh heeeh
Piji: boi fu amleku deng boi lobi obia heeh.

Je hoeft geen abdere topic te starten, want Jan heeft je nu in den treure uitgelegd dat je matig weet.
Yu e forceer Jan om jou te zwepen en nu jan wip yu met kalebas haha.
En je vlucht naar een nieuw scherm. Ik post daarom wat Jan geschreven heeft zodat men jouw stomiteiten ziet.

De bel en de klepel... Jan staat gradaties boven jou mi boi, als ik zijn postings lees merk ik dat. Jij speelt in een band heb ik uit postings begrepen ?,
Speel leider in je band maar winti tori....me zoontje van 9 stopt je met gemak 2x in zijn zak.

Ik zeg je weer; yu mu troki fu betetye tyoobi. Jij bent het soort die anderen dwingt om je te zwepen zodanig dat je littekens overhoud.

Te basi doro da basi e tey mi, want basi vraagt direct... Da yu no be si taki na boi? Toku yu prey fu manengre.

Ik neem aan dat je een bepaalde reputatie hebt opgebouwd als muziekant, hou dat vast want met dit gedrag dat je tentoonstelt sma o las briibi in yu. 

Mischien ben je goed in het zingen van liedjes en spelen van drums, dan is dat jou ding... Maar winti en obia kennis horizontaal en verticaal yu no tranga, als ik je postings gebruikt als reverentie. We kennen elkaar niet maar volg AUB mijn advies. 

Yu e broko yu srefi,... Koester en bouw je reputatie op muziek gebied uit maae diepere wintikennis vereist scholing en training. Als je dat mist ga je struikelen en kan je vallen.. Bij jouw val kan je je tanden breken, en dat is on herstelbaar langs de natuurlijke weg.

Hopelijk neem je mijn verzoek en wsarschuwing ter harte of tenmiinste in overweging. 

Stop er mee !, kabba... Yu e broko yu srefi.

Lespeki odi, anga saka fasi mi Okentenng e bar yu PH odi tide....wan trong moro Odi.

Odi,
         No wan sma no musu habi bribi ini mi,den sma musu habi bribi ini yu nanga jan klaassen,want unu na
         bonu man.
         Ik hou vast aan wat ik heb geleerd,en die ervaring wat ik heb opgedaan.
         Jullie hoeven mij niks te leren,en ik neem ook niks van jullie aan.
         Mi nooiti kan broko mi srefi,ik weet precies waarover ik praat.
         Ik hou me vast aan de winti liederen,want die vertellen mij alles over de winti waarover het lied gaat.
         Unu na obia man unu no sabi noti abra fini winti (tori)
         Dus un dyi mi wan bigi brik.
         Odi Odi.

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2012, 11:57 »
Odi phollandprefoeroe,

Het blijft me verbazen hoe je je aan deze standpunt vast blijft houden.

geloof me a no kan, a no kan!!

Het is voor mij heel duidelijk, dat noooooit joe e taki nanga winti/obia

mi srefi ab wan piai ma mi piai a no kapten.

Liederen kunnen veel zeggen, maar als je het niet begrijpt kan je dat ook aangeven, zodat het verduidelijkt kan worden. Ik zal zelf nu 1 voor je ter plekke schrijven en dan hoop ik het binnenkort op een obia prey te horen.

"kapten na kapten, piai na piai''
"Kapten na Kapten, piai na pia"

Tang boeng brada en leer om iets aan te nemen van broeders.....ga niet strijden om je gelijk te halen.

Ben de....omeni lo's

Odi,
        Ik ben niet aan het strijden,ik neem dit vooral niet van deze mensen,zij kunnen ook wat ik schrijf aannemen
        toch.
        Je heb een lied geschreven Kap 'ten na kap'te pyai na pyai.
        In de 40 jaar dat ik bezig ben met winti,heb ik voor het eerst zo'n lied onder ogen gezien.
        Die melodie wil ik graag horen.
        Ik neem aan dat dit lied een indyi lied moet voorstellen,maar als je aangeeft het op een obia prey te willen
        horen dan weet ik al met wie ik te doen heb.
         Odi.

....

Offlineben de

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2012, 13:11 »
Odii phollandprefoeroe,

"ga niet strijden om je gelijk te halen"

Whahaha het duurde niet lang voor dat weer een weerwoord hebt gevonden heh.

Met open ogen val je erin.
Je zoekt duidelijk naar een fout in de tekst om iemand daarmee onderuit te willen halen
Dit terwijl je op zoek moet gaan naar het kern van het verhaal.

Weer laat je je ware aard zien

Omdat je zooo graag je gelijk wilt halen, heb je oogkleppen op.
Ik wist dat je zou zeggen dat je niet aan het strijden was, daarom heb ik expres het woord obia voor prey gezet.

Als je naar me eerder postings had gekeken, had je kunnen weten dat ik never zo'n fout had kunnen maken, maar je was te gierig te happig.....en dan wordt je verrast van de zijkanten en achterkant.

Dit geeft duidelijk aan dat je onverbeterbaar bent.

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2012, 21:56 »
Odii phollandprefoeroe,

"ga niet strijden om je gelijk te halen"

Whahaha het duurde niet lang voor dat weer een weerwoord hebt gevonden heh.

Met open ogen val je erin.
Je zoekt duidelijk naar een fout in de tekst om iemand daarmee onderuit te willen halen
Dit terwijl je op zoek moet gaan naar het kern van het verhaal.

Weer laat je je ware aard zien

Omdat je zooo graag je gelijk wilt halen, heb je oogkleppen op.
Ik wist dat je zou zeggen dat je niet aan het strijden was, daarom heb ik expres het woord obia voor prey gezet.

Als je naar me eerder postings had gekeken, had je kunnen weten dat ik never zo'n fout had kunnen maken, maar je was te gierig te happig.....en dan wordt je verrast van de zijkanten en achterkant.

Dit geeft duidelijk aan dat je onverbeterbaar bent.
   Odi,
   Je denkt het te doen hebben met een pikien boy,je heb een hele boel larie geschreven i.p.v. sorry te zeggen
   ga je gewoon in de verdedeging.
   Dit lied van jou bestaat helemaal niet.De weinige Kap'tin Pyai singi die er bestaan heb ik in de loop der jaren
   allemaal al gehoord en gespeeld.
   Om te zien wie jou vriend is,jullie maken nooit fouten.Ik weet al wie jij bent.
   Odi Odi.

Offlineben de

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2012, 05:22 »
Odi,

Sorry zeggen..... Voor wat?
Omdat ik je de waarheid vertel??

Ik heb nooit gezegd of gedacht dat je een pikien boy bent.
Dat kaart jij nu zelf aan, waarschijnlijk omdat je zelf doorhebt dat je kinderachtig gedrag vertoont.

Onverbeterbaar....

Lees me posting goed...
" ik zal er nu zelf 1 ter plekke voor je schrijven"

Al je uren aan zoekwerk voor niks.
Te happig...
Te gierig...  :animal0028:

Zelfs daar lees je over heen....

Hoe ik aan de tekst ben gekomen?
Brada, heb je enig idee hoeveel liederen verloren zijn gegaan??
Ik had je de achtergrond incl melodie van die singi kunnen vertellen en je had er zooo mee weg kunnen lopen, maar eerlijk brada je bent het niet waardig.

Je hebt je naam hoog te houden, dus ik zal de bigi man hier zijn en het hierbij laten

Brada, doe je ding ....Ju na mang!

Offlinegnet - neko

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2012, 07:17 »
        Odi,
         No wan sma no musu habi bribi ini mi,den sma musu habi bribi ini yu nanga jan klaassen,want unu na
         bonu man.
         Ik hou vast aan wat ik heb geleerd,en die ervaring wat ik heb opgedaan.
         Jullie hoeven mij niks te leren,en ik neem ook niks van jullie aan.
         Mi nooiti kan broko mi srefi,ik weet precies waarover ik praat.
         Ik hou me vast aan de winti liederen,want die vertellen mij alles over de winti waarover het lied gaat.
         Unu na obia man unu no sabi noti abra fini winti (tori)
         Dus un dyi mi wan bigi brik.
         Odi Odi.
@ ph,
Na zoveel waarschuwingen en verzoeken, manengre oloisi e naki trafasi
Singi: dong f'ando kii ando 
Piki: dong f'ando kii ando 

@ph, a bigi brik di yu aksi, mi wai a pasi gi yu kaba dus yu kan tek a brik.

Ma yum sabi, dati yu no e strey nanga a tru(dat is een wetmatigheid) sondro yu si marki. De waarschuwingen van velen sla je in de wind. 

Ik wil en probeer jou niks te leren hoor, want die verplichting rust gelukkig niet op mijn schouders. Wat ik wel probeer te doen is jou te bewegen kennis op te doen in de materie die je mist en het forum waarschuwen dat de info die je geeft niet klopt. 

Ik ben geen muziekant en als ik 5 min achter de drum zit heb ik al blaren in mijn handen. Mischien is dat jou sterke kant. Voor de tweede keer vraag ik jou, Neem mijn waarschuwing in overweging mi brada

3 trong na marki zegt men, en ef yu e smeri fini, zal je mijn opzet volgen. Tina  tu tron mi okentenng begi yu nanga lespeki anga saka fasi... Kaba, mi begi yu komoto na yu gaang samma, deng bung yeye, anga ala sani di e tyay yu. Begi na bobo, begi na yenuwa

mi begi deng kunu tu... Takiii: nafu kantanklang sumani abla... Nable tiyeh. Mi sanfo te mi klafo... Da mi begi yu tinatu trong taki afle! na du!, bika basabeedu e naki asanti e bali...,......,......,...,,

P.s... Ik heb niet gescholden(wil het wel vertalen als je het niet verstaat)

Lespeki odi, anga saka fasi mi okentenng e bari yu ph.
Odi!

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2012, 09:12 »
Odi,

Sorry zeggen..... Voor wat?
Omdat ik je de waarheid vertel??

Ik heb nooit gezegd of gedacht dat je een pikien boy bent.
Dat kaart jij nu zelf aan, waarschijnlijk omdat je zelf doorhebt dat je kinderachtig gedrag vertoont.

Onverbeterbaar....

Lees me posting goed...
" ik zal er nu zelf 1 ter plekke voor je schrijven"

Al je uren aan zoekwerk voor niks.
Te happig...
Te gierig...  :animal0028:

Zelfs daar lees je over heen....

Hoe ik aan de tekst ben gekomen?
Brada, heb je enig idee hoeveel liederen verloren zijn gegaan??
Ik had je de achtergrond incl melodie van die singi kunnen vertellen en je had er zooo mee weg kunnen lopen, maar eerlijk brada je bent het niet waardig.

Je hebt je naam hoog te houden, dus ik zal de bigi man hier zijn en het hierbij laten

Brada, doe je ding ....Ju na mang!
          Odi,
          Ik hoef mijn naam niet hoog te houden,die is al hoog,let op die naam.
          Te yu wani dyompo kon taki tori yu musu sabi tori.
           Te yu tu.
           Odi,

OfflineJan Klaassen

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2012, 11:47 »
          Odi,
          Ik hoef mijn naam niet hoog te houden,die is al hoog,let op die naam.
          Te yu wani dyompo kon taki tori yu musu sabi tori.
           Te yu tu.
           Odi,
Odi phollandprefoeroe,

Leiman gafa, leiman gafa!!

Yu no habi nem! En yu no sabi tori! Yu jere tori fu trawang di yu e prati nanga wi dja. Ma yu komfo nooiti tjari wan tori kong na yu hede!
Mi kang taigi yu dati bikasi deng sani sang mi sori yu dja a no libisuma sori mi ma na komfotori. We mi sabi omeini basi. Mi sabi komfo di t'napu na fesi na ala deng basi. Deng alamala e taki wang sani. Wel deng sani sang yu e ferteri dja no dè srefsrefi ini a birti fu san komfo habi fu ferteri.

Hou je bezig met muziek en laat wintitori over aan mensen die daarvoor hebben geleerd en zijn onderwezen door libisma nanga komfo.

Ik heb onlangs een muziekstuk van je groep gehoord. Volgens mij kunnen die nog veel van jou muziekkennis gebruiken. Richt je aandacht op hun in plaats van hier het evangelie te komen prediken.

Odi,

OfflineJan Klaassen

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2012, 12:24 »
Odi Odi.
          Aan alle forum bezoekers en kenners.
          Ik heb geen zin in een ellen lange discussie hier op het forum.
          Ik weet 100% zeker waarover ik praat,de mensen die een hele boel kabaal maken weten weinig over onze blaka buba
          winti culturu.
          Ik laat even het woord Indyi weg die normaliter naast Pyai moet volgen.
          Dan stel ik de vraag aan JAN KLAASSEN EN GNET NEKO wat het woord PYAI BETEKEND?  Als jullie mij hierop kunnen antwoorden zal ik toch nog de moeite nemen in discussie te gaan!
          Odi Odi.
Odi phollandprefoeroe,

Wat??? Je weet 100% waar je over praat?? Hoedang??? Jongen praat geen onzin. Want je weet het niet. Je gokt en je gokt verkeerd! Je wed op het verkeerde paard. Ik begrijp jou echt niet. Wil je zo graag in de belangstelling staan?

Nu doe je weer wat ik heb gezegt dat jij altijd doet. Je probeert je gelijk te halen door weer een andere vraag te poneren. Gewoonweg idioot.

Kijk je spreekt jezelf weer tegen lees wat je hebt geschreven.

"Ik laat even het woord Indyi weg die normaliter naast Pyai moet volgen"

Alleen een Ingi (bosu) kan piai zijn dus hoef je geen Ingi ervoor te plaatsen. Ofwel piai zeggen volstaat.

Als jij weet wat het woord Piai betekend by all means, deel het met ons en houdt ons niet in spanning. Maar ik voorspel jou nu al dat je ernaast zit.........

Odi

OfflinePikien Moesje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2012, 13:05 »
odi odi,

Wat een non discussie is dit eigenlijk. Ik heb al veel onzin gelezen, maar deze stelling slaat echt nergens op.
Dit is basiskennis waar echt geen discussie over hoeft te zijn. 

PHP hou je bij je leest, efoe na singi of naki drong......singi fi of naki fi, want sondro singi nanga drong oen no mang habi prisiri of habi switi ini wan prey.

Soso djoegoe djoegoe om niets. Jullie lijken die fanatieke moslims wel, kiri sma om een mening, film, gedachte, kleding, geloof.

fijne zondag
Pikien Moesje

Offlinephollandprefoeroe

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2012, 13:10 »
Odi phollandprefoeroe,

Leiman gafa, leiman gafa!!

Yu no habi nem! En yu no sabi tori! Yu jere tori fu trawang di yu e prati nanga wi dja. Ma yu komfo nooiti tjari wan tori kong na yu hede!
Mi kang taigi yu dati bikasi deng sani sang mi sori yu dja a no libisuma sori mi ma na komfotori. We mi sabi omeini basi. Mi sabi komfo di t'napu na fesi na ala deng basi. Deng alamala e taki wang sani. Wel deng sani sang yu e ferteri dja no dè srefsrefi ini a birti fu san komfo habi fu ferteri.

Hou je bezig met muziek en laat wintitori over aan mensen die daarvoor hebben geleerd en zijn onderwezen door libisma nanga komfo.

Ik heb onlangs een muziekstuk van je groep gehoord. Volgens mij kunnen die nog veel van jou muziekkennis gebruiken. Richt je aandacht op hun in plaats van hier het evangelie te komen prediken.

Odi,

Odi Jan Klaassen,
            Meki un luku suma na ley/gafaman,
            Je loop in bijna iedere topic je zelf te verheffen,o.a. nooit yu misi ete ini yu wroko,yu indyi-winti kisi sreka fu
            wan lala indyi,dan konfo de dyi yu boskopu.Yu de taki ala winti tongo,mi no sabi noti.
            Ik daag je uit voor de zoveelste keer,laten wij discussieren over de Pyai.
            Ik heb jou die vraag gesteld maar je geeft geen gehoor,ik daag je uit en ik zal ook eerst beginnen te vertellen
            wat ik weet over Pyai wat dat is.Dan volgt jij.

Pyai is niets anders dan de handelingen die gepleegt worden,die voor genezing,o.a. een luku,wasi,en alle
             andere doen moet zorgen.
             De mensen die de handelingen doen worden Pyai-man genoemd.(ze zijn er ook bij de levende indianen)
             De werkzame geesten die ervoor zorgen dat de handelingen slagen worden Yakuwa genoemd.

Bij onze blaka buba winti gemeenschap zijn het de Kap'ten Indyi winti's die dat doen,hun zijn de Pyai mannen.
             Alle winti's geven ons mensen liederen door die over hun gaan,hoe ze zijn,wat ze doen,nagenoeg vertellen
             ze alles over hun zelf.

Dus als jou indiaanse zwager of vriend Kapitein is van een of ander dorp hoeft hij geen Pyaiman te zijn.
             En ook omgekeerd als ze Pyaiman zijn hoeven ze geen Kapitein functie te bekleden.

Die zaken komen alleen bij ons blaka buba winti gemeenschap voor.
                              Een lied ter overdenking.
              Un mu prey dyi den indyi ho den indyi di abi a kondre
              De indyi ben dya bifo mi afo ben kon dya.

Yu e  kisi wan Pyai Indyi tu,vertel me welk lied hier is.
                Odi Odi.

OfflineJan Klaassen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2012, 23:24 »
          Odi Jan Klaassen,
            Meki un luku suma na ley/gafaman,
            Je loop in bijna iedere topic je zelf te verheffen,o.a. nooit yu misi ete ini yu wroko,yu indyi-winti kisi sreka fu
            wan lala indyi,dan konfo de dyi yu boskopu.Yu de taki ala winti tongo,mi no sabi noti.
            Ik daag je uit voor de zoveelste keer,laten wij discussieren over de Pyai.
            Ik heb jou die vraag gesteld maar je geeft geen gehoor,ik daag je uit en ik zal ook eerst beginnen te vertellen
            wat ik weet over Pyai wat dat is.Dan volgt jij.

Pyai is niets anders dan de handelingen die gepleegt worden,die voor genezing,o.a. een luku,wasi,en alle
             andere doen moet zorgen.
             De mensen die de handelingen doen worden Pyai-man genoemd.(ze zijn er ook bij de levende indianen)
             De werkzame geesten die ervoor zorgen dat de handelingen slagen worden Yakuwa genoemd.

Bij onze blaka buba winti gemeenschap zijn het de Kap'ten Indyi winti's die dat doen,hun zijn de Pyai mannen.
             Alle winti's geven ons mensen liederen door die over hun gaan,hoe ze zijn,wat ze doen,nagenoeg vertellen
             ze alles over hun zelf.

Dus als jou indiaanse zwager of vriend Kapitein is van een of ander dorp hoeft hij geen Pyaiman te zijn.
             En ook omgekeerd als ze Pyaiman zijn hoeven ze geen Kapitein functie te bekleden.

Die zaken komen alleen bij ons blaka buba winti gemeenschap voor.
                              Een lied ter overdenking.
              Un mu prey dyi den indyi ho den indyi di abi a kondre
              De indyi ben dya bifo mi afo ben kon dya.

Yu e  kisi wan Pyai Indyi tu,vertel me welk lied hier is.
                Odi Odi.

Odi,

Ik loop mijzelf in elke topic te verheffen? Je liegt weer en de jaloezie druipt ervan af. Ik ga met jou niet in discussie over je liedjes.
Het lied zal wel een indji banja lied zijn.

Piai is gelijk aan bonu.

Ik voorspelde al dat jij het woord piai niet zou kunnen verklaren daar het teveel omvattend is.
Jij bent een raar figuur ik heb je zelf een aantal zaken verteld over de echte indiaanse gemeenschap en die ga jij nu voor mij herhalen?

Yakuwa heb ik ook al uit de doeken gedaan hier. Dus je praat maar je zegt niets!

Blijf bij je leer dat kapteng piai is andersom. Yu sa doro. Ga voor de honderdduizendste keer in gesprek met bonu die hun sporen hebben verdiend.
Hou jij maar vast aan je liedjes dan hou ik mij vast aan de realiteit.

Jij bent volgens mij zo een figuur die naar een pre gaat om te keuren en dan achteraf mij kritiek komt over de bonu of pokuman. Je kent alle liedjes en alle tori.

Dat ik een aantal talen spreek is niet bijzonder want er zijn meer die dat kunnen. Ik heb een goed contact met mijn komfo en ze beschermen mij goed en ik ga heel bewust om met wat ik heb. Waar ik geen verstand van heb bemoei ik mij niet mee. Wat ik niet begrijp vraag ik. Ik ben kritisch naar mijzelf en naar anderen. Zou ben ik onderwezen door ouderen.

Maar jij verklaart onzin en wil als een zalmforel tegen de stroom in zwemmen. Maar ja bij de paaigronden wacht een gewisse dood. Dat weet je.

Odi

Ps.

Piai=medicijnman, geestenbezweerder etc, etc  als je over piai wilt praten moet met zwaarder geschut komen want dit zijn mijn eigen woorden herhaalt.

Heb jij een piai? Ken jij een piai?

© 2016 - Culturu.com | Niets van deze site mag worden gekopieerd, gereproduceerd, openbaar gemaakt, gebruikt of verspreid worden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming